Η Google ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να εμφανίζει εγχώριες ειδήσεις του Καναδά στη μηχανή αναζήτησης και στο Google News, μετά την ψήφιση νόμου που θα την ανάγκαζε να πληρώνει καναδούς εκδότες για συνδέσμους σε ειδήσεις.
Η κίνηση έρχεται μετά τη δήλωση της περασμένης εβδομάδας της Meta ότι θα τηρήσει την απειλή της να αποκλείσει συνδέσμους με ειδήσεις στο Facebook και το Instagram στον Καναδά, απειλώντας με αναμέτρηση με την καναδική κυβέρνηση.
Ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό είχε κατηγορήσει την Google και τη Meta, που είναι οι μόνες εταιρείες που καλύπτονται από το νόμο, ότι εκφοβίζουν τους τοπικούς πολιτικούς με απειλές για αποχώρηση.
Σημειώνεται ότι μια παρόμοια διαμάχη με εκδότες στην Αυστραλία πριν από τρία χρόνια επιλύθηκε μετά από μια αλλαγή της τελευταίας στιγμής στον προτεινόμενο νόμο για τις διαδικτυακές ειδήσεις αυτής της χώρας, ανοίγοντας το δρόμο για την Google και τη Meta να διαπραγματευτούν ιδιωτικές συμφωνίες με ορισμένους από τους εκδότες της χώρας. Ωστόσο, το κοινοβούλιο του Καναδά απέκρουσε τις προσπάθειες των εταιρειών να αποδυναμώσουν τη νομοθεσία.
Οι υποστηρικτές του νόμου για τις διαδικτυακές ειδήσεις του Καναδά ισχυρίστηκαν ότι αυτός θα οδηγούσε σε «δίκαιη» κατανομή των εσόδων από τη διαφήμιση της διαδικτυακής εταιρείας με τους εκδότες.
Ο «φόρος των συνδέσμων»
Ωστόσο, η Google την Πέμπτη περιέγραψε τον καναδικό νόμο ως «φόρο συνδέσμων» που θα την ανάγκαζε να πληρώνει κάθε φορά που εμφανίζεται στις υπηρεσίες της οποιοσδήποτε σύνδεσμος προς ειδήσεις από Καναδούς εκδότες. Ο Κεντ Γουόκερ, πρόεδρος παγκόσμιων υποθέσεων, είπε ότι ο νόμος ήταν «άνευ προηγουμένου όσον αφορά την τιμή των συνδέσμων». Είπε μάλιστα, στους Financial Times ότι «σπάει τον τρόπο που λειτουργεί το Διαδίκτυο, σπάει τον τρόπο που λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης».
Σε ανάρτησή της η εταιρεία είπε επίσης ότι ο νόμος «δημιουργεί αβεβαιότητα για τα προϊόντα μας και μας εκθέτει σε οικονομική ευθύνη χωρίς ανώτατο όριο απλώς για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των Καναδών σε ειδήσεις από Καναδούς εκδότες».
Η Google είπε ότι θα δώσει στους Καναδούς χρήστες πρόσβαση στις ειδήσεις έως ότου τεθεί σε ισχύ ο νόμος και ότι ένας ρυθμιστικός συμβιβασμός πριν από τότε θα μπορούσε να αποτρέψει τη διακοπή ειδήσεων.
«Συνεχίζουμε να ελπίζουμε ότι η κυβέρνηση μπορεί να βρει έναν ρυθμιστικό τρόπο για να διορθώσει αυτό που κατά τα άλλα είναι ανεφάρμοστο νομοθετικό πλαίσιο», είπε ο Walker. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι μετά από συζητήσεις της τελευταίας στιγμής με την κυβέρνηση, «δεν βρήκαμε λόγο να πιστεύουμε ότι υπάρχει μια βιώσιμη πορεία προς τα εμπρός».
Σύμφωνα με μια έκθεση για τη βιομηχανία ψηφιακών ειδήσεων από το Ινστιτούτο Reuters και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η Google και το Facebook στο αποκορύφωμά τους αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ της επισκεψιμότητας προς εκδότες σε πολλές χώρες, αν και αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί. Η Google είπε ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, η επισκεψιμότητα που στέλνει στους Καναδούς εκδότες κάθε χρόνο αξίζει 250 εκατομμύρια δολάρια Καναδά.