Ως sequel του 2022 εξελίσσεται το 2023 για τον κλάδο της πληροφορικής, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι το σερί των deals θα συνεχιστεί, μια και μικρότεροι και μεγαλύτεροι «παίκτες» προσβλέπουν στην ενίσχυση των μεριδίων τους στην «πίτα» του ψηφιακού μετασχηματισμού δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Πληροφορική
Ενδεικτικό της κινητικότητας είναι το γεγονός ότι στους 5 πρώτους μήνες του έτους πραγματοποιήθηκαν 8 εξαγορές μικρότερων εταιρειών από τους ισχυρούς της πληροφορικής, ενός κλάδου ο οποίος «τρέχει» με διψήφια ποσοστά και έχει προοπτικές να εξακολουθήσει στο ίδιο τέμπο για τα επόμενα τρία ή τέσσερα τουλάχιστον χρόνια.
Δυναμικά στον χορό των εξαγορών έχουν μπει εφέτος η Epsilon Net και η Entersoft, ενώ νέες επεκτατικές κινήσεις εξετάζει η Ideal Holdings μετά τη μεγάλη επένδυση του 2022 στην Byte.
Ετοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε πρόσφορη ευκαιρία για νέες εξαγορές σε Ελλάδα και εξωτερικό έχουν δηλώσει επίσης και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές στον κλάδο της πληροφορικής, όπως οι Uni Systems (θυγατρική του ομίλου Quest), Profile Software, Performance Technologies, Real Consulting, Space Hellas, όπως και η μη εισηγμένη SoftOne.
Τρόφιμα και ποτά στα «ραντάρ» Ελλήνων και ξένων
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η άνοδος του τουρισμού και η διαμόρφωση νέων καταναλωτικών συνηθειών, τοποθετεί την Ελλάδα στα «ραντάρ» των ξένων κεφαλαίων, με τον κλάδο τροφίμων να συγκεντρώνει υψηλό ενδιαφέρον.
Την ίδια ώρα, η απόφαση για μετεξέλιξη ισχυρών εγχώριων επιχειρήσεων σε ομίλους τροφίμων, όπως τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία, η ΔΕΛΤΑ, η Υφαντής, η Ε. Ι. Παπαδόπουλος, η Γιώτης, η Μέλισσα Κίκιζας, η Creta Farms, η Κύκνος κ.ά., αλλά και το διευρυμένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων μέσω της Bespoke Holding, που προωθεί ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, δημιουργούν νέες ισορροπίες στον κλάδο, ενώ ταυτόχρονα τα funds με ελληνικό «χρώμα» επιδιώκουν επίσης να αυξήσουν το επενδυτικό τους αποτύπωμα.
Στην πρώτη γραμμή του επενδυτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται γαλακτοκομικά προϊόντα, κατεψυγμένη ζύμη, σνακ, νερά και αναψυκτικά, φυτικά προϊόντα, αγροτικά προϊόντα αλλά και καινοτόμες startup επιχειρήσεις.
Είσοδο σε νέες κατηγορίες προϊόντων (και) μέσω εξαγορών έχει προαναγγείλει η ΔΕΛΤΑ που ανήκει στη Vivartia, με την τελευταία να ενοποιείται με τη Venetiko Holdings, βασικό μέτοχο της Δωδώνη. Γενικότερα, η CVC Partners αναζητεί ευκαιρίες που «κουμπώνουν» στο χαρτοφυλάκιο των δραστηριοτήτων της Vivartia.
Επιπλέον, το option για την αύξηση της θέσης του στην ΙΟΝ θα ενεργοποιήσει το επόμενο διάστημα ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ενώ νέο deal έχει δρομολογήσει ο ινδός δισεκατομμυριούχος Taizoon Khorakiwala, ιδρυτής του Switz Group, το οποίο αφορά εταιρεία με αξία που ξεπερνάει τα 25 εκατ. ευρώ.
Σε εξέλιξη είναι και η απόκτηση της Παγωτά Δωδώνη από τη Βενέτης, ενώ ενδιαφέρον για τον κλάδο της κατεψυγμένης ζύμης αλλά και των κρεάτων έχει η Impala Invest του Δημήτρη Βιντζηλαίου.
Ταυτόχρονα, οι νέοι ιδιοκτήτες της Μπουτάρη και βασικοί μέτοχοι της εισηγμένης ΑΕΕΑΠ Premia ενδιαφέρονται να επεκταθούν περαιτέρω στον κλάδο του κρασιού, αποκτώντας και άλλα οινοποιεία.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023 έχουν κλείσει 9 επιχειρηματικές συμφωνίες στον κλάδο τροφίμων και ποτών, με πιο ηχηρές την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΕΨΑ από το επενδυτικό κεφάλαιο SMERemediumCAP με επικεφαλής τον Νίκο Καραμούζη, την απορρόφηση της Green Cola από τη Χήτος (Ζαγόρι), την απόκτηση του νερού Ιόλη από το σουηδικό fund Sterner Stenhus, που ελέγχεται από τον ομογενή επιχειρηματία Ηλία Γεωργιάδη, καθώς και τη διεθνή εξαγορά της Brown-Forman Finland, στην οποία ανήκει η βότκα Finlandia, από την Coca-Cola HBC.
Έντονη κινητικότητα στο Retail
Το μεγάλο deal της εξαγοράς των Αττικών Πολυκαταστημάτων από την Ideal Holdings παραμονές των εκλογών, η προσδοκία του μητρικού ομίλου Currys να αποκομίσει σημαντικές υπεραξίες πουλώντας την Κωτσόβολος, τον μεγαλύτερο «παίκτη» της χώρας στα καταναλωτικά προϊόντα τεχνολογίας, αλλά και οι αυξημένες συμφωνίες εξαγορών στο «μεσαίο ράφι» του κλάδου των σουπερμάρκετ αποτυπώνουν αφενός τη δυναμική των ανακατατάξεων στον τομέα του λιανικού εμπορίου και αφετέρου τις θετικές προοπτικές που προεξοφλούν οι επενδυτές για την πορεία της κατανάλωσης, υποβοηθούμενης και από τον τουρισμό.
Ταυτόχρονα, η ελληνική αγορά φαίνεται να «μαγνητίζει» κολοσσούς του retail, πολυτελείς μάρκες, λιανικές επιχειρήσεις μόδας και αλυσίδες αθλητικών ειδών, ενώ μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ γνωστών λιανεμπόρων – νεοαφιχθέντων και εδραιωμένων – παρατηρείται στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας.
Συνυπολογίζοντας την αξία της εξαγοράς των Αττικών Πολυκαταστημάτων (100 εκατ. ευρώ), το εκτιμώμενο ποσό αποτίμησης της Κωτσόβολος (300-400 εκατ. ευρώ), στην περίπτωση που βρεθεί ο κατάλληλος αγοραστής, και τις επικείμενες συμφωνίες στον χώρο της οργανωμένης λιανικής, τα deals στο λιανικό εμπόριο μπορεί να ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ.
Στον κλάδο των σουπερμάρκετ τους πρώτους 6 μήνες του 2023 έχουν αλλάξει χέρια 3 μικρότερες αλυσίδες, με αγοραστές τις αλυσίδες Σκλαβενίτης, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, δύο νέα deals βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα σκαριά, το πρώτο στην Πελοπόννησο και το δεύτερο στη Δυτική Ελλάδα.
Πάντως, με βάση τα λεγόμενα πολύπειρου στελέχους, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και ένα mega deal που θα σημάνει την είσοδο πολυεθνικού παίκτη στην ελληνική αγορά. Και ο λόγος είναι η ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στη διεθνή τουριστική αγορά.
ΠΗΓΗ: Έντυπη έκδοση «Το Βήμα»