Ο μεγάλος αριθμός επιβατών καθώς και οι κινητοποιήσεις σε αεροδρόμια, αερομεταφορείς και πύργους ελέγχου προκαλούν καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε αρκετά ευρωπαϊκά αεροδρόμια ταλαιπωρώντας πολλούς ταξιδιώτες.

Οι προκλήσεις μάλιστα αναμένεται να είναι ακόμη μεγαλύτερες μέσα στον μήνα που διανύουμε και τον Αύγουστο, με τον αριθμό των επιβατών να επιστρέφει ή ακόμη και να ξεπερνά τα προ πανδημίας επίπεδα.

Η εταιρεία που ειδικεύεται στην προστασία δικαιωμάτων επιβατών AirHelp ανέλυσε δεδομένα από καθυστερήσεις άνω των 15 λεπτών και ακυρώσεις για όλο τον Ιούνιο, από ευρωπαϊκά αεροδρόμια με 5.000 ή περισσότερες πτήσεις μέσα στον μήνα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής τα παρουσίασε το Bloomberg και σύμφωνα με αυτά τα περισσότερα προβλήματα καταγράφονται στο αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου, με το 54% των πτήσεών του να αντιμετωπίζουν προβλήματα καθυστερήσεων ή ακυρώσεων.

Πιο ομαλά από όλα φαίνεται να λειτούργησε το αεροδρόμιο του Ελσίνκι της Φινλανδίας με προβλήματα να καταγράφονται στο 18% των πτήσεων. Η αύξηση του επιβατικού κοινού είναι εμφανής. Από τα τέλη Απριλίου και μετά η ζήτηση για πτήσεις στην Ευρώπη από ταξιδιώτες που προέρχονται από τις ΗΠΑ έχει αυξηθεί σημαντικά σύμφωνα με έρευνα από τον ιστότοπο ταξιδιωτικών κρατήσεων Hopper που επικαλείται το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο.

Σε χώρες όπως η Ισπανία καταγράφεται έξαρση του τουρισμού από το εξωτερικό. Η χώρα είχε 8,2 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες τον Μάιο, αριθμός αυξημένος κατά 18% από το 2022 και 4% περισσότερο από την ίδια περίοδο το 2019, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής της χώρας αυτής.

Ανησυχία

Είναι ενδεικτικό ότι όπως έγινε γνωστό χθες, μόνο η EasyJet ακύρωσε 1.700 καλοκαιρινές πτήσεις, κυρίως από το αεροδρόμιο του Λονδίνου Gatwick. Η κίνηση αυτή προκαλεί νέα ανησυχία για την ανθεκτικότητα του ήδη πιεσμένου ευρωπαϊκού εναέριου χώρου, καθώς απειλούνται περισσότερες απεργίες από προσωπικό σε πύργους ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Η EasyJet ανακοίνωσε ότι το 95% των ατόμων που επηρεάστηκαν από τις ακυρώσεις έχουν ήδη επικοινωνήσει με την εταιρεία και έχουν κάνει εκ νέου κράτηση για εναλλακτικές πτήσεις. Οι υπόλοιποι επιβάτες ειδοποιούνται και τους προσφέρονται επιστροφές χρημάτων ή επανακράτηση.

Η εταιρεία κατηγόρησε για τις «πρωτοφανείς καθυστερήσεις στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας» όπως ανακοίνωσε και ανέφερε ότι αυτές οι «προληπτικές προσαρμογές» πτήσεων, όπως τις ονόμασε, δεν οφείλονται στα ίδια προβλήματα με το προσωπικό εδάφους που ανάγκασαν την EasyJet και άλλες αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις πέρυσι.

Τα προβλήματα στην εναέρια κυκλοφορία ανησυχούν τις εταιρείες, καθώς συχνές απεργίες στη Γαλλία και σε άλλες χώρες αναγκάζουν τις αεροπορικές να κάνουν αλλαγές σε δρομολόγια. Η Eurocontrol, η οποία διαχειρίζεται και συντονίζει τον εναέριο χώρο σε όλη την Ευρώπη, έχει προειδοποιήσει για «δύσκολες συνθήκες», επικαλούμενη τον πόλεμο στην Ουκρανία καθώς και νέες απεργίες στον κλάδο μέσα στο καλοκαίρι.