Οι αυξανόμενες θερμοκρασίες του πλανήτη μας δυσκολεύουν την απογείωση των αεροπλάνων σε ορισμένα αεροδρόμια, παρουσιάζοντας μια ακόμη πρόκληση για την πολιτική αεροπορία. Και καθώς οι καύσωνες γίνονται πιο συχνοί, το πρόβλημα θα μπορούσε να επεκταθεί σε περισσότερες πτήσεις, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να αφήνουν τους επιβάτες στο έδαφος.
Η καλοκαιρινή ταξιδιωτική περίοδος ξεκίνησε στα τέλη Ιουνίου όταν οι καταιγίδες, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις προσωπικού αεροδρομίου σε όλες τις ΗΠΑ, προκάλεσαν έως και 7.700 καθυστερήσεις πτήσεων και 2.200 ακυρώσεις σε μία μόνο μέρα, ενώ στην Ευρώπη απεργίες δημιούργησαν τα δικά τους προβλήματα.
Αλλά οι επιβάτες μαθαίνουν με τον σκληρό τρόπο αυτό το καλοκαίρι ότι οι υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να είναι τόσο ενοχλητικές για τις έγκαιρες αναχωρήσεις όσο και ο πολύ άσχημος καιρός.
Αυτή την εβδομάδα η υπερβολική ζέστη έχει πλήξει μεγάλο μέρος των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Οι πόλεις στις ΗΠΑ με θερμοκρασίες ρεκόρ συμπεριλαμβάνου τις Μαϊάμι, Τάμπα, Πόρτλαντ, Σαν Αντόνιο και τη Νέα Ορλεάνη. Στο Φοίνιξ, η 12η Ιουλίου σηματοδότησε τη 12η συνεχόμενη ημέρα με θερμοκρασίες που ξεπέρασαν τους 43 βαθμούς Κελσίου. Ο καύσωνας λέγεται ότι έχει επηρεάσει το ένα τέταρτο του αμερικανικού πληθυσμού.
Τα δεδομένα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας δείχνουν ότι για πολλά αεροδρόμια ο καλοκαιρινός καιρός είναι υπεύθυνος για πολύ περισσότερες καθυστερήσεις από τον χειμερινό καιρό – εν μέρει επειδή χρειάζεται κάτι λιγότερο ακραίο καιρικά για να ακυρωθούν οι πτήσεις. Το αεροδρόμιο O’Hare, στο Σικάγο, για παράδειγμα, είχε σχεδόν διπλάσιες καθυστερήσεις εξ αιτίας καιρού από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2022 από ό,τι από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2023. Στο LaGuardia της Νέας Υόρκης, υπήρξαν 35% περισσότερες καθυστερήσεις λόγω καιρού το καλοκαίρι του 2022 από τον επόμενο χειμώνα.
Πρόσθετα δεδομένα από την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων FlightAware δείχνουν ότι από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2023 υπήρξαν 402.881 καθυστερήσεις πτήσεων στις ΗΠΑ—που αντιπροσωπεύουν το 19,6% όλων των προγραμματισμένων αναχωρήσεων—ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2022 σημειώθηκαν 544.462 καθυστερήσεις, δηλαδή 23,3% των πτήσεων της χώρας.
Ωστόσο, οι χειμερινές καταιγίδες μπορούν να προκαλέσουν ευρύτερες καταστροφές. Από δώδεκα γεγονότα που προκάλεσαν μαζικές διακοπές στις πτήσεις των ΗΠΑ τα τελευταία 12 περίπου χρόνια, 8 προήλθαν από χειμερινές καταιγίδες. μόνο 3 σχετίζονται με τυφώνες. (Το 12ο ήταν εξαιτίας της Covid-19.) Τα κύματα καύσωνα μπορεί να μην οδηγούν σε μεγάλης κλίμακας βλάβες στην υπηρεσία, αλλά αντίθετα παράγει συνεχώς δυσλειτουργίες σε καθημερινή βάση, τις οποίες εντείνουν οι πιέσεις της τουριστικής σεζόν.
Η θερμότητα αραιώνει τον αέρα, γεγονός που μειώνει την άνωση που βοηθά τα αεροπλάνα να απογειώνονται. Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία, τόσο περισσότερη ισχύς απαιτείται για να απογειωθεί το αεροσκάφος. Όσο πιο ζεστός και υγρός είναι ο περιβάλλων αέρας, τόσο περισσότερο υποβαθμίζεται η απόδοση του κινητήρα και της αεροδυναμικής του αεροσκάφους. Τα αεροσκάφη έχουν την καλύτερη απόδοσή τους σε ψυχρές ή χαμηλές θερμοκρασίες καθώς αυξάνεται η πυκνότητα του αέρα.
Σε ζεστό καιρό, οι πιλότοι μπορεί να αποφασίσουν να καθυστερήσουν τις πτήσεις ή να μειώσουν το βάρος στο αεροσκάφος απορρίπτοντας το όποιο επιπλέον καύσιμο, αφήνοντας πίσω αποσκευές ή ακόμα και κατεβάζοντας επιβάτες. Αυτό το παιχνίδι αναμονής, μπορεί να δημιουργήσει άλλα ζητήματα όπως να ξεμείνουν από καύσιμα ή να υπερβούν τα χρονικά όρια στις βάρδιες προσωπικού. Για τους επιβάτες, αυτό μπορεί να σημαίνει διακοπές πτήσης, αλλαγές δρομολογίων ή καθυστέρηση αποσκευών.
Η λογική γύρω από το πού η θερμότητα μπορεί να καθηλώσει πτήσεις δεν είναι ευνόητη και δεν σχετίζεται πάντα με το που οι θερμοκρασίες είναι υψηλότερες. Το χιονισμένο σε μεγάλο υψόμετρο Ντένβερ έχει περισσότερες καθυστερήσεις το καλοκαίρι παρά το χειμώνα, όταν συγκρίνετε μόνο εκείνες τις καθυστερήσεις που αποδίδονται ειδικά στον καιρό. Η απογείωση σε αεροδρόμια μεγαλύτερου υψόμετρου κατά τη διάρκεια υπερβολικής ζέστης μπορεί να έχει πρόσθετους περιορισμούς στο βάρος.
Υπάρχουν τρόποι για να αποφύγετε αυτές τις διαταραχές, ακόμη και χωρίς να γνωρίζετε τι λέει η πρόβληψη της μετεωρολογικής. Πρώτον, το αεροδρόμιο που θα επιλέξετε μπορεί να κάνει τη διαφορά. Καθώς τα παλαιότερα ή μικρότερα αεροδρόμια έχουν μικρότερους διαδρόμους ενώ οι μακρύτεροι διάδρομοι επιτρέπουν στους πιλότους να επιταχύνουν με περισσότερη ισχύ και να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις του ζεστού, αραιού αέρα. Αυτός είναι ο λόγος που μια αεροπορική εταιρεία όπως η Emirates μπορεί να λειτουργεί απρόσκοπτα στο Ντουμπάι, όπου οι μέσες υψηλές θερμοκρασίες ανεβαίνουν στους 41 βαθμούς Κελσίου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που το O’Hare του Σικάγο υποφέρει από μεγαλύτερο ποσοστό καλοκαιρινών διακοπών από τις χειμερινές, παρά τον σχετικά ήπιο καλοκαιρινό καιρό του Ιλινόις και τις βίαιες χειμερινές καταιγίδες.
Οι πτήσεις που αναχωρούν μεταξύ 11 π.μ. και 2 μ.μ. είναι οι πιο πιθανό να επηρεαστούν, δεδομένης της μεσημεριανής ζέστης και της έλλειψης σκιάς σε χώρους αναμονής αεροσκαφών και διαδρόμους. Η κράτηση τις πρώτες πρωινές ώρες είναι ένας έξυπνος τρόπος για να αποφύγετε τις καθυστερήσεις πτήσεων, γενικά, αλλά βοηθά επίσης στην άμβλυνση αυτής της συγκεκριμένης αιτίας.
Και αποφύγετε τον έλεγχο των αποσκευών. Όταν η θερμοκρασία αρχίζει να ανεβαίνει γρήγορα, οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να μειώσουν το μέγιστο όριο βάρους τους για ασφαλή απογείωση. Δεδομένου ότι οι αποσκευές είναι το τελευταίο πράγμα που φορτώνεται σε ένα αεροπλάνο μετά την επιβίβαση των επιβατών, τα πληρώματα επιχειρήσεων μπορούν να ελέγχουν πιο εύκολα το βάρος μειώνοντας τον αριθμό των παραδοτέων αποσκευών που επιτρέπουν στο αμπάρι.
Πηγή ΟΤ