Ιχνη της ουσίας ξυλόλιο που χρησιμοποιείται για νόθευση καυσίμων εντοπίστηκαν – σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ» – σε εξωτερικά τμήματα των κατεστραμμένων αμαξοστοιχιών στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα πριν από πέντε μήνες στα Τέμπη!
Σε ένα εύρημα που μεγεθύνει τα ερωτηματικά για τα αίτια της μοιραίας τεράστιας έκρηξης τη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων και της μεγάλης πυρκαγιάς που προκλήθηκε, από την οποία απανθρακώθηκαν περίπου 28-30 επιβάτες του Intercity 62 και από τους οποίους 6-8 υπολογίζεται πλέον ότι κάηκαν ζωντανοί.
Ομάδες πραγματογνωμόνων απορρίπτουν την επίσημη άποψη για έκρηξη που οφείλεται στα λάδια σιλικόνης των μετασχηματιστών των αμαξοστοιχιών και μιλούν για άλλον παράγοντα που συνετέλεσε στη φονική έκρηξη.
Κύριο ζητούμενο είναι πλέον να προσδιοριστεί τι ακριβώς μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία κι αν – σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που προκύπτουν – κουβαλούσε παράνομο φορτίο με διαλύτες για νοθεία καυσίμων.
Πρόκειται για υλικά που συνήθως παράγονται στη Βουλγαρία και ακολούθως με διάφορους τρόπους μεταφέρονται σε παράνομες δεξαμενές λαθρεμπόρων καυσίμων στη Δυτική Αττική για νόθευση και διανομή στα πρατήρια βενζίνης.
Κι όλα αυτά με το δεδομένο ότι δεν φαίνεται να έχει παραδοθεί μέχρι σήμερα οποιοδήποτε οπτικό υλικό από την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τα Τέμπη, ενώ στη δικογραφία έχουν ενταχθεί δεκάδες βίντεο από όλη την κίνηση της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Τι προκάλεσε την έκρηξη μετά τη σύγκρουση
Εμπειρογνώμονες που συμμετέχουν στις έρευνες εκ μέρους των οικογενειών των άτυχων θυμάτων επισημαίνουν ότι «η τυχόν ανατίναξη μικρής δεξαμενής ή άλλου φορτίου με ξυλόλιο αντιστοιχεί στην έκρηξη – με διάμετρο της πύρινης σφαίρας γύρω στα 70-80 μέτρα – που σημειώθηκε στα Τέμπη».
Ακόμη, δε, συμπληρώνουν ότι «υπήρξε καθυστέρηση περίπου ενός μηνός στην εξέταση των συντριμμιών των δύο τρένων και πιθανόν εξαφανίστηκαν κι αλλά ίχνη αυτής της εν λόγω ουσίας που θεωρείται ύποπτη για το εν λόγω καταστροφικό συμβάν. Κι ασφαλώς πρέπει οι υπεύθυνοι να μας πουν με σαφήνεια πώς βρεθηκε η εν λόγω ουσία στα εν λόγω εξωτερικά τμήματα του τρένου».
Στα πορίσματα που έχουν συντάξει μέχρι τωρα οι κρατικές Αρχές σημειώνεται ότι «η φωτιά που προκλήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών οφείλει την έναρξή της στις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτραμαξών, ονομαστικής τάσης 25.000 Volt, σε συνδυασμό με το εκνέφωμα (σ.σ. σπρέι) του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών ισχύος των ηλεκτραμαξών που δημιουργήθηκε κατά τη σύγκρουση».
Για τις συγκεκριμένες αναφορές διατυπώνονται τουλάχιστον δέκα αντίθετοι ισχυρισμοί από τεχνικούς συμβούλους των οικογενειών. Ανάμεσα στα άλλα σημειώνεται ότι «το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών είναι κατηγορίας Κ3, δηλαδή της υψηλότερης δυνατής αντοχής σε ανάφλεξη, άρα είναι εξαιρετικά δύσφλεκτο και δεν κατατάσσεται στις επικίνδυνες ουσίες κάτω από οποιαδήποτε ταξινόμηση.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι δεν έχει κανέναν περιορισμό σε θέματα μεταφοράς, ούτε στις οδικές μεταφορές ούτε στις ναυτικές αλλά ούτε ακόμα και στις αυστηρότατες προδιαγραφές ασφαλείας της ΙΑΤΑ για τις αεροπορικές μεταφορές.
Επίσης το γεγονός ότι το έλαιο σιλικόνης βρέθηκε μετά τη σύγκρουση διασκορπισμένο παντού στον χώρο, στο έδαφος, στα συντρίμμια και στα ρούχα πολλών από τους διασωθέντες, αποδεικνύει το γεγονός ότι δεν καταναλώθηκε στην τεράστια ανάφλεξη αλλά παρέμεινε στον χώρο στην άκαυστη αρχική του μορφή»
Ακόμη συμπληρώνουν ότι «προσομοιώσεις σε υπολογιστή μέσω πιστοποιημένων μαθηματικών μοντέλων πρόβλεψης κινδύνου δεν επιβεβαιώνουν παρόμοια αποτελέσματα με τη συγκεκριμένη καύσιμη ύλη ως αρχικό δεδομένο».
Ωστόσο εντυπωσιάζει ότι στη σχετική έκθεση του κλιμακίου της Πυροσβεστικής της Λάρισας, που ασχολήθηκε με την εν λόγω έκρηξη, υπάρχουν κι ορισμένες προφανώς λανθασμένες αναφορές «για καθολική ανάφλεξη του πλέον εύφλεκτου ατμοσφαιρικού αέρα! Κι ενώ είναι γνωστό, όπως σημειώνουν ιδιώτες τεχνικοί σύμβουλοι, ότι «ο ατμοσφαιρικός αέρας δεν είναι… εύφλεκτος, αφού κάθε αναπτήρας που θα άναβε φέρ’ ειπείν θα οδηγούσε σε παρανάλωμα του πυρός. Ακόμη είναι ατυχής η προσπάθεια στο σχετικό πόρισμα να συσχετιστεί η εν λόγω έκρηξη με τις αιτίες έναρξης δασικών πυρκαγιών».
Η ανακάλυψη του Χημείου του Κράτους
Ομως νέα δεδομένα προκύπτουν από έγγραφο που εντάχθηκε πρόσφατα στη δικογραφία και έχει συνταχθεί στις 4 Μαΐου 2023 από το Γενικό Χημείο του Κράτους. Η εν λόγω χημική ανάλυση αφορά ευρήματα στην «εξωτερική επιφάνεια στην 2η ηλεκτράμαξα της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας».
Κι όπου φαίνεται εκτός από το διάχυτο έλαιο σιλικόνης να εντοπίζονται και τα ίχνη του κυκλικού υδρογονάνθρακα ξυλολίου. Σύμφωνα με έγγραφα κρατικών φορέων αλλά και σχετικές πανεπιστημιακές μελέτες, «ένας από τους εξι τρόπους νοθείας καυσίμων είναι η πρόσμειξη χημικών ενώσεων, όπως ξυλόλιο, τολουόλιο και βενζόλιο, σε υγρά καύσιμα». Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις έχουν κατασχεθεί παράνομα φορτία με τις εν λόγω ουσίες που προορίζονταν για το κύκλωμα των λαθρεμπόρων καυσίμων.
Σημειώνεται ότι το ξυλόλιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ορισμένες περιπτώσεις ως διαλύτης χρωμάτων ή να προκύψει από την καύση ορισμένων πλαστικών. Κάτι όμως που δεν μπορεί, σύμφωνα με τους τεχνικούς συμβούλους των οικογενειών, να εξηγήσει την ανεύρεσή του στις εξωτερικές πλευρές τμημάτων της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Η ανάγκη πλήρους διερεύνησης αυτής της πτυχής της τραγωδίας κρίνεται επιτακτική μετά τη σύνταξη ιατροδικαστικών εκθέσεων που αποδίδουν τον θάνατο επιβατών σε απανθράκωση. Ακόμη συνυπολογίζονται οι καταθέσεις αρκετών διασωθέντων που αναφέρονται ότι «ακούγαμε στο βαγόνι Β2 (πίσω από το κυλικείο) που καιγόταν ανθρώπους να ουρλιάζουν».
Ένας άλλος μάρτυρας δήλωσε ότι «δυστυχώς ακούγαμε ανθρώπους εγκλωβισμένους στο βαγόνι που καιγόταν αλλά δεν μπορούσαμε να πλησιάσουμε γιατί η φωτιά ήταν δυνατή». Ένας ακόμη συμπλήρωσε ότι «κάτω από το Β2 βαγόνι άρχισε η φωτιά. Η φωτιά άρχισε να δυναμώνει κι επεκτάθηκε πολύ γρήγορα, οπότε και σταμάτησαν οι κραυγές».