Τα αυτοκίνητα concept κατέχουν μια ιερή θέση στη διαδικασία σχεδιασμού αυτοκινήτων: Παρέχουν στους σχεδιαστές αχαλίνωτη ελευθερία να δημιουργήσουν κάτι χωρίς τους περιορισμούς που σχετίζονται με τα οχήματα παραγωγής. Αυτά τα “show cars” επιτρέπουν στους μηχανικούς να επιδεικνύουν τις τελευταίες καινοτομίες στην τεχνολογία και την ανάπτυξη κινητήρων. Εν τω μεταξύ, επιτρέπουν στους σχεδιαστές να κάνουν μεγάλα όνειρα και να δοκιμάζουν σχεδιαστικές ιδέες πριν αυτές εφαρμοστούν σε οχήματα παραγωγής.
Καθώς η Nissan Design America (NDA) γιορτάζει τα 40 χρόνια της στις εγκαταστάσεις του Σαν Ντιέγκο, όπου ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1983, οι σχεδιαστές της αναλύουν τον αντίκτυπο τεσσάρων ορόσημων – concepts που προήλθαν από την NDA.
Δεκαετία 1980: NX-21
Κατά την δεκαετία του 1980 η οποία εστίαζε ολόκληρη στο μέλλον, η Nissan είχε καθιερωθεί στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας και του επαναστατικού design. Αρκεί κανείς να δει το NX-21 του 1983: το πρώτο concept που δημιουργήθηκε στη Nissan Design America (τότε Nissan Design International, Inc.). Με εντυπωσιακή αεροδυναμική, το NX-21 διέθετε έναν κινητήρα turbo τοποθετημένο πίσω και ο οποίος μπορούσε να λειτουργεί με πολλαπλές πηγές καυσίμου.
Πράγματι, τρία χρόνια αργότερα, οι σχεδιαστικές γραμμές του NX-21 φάνηκαν ξεκάθαρα στο αυτοκίνητο παραγωγής Nissan Pulsar NX, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1986 με μια πρώτη στο είδος της αφαιρούμενη οροφή. Μια ματιά στο γωνιακό πίσω μέρος του Pulsar και στα πίσω φώτα με περσίδες δείχνει την επιρροή του NX-21.
Δεκαετία 1990: Z Concept
Όταν οι πωλήσεις του Nissan 300ZX στις ΗΠΑ σταμάτησαν το 1996, οι θαυμαστές του ήταν ευνόητα προβληματισμένοι για το μέλλον του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου. Η απάντηση ήρθε με τη μορφή του Z Concept του 1999.
Κατά την αποκάλυψή του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ το 1999, το Z Concept ξεκαθάρισε τα πράγματα: Η Nissan είχε δεσμευτεί στο να παράγει σπορ αυτοκίνητα παγκόσμιας κλάσης. Ο Bruce Campbell, ο οποίος αποσύρθηκε ως αντιπρόεδρος της NDA το 2010, εστίασε στο εσωτερικό του concept. Είπε ότι παρόλο που η σχεδίαση του Z Concept δεν ήταν ρετρό, ήταν ένας ξεκάθαρος φόρος τιμής στην παράδοση των ελαφρών κλασσικών σπορ αυτοκινήτων.
Το Z Concept δεν ήταν μια άμεση οπτική έμπνευση για το 350Z, το οποίο κυκλοφόρησε το 2003, αλλά οι αρχές του concept διατηρήθηκαν στο όχημα παραγωγής.
Δεκαετία 2000: INFINITI Essence
Μερικές φορές, ο σκοπός ενός concept δεν είναι η «προεπισκόπηση» ενός μόνο οχήματος παραγωγής, αλλά μιας ολόκληρης σειράς. Αυτό ίσχυε σίγουρα όταν η INFINITI αποκάλυψε το εντυπωσιακό της concept Essence στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2009. Ο Giovanny Arroba, Ανώτερος Σχεδιαστής, λέει ότι οι δραματικές γραμμές των έγχορδων οργάνων ενέπνευσαν το πρώτο του σκίτσο. Ο Arroba ήταν Ανώτερος Σχεδιαστής στο NDA όταν σχεδίασε το εξωτερικό του concept.
Δεκαετία 2010: Xmotion Concept
Όταν ήρθε η ώρα να επανασχεδιάσουν το εξαιρετικά δημοφιλές Rogue στα τέλη της δεκαετίας του 2010, οι σχεδιαστές της Nissan ξεκίνησαν την “προεπισκόπηση” της νέας του εμφάνισης μέσω του Xmotion concept.