Σε εξέλιξη είναι οι έρευνες για τον εντοπισμό του ελικοπτέρου Α-109, που έπεσε το πρωί της Πέμπτης (28/9) στη θαλάσσια περιοχή του Αχλαδίου στη βόρεια Εύβοια.
Στην αεροναυαγοσωστική επιχείρηση, συμμετέχουν τέσσερα σκάφη του Λιμενικού, δύο ιδιωτικά σκάφη και ένα Super Puma.
Το ελικόπτερο εκτελούσε ιδιωτική πτήση με δρομολόγιο Αφίδναι, Μαντούδι, Βιομηχανική Περιοχή Βόλου. Απογειώθηκε στις 10:13 το πρωί και ξαφνικά χάθηκε το στίγμα του από τα ραντάρ της ΥΠΑ στην ευρύτερη περιοχή της Αγίας Άννας λίγο πριν από τις 11:00.
Στην περιοχή η ορατότητα είναι χαμηλή ενώ η θάλασσα που γίνονται οι έρευνες είναι γεμάτη λάσπη.
Τις στιγμές λίγο πριν την πτώση του ελικοπτέρου, περιγράφει αυτόπτης μάρτυρας. Όπως αναφέρει, πετούσε πολύ χαμηλά και έκανε μανούβρες. Στη συνέχεια, ακούστηκε ένας ισχυρός κρότος, σαν έκρηξη.
«Ήταν πολύ κοντά στο σπίτι μου, ένα κίτρινο ελικόπτερο που πετούσε πολύ χαμηλά και έκανε μανούβρες. Μετά έστριψε ξαφνικά αριστερά και άκουσα ένα μπαμ, άκουσα την έκρηξη, εκείνη την ώρα έβρεχε καταρρακτωδώς», είπε χαρακτηριστικά στον ΣΚΑΪ ο κάτοικος της περιοχής.
Αγνοείται ο χειριστής
Αν και οι αρχικές πληροφορίες έκαναν λόγο για δύο επιβαίνοντες, τελικά στο ελικόπτερο επέβαινε μόνο ένα άτομο, ο χειριστής.
Σύμφωνα με tweet του Πάνου Καμμένου, πρόκειται για τον Μιχάλη Λάμπο, έναν έμπειρο πιλότο με προϋπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις.
«Εξαιρετικός χειριστής άνθρωπος και Αξιωματικός ο Μιχάλης Λαμπος που έπεσε με το ελικόπτερο ο Θεός να βοηθήσει», γράφει ο πρώην υπουργός Άμυνας.
Εξαιρετικός χειριστής άνθρωπος και Αξιωματικός ο Μιχάλης Λαμπος που έπεσε με το ελικόπτερο ο Θεός να βοηθήσει
— Panos Kammenos (@PanosKammenos) September 28, 2023
Δύσκολες οι καιρικές συνθήκες
Μιλώντας στο in.gr ο πρόεδρος του Αχλαδίου, Αλέξανδρος Ευσταθίου, ανέφερε ότι οι έρευνες για τον εντοπισμό του ελικοπτέρου είναι σε εξέλιξη, ωστόσο το έργο των αρχών δυσχεραίνουν οι δύσκολες καιρικές συνθήκες, καθώς σε εξέλιξη είναι η κακοκαιρία Elias.
«Το ελικόπτερο κατέπεσε στη θάλασσα και προσπαθούμε να το εντοπίσουμε. Βοηθούν και επαγγελματίες ψαράδες. Δεν γνωρίζουμε τον αριθμό των επιβαινόντων. Είναι δύσκολη η κατάσταση γιατί βρέχει ασταμάτητα», σημείωσε χαρακτηριστιστικά ο κ. Ευσταθίου.
Μιλώντας για το θέμα στο ertnews o Πτέραρχος ε.α. ανέφερε ότι «εάν η ορατότητα ήταν πολύ περιορισμένη (σ.σ. όπως φαίνεται στα βίντεο) θα έπρεπε να ενημερωθούν για τον καιρό της διαδρομής από εκεί που βρισκόταν στο Μαντούδι μέχρι τον Βόλο. Εάν ο καιρός είχε πολύ χαμηλή νέφωση και είχε και έντονη βροχή κανονικά δεν θα έπρεπε να απογειωθούν» υπογράμμισε, ενώ διευκρίνισε ότι για να απογειωθεί το ελικόπτερο θα έπρεπε να πάρει άδεια από την Αθήνα.
Τα ελικόπτερα Α-109
Το Agusta A-109, που έπεσε, είναι ένα ελαφρό, δικινητήριο, οκταθέσιο ελικόπτερο πολλαπλών ρόλων, κατασκευασμένο από την ιταλική εταιρεία Agusta (νυν AgustaWestland).
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 η Agusta σχεδίασε το A-109A ως ένα μονοκινητήριο εμπορικό ελικόπτερο. Σύντομα όμως παρουσιάστηκε η δικινητήρια έκδοσή του, οπότε το 1967 επανασχεδιάστηκε ώστε να φέρει δύο κινητήρες Allison 250-C14. Η σχεδιαζόμενη στρατιωτική έκδοση (το A109B) δεν αναπτύχθηκε καθώς η εταιρεία επικεντρώθηκε στην οκταθέσια έκδοση του ελικοπτέρου, το A109C.
Το πρώτο από τα τρία πρωτότυπα έκανε την πρώτη του πτήση στις 4 Αυγούστου 1971. Ακολούθησε μία μακρά περίοδος εξέλιξης και τελικά το πρώτο σκάφος παραγωγής κατασκευάστηκε τον Απρίλιο του 1975, ενώ οι παραδόσεις προς τους διάφορους πελάτες άρχισαν στις αρχές του 1976.
Η επιτυχία του ελικοπτέρου ήρθε σύντομα καθώς άρχισε να χρησιμοποιείται σε μία πλειάδα ρόλων πέραν του ελαφρού μεταφορικού ελικοπτέρου, συμπεριλαμβανομένων ρόλων εναέριου ασθενοφόρου και έρευνας και διάσωσης.
Το 1975 η Agusta άρχισε να επανεξετάζει την προοπτική ανάπτυξης μίας στρατιωτικής έκδοσης του ελικοπτέρου και μεταξύ του 1976 και 1977 διενέργησε δοκιμές με πέντε A-109A τα οποία έφεραν αντιαρματικούς πυραύλους TOW. Αποτέλεσμα των δοκιμών αυτών ήταν η ανάπτυξη δύο στρατιωτικών εκδόσεων, μίας ως ελαφρύ επιθετικό ελικόπτερο εγγύς υποστήριξης και μίας για ναυτικές επιχειρήσεις.