Επόμενοι σταθμοί του μετά την Ελλάδα, είναι η Βιέννη και το Μόναχο. Στο πλαίσιο της προώθησης των βιβλίων του.
Είναι ίσως ο πιο πολυδιαβασμένος συγγραφέας του καιρού μας, ο Τζο Νέσμπο, ο οποίος «ευθύνεται» στον δικό του σημαντικό βαθμό και για την άνοδο του σκανδιναβικού αστυνομικού-θρίλερ μυθιστορήματος που κάνει διεθνή καριέρα, όχι μόνο αναγνωστική αλλά και τηλεοπτική και κινηματογραφική.
Οι εκ του σύνεγγυς εντυπώσεις
Τον συναντήσαμε σε ένα προγραμματισμένο γεύμα για δημοσιογράφους που διοργάνωσε ο εκδοτικός του οίκος, το «Μεταίχμιο», στο Χαλάνδρι, λίγο πριν φύγει ο ίδιος για το αεροδρόμιο.
Έχει το δικό του ξεχωριστό ενδιαφέρον ως συνομιλητής, ακριβώς γιατί προτιμά να συζητήσει για οτιδήποτε άλλο εκτός από τα βιβλία του, πρωτίστως.
Μίλησε πρόθυμα για μουσική, για λογοτεχνία –των άλλων συγγραφέων επίσης- είπε και για τα δικά του βιβλία, αφού ερωτάται, είναι εύλογο, αλλά με κέρδισε κυριολεκτικά, όταν επεσήμανε, ότι ένας συγγραφέας μπορεί να έχει διαλέξει ένα θέμα και να γράφει μια ιστορία σε ένα βιβλίο του, αλλά μόνο τη στιγμή που τον ρωτούν να μιλήσει γι’ αυτό, αντιλαμβάνεται ποιο είναι πραγματικά το βαθύτερο, το θέμα που υπάρχει υποσυνείδητα στο βιβλίο του, γιατί τελικά γράφει αυτή την ιστορία και όχι μια άλλη.
Γράφει ιστορίες, απλώς για τις ιστορίες…
Όπως είπε γράφει επειδή απλώς του αρέσει να γράφει, θέλει να «λέει» τις ιστορίες, αγαπά τις ιστορίες. Είναι πραγματικός αφηγητής και από κοντά, αν και δείχνει πολύ ήσυχος και απλός, νομίζω ότι αισθάνεται κανείς τις ιστορίες που ζουν μέσα του. Μόλις πρόσφατα ολοκλήρωσε την «Ιλιάδα» και δηλώνει εντυπωσιασμένος από το ομηρικό έπος, για να μιλήσουμε και για τον αφηγητή όλων των αφηγητών…
Ο ίδιος είναι τόσο ενδιαφέρων –και μυστηριώδης, με ένα προσωπικό μαγνητισμό, ακόμη κι αν φοράει την περισσότερη ώρα τα γυαλιά ηλίου του- όσο και τα βιβλία του κι ας διατείνεται εκείνος το αντίθετο.
Ο Τζο Νέσμπο, χαρούμενος για την επιτυχία του, αλλά απλώς αυτό, λιτός και «to the point» σε όλη τη διάρκεια της κουβέντας με τους δημοσιογράφους, βλέπει ως μέρος της δουλειάς όλη αυτή την κοινωνικότητα που απαιτεί η προώθηση των βιβλίων του.
Κάποια στιγμή, μάλιστα, λέει ότι ένιωσε ότι κάτι έπρεπε να «δίνει» στους ανθρώπους που έρχονταν να μιλήσουν μαζί του για τη λογοτεχνία, οπότε ίσως και να υπερέβαλλε κάποιες φορές.
Ο άνθρωπος πίσω από τον μύθο, ενισχύει κι άλλο τον μύθο
Τον ενδιαφέρει όμως να μαθαίνει, να ακούει, μας ρώτησε πολλά πράγματα για την κρίση στην Ελλάδα, αυτά θέλει να αφουγκραστεί από το να μας ακούσει να εκθειάζουμε ως αναγνώστες τα έργα του.
Ξέρει τον Τσιτσιπά, του οποίου και την αθλητική πορεία παρακολουθεί, τον ενδιαφέρει να μάθει για τους πιο μεγάλους έλληνες αθλητές και μας ρωτάει γι’ αυτό.
Αισθάνεται περισσότερο ως «επιστήμονας» της λογοτεχνίας –ένας άνθρωπος που κάθεται στο γραφείο του και απλώς γράφει, δουλεύει- παρά σαν ροκ σταρ, όπως τον αντιμετωπίζουμε όλοι εμείς οι άλλοι ως κοινό.
Μόλις πρόσφατα ολοκλήρωσε την «Ιλιάδα» και δηλώνει εντυπωσιασμένος από το ομηρικό έπος, για να μιλήσουμε και για τον αφηγητή όλων των αφηγητών…
Και μας εξηγεί, αναφερόμενος και στον Τόλκιν, πόσο «βαρετή» ζωή ζούσε ως καθηγητής ο διάσημος συγγραφέας, έναντι όλων αυτών που εξάπτουν τη φαντασία μας ως αναγνωστών, για να κάνει και μια πλήρως κατανοητή αντιπαραβολή και για τον ίδιο.
Βέβαια, η περίπτωση του Τζο Νέσμπο έχει μέσα και επιτυχία ροκ σταρ και ενδελεχή εργασία γραφιά, αλλά και περιπέτεια με τον ίδιο να κάνει αναρρίχηση στην Κάλυμνο.
Ο ίδιος είναι τόσο ενδιαφέρων –και μυστηριώδης, με ένα προσωπικό μαγνητισμό, ακόμη κι αν φοράει την περισσότερη ώρα τα γυαλιά ηλίου του- όσο και τα βιβλία του κι ας διατείνεται εκείνος το αντίθετο.
Σίγουρα, 55 εκατομμύρια αντίτυπα που έχουν φτάσει στα χέρια των αναγνωστών από τα βιβλία του, δεν μπορεί να έχουν διανύσει τυχαία αυτήν την πορεία, όπως κι ο ίδιος.