Εν αναμονή των αποτελεσμάτων της δεύτερης μελέτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για τα στέγαστρα του ΟΑΚΑ, βρίσκονται οι αρμόδιοι, καθώς από αυτή θα εξαρτηθεί όπως φαίνεται το πόσο καιρό θα χρειαστεί να μείνει κλειστό το Ολυμπιακό στάδιο. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ, τόσο το στέγαστρο Καλατράβα, όσο και αυτό του ποδηλατοδρομίου, δεν ανταποκρίνονται ακόμη και στο ελάχιστο όριο στατικής επάρκειας.
Η μελέτη δεν αποδίδει ευθύνες στον αρχικό σχεδιασμό ή στην κατασκευή των έργων, στο ΟΑΚΑ, αλλά, όπως επισημαίνει, αξιολογεί την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την «ιδεατή» τους κατάσταση, την κατάσταση δηλαδή που εκτιμάται πως έπρεπε να έχουν όταν παραδόθηκαν.
«Από τις αυτοψίες εντοπίστηκαν σοβαρότερα προβλήματα, μάλλον αδικαιολόγητα για κατασκευή υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών»
Την ίδια ώρα, σοβαρά ερωτηματικά εγείρονται από το γεγονός ότι από τον Οκτώβριο του 2020 υπήρχε μελέτη για τα προβλήματα στο στέγαστρο. Όπως έγινε γνωστό από τον Ιούλιο του 2019 είχε ανατεθεί κατόπιν διαγωνισμού από το υπουργείο Υποδομών στην εταιρεία Δομή Α.Ε. μελέτη για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ, ως συνέχεια των ελέγχων που είχαν γίνει με αντικείμενο τις ταλαντώσεις του διαζώματος του κεντρικού σταδίου κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικής αναμέτρησης της ΑΕΚ με αντίπαλο την Μπάγερν Μονάχου.
Στην έκθεση, επισημαίνεται ότι «από τις αυτοψίες εντοπίστηκαν σοβαρότερα προβλήματα, μάλλον αδικαιολόγητα για κατασκευή υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών. Θα πρέπει τα προβλήματα αυτά να αποδοθούν στην έλλειψη συντήρησης, οπωσδήποτε όμως πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν».
Ερωτηθείς σχετικά, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού, Γιαννης Βρούτσης ανέφερε: «Πρώτον, όσον αφορά την ταλάντωση για τις εξέδρες. Ρώτησα τις υπηρεσίες και μου είπαν “ναι, πράγματι δημιουργήθηκε ένα ζήτημα το 2018 και διεξήχθη μία μελέτη με βάση αυτή την ταλάντωση που παρατηρήθηκε ως φαινόμενο στα τηλεοπτικά μέσα και η μελέτη έδειξε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στις εξέδρες. Είναι τελείως διαφορετικό ζήτημα. Δεύτερον, όχι, δεν έχω καμία άλλη μελέτη στα χέρια μου».
Επίσης, σημείωσε ότι στο εξής κανένα αθλητικό κέντρο δεν θα μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας εάν δεν έχει άδεια πυρασφάλειας και στατική άδεια.
Οι όροι του διαγωνισμού
Την ίδια ώρα νέα στοιχεία έρχονται στο φως και σχετίζονται με το περιεχόμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού για τη μελέτη που αφορά τη στατικότητα του στεγάστρου, σύμφωνα με την οποία η εταιρεία είχε την υποχρέωση αν εντοπίσει κάποιο πρόβλημα να ενημερώσει τις αρμόδιες διοικήσεις.
Σύμφωνα με τον Σκάι, από τη μελέτη των 112 σελίδων προκύπτει το συμπέρασμα πως η ανάδοχος εταιρεία ΔΟΜΗ ΑΕ όφειλε να ενημερώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΑΚΑ για να ενδιάμεσα ευρήματα του ελέγχου.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τρία χαρακτηριστικά αποσπάσματα που αναφέρονται στη συγκεκριμένη υποχρέωση που είχε η εταιρεία.
Α) Ο ανάδοχος υποχρεούται κατά την παροχή υπηρεσιών του να συνεργαστεί στενά με την ομάδα ελέγχου: στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, στελέχη του ΟΑΚΑ και τους συμβούλους τους.
Β) Ελλαττωματικές συγκολλήσεις καταγράφονται λεπτομερώς και γίνεται άμεση ενημέρωση προς το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ ώστε να αποκαθίστανται
Γ) Μετά το τέλος του ελέγχου σύσφιξης γίνεται ενημέρωση προς το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ ώστε να αποκαθίστανται τυχόν βλάβες στη βαφή της κοχλίωσης.
Σύμφωνα, με τα παραπάνω προκύπτουν τρία ερωτήματα:
1)Το ΤΑΙΠΕΔ και το ΟΑΚΑ είχαν πράγματι ενημερωθεί από την ανάδοχη εταιρεία για τα ευρήματα του ελέγχου σε αυτό το διάστημα των 8,5 μηνών που κράτησε η περάτωση του διαγωνισμού για τον έλεγχο του στεγάστρου.
2)Αν ναι γιατί δεν απηύθυναν οι διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΑΚΑ προειδοποιήσεις προς τους ανθρώπους και τους οργανισμούς που χρησιμοποιούσαν το ΟΑΚΑ
3) Αν όχι αυτό συνιστά αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων της αναδόχου εταιρείας
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, που επικαλείται το ΤΑΙΠΕΔ υπήρχε επικοινωνία με τη ΔΟΜΗ ΑΕ που τήρησε τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Ωστόσο, όπως επισημαίνει το τελικό αποτέλεσμα για την στατικότατα του στεγάστρου Καλατράβα προέκυψε μόνο μετά την υποβολή της τελικής μελέτης που έγινε τον περασμένο Αύγουστο.
Ερευνες για την έλλειψη συντήρησης
Η έρευνα θα εστιάσει στα εξής ερωτήματα:
-Ποιες ήταν οι εισηγήσεις του κατασκευαστή για τη συντήρηση κι αν τηρήθηκαν
-Εάν υπήρχαν εισηγήσεις άλλων οργάνων για περιοδική συντήρηση
-Γιατί έγινε τώρα η μελέτη και με ποια αφορμή ξεκίνησε