Στην Ευρώπη συμβαίνει το εξής οξύμωρο: Την ώρα που οι πωλήσεις αυτοκινήτων γκαζώνουν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προβαίνουν σε κινήσεις αναστολής της παραγωγής σημαντικών μοντέλων τους, ακόμη και ηλεκτρικών. Και μάλιστα τη στιγμή που οι πωλήσεις αυτοκινήτων συνεχίζουν να αυξάνονται για 13ο μήνα στην Ευρώπη με τα ηλεκτρικά οχήματα να “οδηγούν” την σημαντική αύξηση των πωλήσεων  – οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν 21% στις 904.509 μονάδες τον Αύγουστο – εταιρείες όπως η VW επιλέγουν να βγάλουν από την παραγωγή τους μοντέλα που δεν …τραβάνε! Ήδη ο  Όμιλος Volkswagen θα αναστείλει για λίγες ημέρες την παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων VW ID.3 αλλά και του αμιγώς ηλεκτρικού Cupra Born. Ο εκπρόσωπος της VW ανέφερε ότι: «Λόγω της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς, η παραγωγή αυτοκινήτων θα μειωθεί κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών διακοπών στη Σαξονία από τις 2 έως τις 13 Οκτωβρίου στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Zwickau». Αίσθηση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι η  παραγωγή του μοντέλου ID.3 στη Δρέσδη θα ανασταλεί από τις 2 Οκτωβρίου και θα συνεχιστεί από τις 16 Οκτωβρίου και μετά.

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία στις αυτοκινητοβιομηχανίες, που φοβούνται ντόμινο αρνητικών εξελίξεων για τον κλάδο κατασκευής αυτοκινήτων, που ήδη μετράει τις «πληγές» εξαιτίας του κορωνοϊου και της πανδημίας αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, που έχει δημιουργήσει σημαντική έλλειψεις στην τροφοδοσία πρώτων υλών. Παράλληλα η  ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί σημαντικά στην Γηραιά Ήπειρο, με βασικές αιτίες το υψηλό κόστος ενέργειας αλλά και του αυξανόμενου πληθωρισμού που «στραγγαλίζει» τους Ευρωπαίους καταναλωτές, αναστέλλοντας την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου!

ΚΕΡΑΣΑΚΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΤΑ: Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΕΠΕΛΑΣΗ

Την ώρα που η Ευρώπη προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι εγχώριες φίρμες νιώθουν όλο και πιο κοντά την ανάσα των Κινέζων που ετοιμάζουν μια άνευ προηγουμένου στα ιστορικά απόβαση με νέες φίρμες, ηλεκτρικών και plug in αυτοκινήτων. Στόχος να χτυπήσουν υψηλά μερίδια με ατού τις πιο ανταγωνιστικές τιμές! Σήμερα, η Κίνα φιλοξενεί μια τεράστια γκάμα εγχώριων κατασκευαστών, κομμένα και ραμμένα για να επιβιώσουν σε όλες τις αγορές του κόσμου. Τα όπλα του κινέζικου «δράκου» είναι τα μικρά, προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα με ιδιαίτερα σύγχρονες μπαταρίες με μεγάλες αυτονομίες  –η Κίνα είναι η προμηθεύτρια χώρα και των Ευρωπαίων κατασκευαστών σε μπαταρίες – έχοντας το ατού ότι κρατάνε στο χέρι τους την πρώτη ύλη ( μπαταρίες, παραγωγή λογισμικών , τεχνολογίας κ.α.) αλλά και τη δυνατότητα παραγωγής εκατομμυρίων οχημάτων σε ταχύτατους ρυθμούς με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη λανσάρουν τα νέα τους μοντέλα στην Ευρώπη. Μεταξύ αυτών και η ναυαρχίδα των Κινέζων η BYD που μπαίνει στην πρίζα με νέα, φθηνά ηλεκτρικά αλλά και τη Νio, με κοινό παρονομαστή τις άκρως  ανταγωνιστικές τιμές, που θα φέρουν πονοκέφαλο στην ευρωπαϊκή αγορά! Ηδη η ΕΕ ετοιμάζει αναθεώρηση των κανόνων στις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων της, ώστε να θωρακιστεί απέναντι στις μαζικές ελεύσεις των κινέζων! Οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 55% τους πρώτους επτά μήνες του 2023, φτάνοντας περίπου τις 820.000 μονάδες.

Η ΕΥΡΩΠΗ ΘΩΡΑΚΙΖΕΤΑΙ;

Πριν λίγες ημέρες η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε μια έρευνα για τις επιδοτήσεις των κινέζικων αυτοκινήτων, λέγοντας ότι η παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα. Η ανησυχία των εγχώριων φιρμών αποτυπώνεται και στη δήλωση του CEO  της Renault Λούκα Ντε Μέο, που αναφέρει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες  βρίσκονται μια γενιά μπροστά σε ότι αφορά την αγορά των μικρών και προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων!

Η γιγάντωση της  Κίνας φανερώνεται και μόνο από το γεγονός ότι σήμερα διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στον κόσμο για τα ηλεκτρικά ενώ  η Κίνα σε λίγο καιρό θα αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των 14,1 εκατομμυρίων νέων πωλήσεων επιβατικών ηλεκτρικών στον κόσμο φέτος.