Όχι μόνο το διαρκές στοίχημα της αξιοπιστίας ή η ανάγκη της να επανέλθει σε αναπτυξιακά σινιάλα, αλλά επιπλέον και οι αυτοδιοικητικές «μάχες» περνούν για την κυβέρνηση μέσα από τα… εργοτάξια.
Τα έργα υποδομών με τοπικό χαρακτήρα ή, πολύ περισσότερο, εκείνα με εθνικό αποτύπωμα λαμβάνουν ξανά πριν από εκλογικές αναμετρήσεις, εκείνες της 8ης και της 15ης Οκτωβρίου, κεντρική θέση στην προσπάθεια του Μαξίμου να μιλάει για «συνέχεια» στη διακυβέρνηση και για εξαγγελίες που – σύμφωνα με τα λόγια κυβερνητικού παράγοντα – «δεν μένουν εκεί αλλά υλοποιούνται». Είναι ενδεικτικό ότι μερικά 24ωρα πριν από τις κάλπες στις Περιφέρειες (όπου η ΝΔ αποδίδει μεγάλη πολιτική σημασία, διεκδικώντας το 13 στα 13) καθώς και στους δήμους, τα έργα υποδομής εντάσσονται στην ημερήσια διάταξη τόσο του Πρωθυπουργού όσο και των νεοδημοκρατικών κλιμακίων, που σπεύδουν σε συσπείρωση των γαλάζιων δυνάμεων.
Η βάση αυτής της επιχείρησης υπάρχει και είναι ο κατάλογος των 5.120 έργων που περιλαμβάνονται στα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης που είχαν παρουσιαστεί στις τοπικές κοινωνίες πριν από τις εθνικές εκλογές του Μαΐου.
Εξού και για την ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης με τους πολίτες έρχεται στο προσκήνιο η κυβερνητική συνταγή «έργα υποδομών – μεταρρυθμίσεις – κοινωνική ατζέντα». Μετά την επίσκεψη στο Ελληνικό για την παράδοση του πρώτου κτιριακού συγκροτήματος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε στοχευμένα τρεις σταθμούς στον Βορρά, όπου μετέβη για τη στήριξη του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γιώργου Κασαπίδη και του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα: τον ολοκληρωμένο πια σταθμό Αγίας Σοφίας για την υπογραφή της σύμβασης συντήρησης και λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης (Ελληνικό Μετρό – Thema), τις εγκαταστάσεις των παλιών Κεραμείων Αλλατίνη για την επένδυση (ΣΤΑΝΤΑ ΑΕ) ύψους 100 εκατ. ευρώ, τις πρώην εγκαταστάσεις της ζυθοποιίας ΦΙΞ για το σχέδιο αστικής ανάπλασης.
Το μετρό Θεσσαλονίκης
Σε ό,τι αφορά το μετρό – για το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ χρέωσαν στην κυβέρνηση «φιέστες» κατηγορώντας την ότι δεν έχει ακριβές χρονοδιάγραμμα -, όλα δείχνουν πλέον ότι η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό (13 σταθμοί σε μήκος 9,6 χλμ.) μετατίθεται για το φθινόπωρο του 2024, ενώ έτσι κι αλλιώς η επέκταση προς Καλαμαριά (5 σταθμοί σε μήκος 4,8 χλμ.) θα ακολουθούσε έξι μήνες αργότερα.
«Είναι εφικτό να λειτουργήσει εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2024» είπε (Mega) ο Ζέρβας, αν και σύμφωνα με την αρχική επιδίωξη – καταγεγραμμένη άλλωστε στο σχέδιο ανάπτυξης για «τη Θεσσαλονίκη του 2030» – η λειτουργία της βασικής γραμμής προοριζόταν για το τέλος του 2023. «Κάνουμε το τελικό βήμα για να παραδώσουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης, επιτέλους, σε πλήρη λειτουργία εντός του 2024» είπε πάντως χθες ο Μητσοτάκης και μίλησε για «τολμηρή απόφαση», αναφερόμενος στη χρήση «ιδιωτικής τεχνογνωσίας».
Για πρώτη φορά ανατίθεται μέσω ΣΔΙΤ σε ιδιώτη (σε γαλλο-ιταλική κοινοπραξία συγκεκριμένα) η λειτουργία συστήματος μετρό με σύμβαση 12 ετών και συνολικού προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος σημείωσε με νόημα – στο φόντο προφανώς της υπόθεσης του στεγάστρου «Καλατράβα» στο ΟΑΚΑ – ότι για όλα τα χρόνια διασφαλίζεται η συντήρηση του έργου, ενώ με τη φράση «και μετρό και αρχαία» έκανε λόγο για δέσμευση που τηρήθηκε «στο ακέραιο».
Κάλεσμα συστράτευσης
Από τη Θεσσαλονίκη κάλεσε σε συστράτευση για την επανεκλογή του Ζέρβα και από την Κοζάνη για τον Κασαπίδη, σε μια Περιφέρεια όπου η ΝΔ καταγράφει διάσπαση δυνάμεων λόγω του «αντάρτη» και διαγραφέντα από το κόμμα Γιώργου Αμανατίδη. «Η κυβέρνηση εξασφάλισε για τη χώρα και τις Περιφέρειες σημαντικά αυξημένους πόρους από την ΕΕ, με πολλά δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και πολύ αυξημένους πόρους ως προς τα περιφερειακά προγράμματα (…) Εχει πολύ μεγάλη σημασία αυτοί οι πόροι να δαπανηθούν σε συντονισμό και κοινό βηματισμό με την κεντρική κυβέρνηση» είπε.