Ίσως έχετε ακούσει σε κουβέντα μεταξύ έμπειρων οδηγών, ότι ο κινητήρας ενός αυτοκινήτου πρέπει να σβήνει μόνο όταν ο ανεμιστήρας του συστήματος ψύξης έχει διακόψει την λειτουργία του. Σε αντίθετη περίπτωση, μπορεί να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες για το σύστημα και τον κινητήρα. Ισχύει αυτό ή είναι ένας μύθος;
Ο ανεμιστήρας του βεντιλατέρ είναι το μέσο με το οποίο προστατεύεται το σύστημα ψύξης και κατά συνέπεια ο κινητήρας, από την υπερθέρμανση.
Ενεργοποιείται όταν το ψυκτικό υγρό φτάσει σε συγκεκριμένη θερμοκρασία και απενεργοποιείται όταν πέσει αυτή. Τι θα συμβεί όμως αν σβήσουμε τον κινητήρα, την ώρα που ο ανεμιστήρας είναι ακόμα σε λειτουργία;
Το λάθος που κάνουμε όταν σβήνουμε τον κινητήρα του αυτοκινήτου
Σύμφωνα με το Car and Motor, όταν σβήνουμε τον κινητήρα ενός οχήματος, η θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού συνεχίζει να αυξάνεται. Λογικό θα πούμε εμείς, με την αύξηση που αναφέρουν να μην ξεπερνά τους 5 βαθμούς Κελσίου.
Η τεχνολογία όμως των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι πολύ προηγμένη και με τα περισσότερα να φέρουν πλέον υπερτροφοδότη (τούρμπο), είναι δεδομένο ότι διαθέτει ειδική ασφάλεια που εξασφαλίζει την λειτουργία του συστήματος ψύξης του κινητήρα μετά την κίνηση, ενώ δεν αποκλείεται να διαθέτει και πρόσθετη αντλία νερού.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, το σύστημα ψύξης θα συνεχίσει να λειτουργεί, με σβησμένο τον κινητήρα, για προστασία του τούρμπο.
Το ίδιο ισχύει και για τα σύγχρονα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα που διαθέτουν πλήρως αλουμινένια μοτέρ (μπλοκ και κεφαλή), με την ECU να διατηρεί τον ανεμιστήρα του βεντιλατέρ ενεργό για μην επιτρέψει στο ψυκτικό υγρό να ανεβάσει επιπλέον θερμοκρασία.
Ωστόσο, εάν οδηγούμε για πολύ ώρα, ενδείκνυται να αφήσουμε τον κινητήρα να λειτουργήσει για ένα λεπτό με στόχο την ψύξη του. Επίσης, καλό θα είναι λίγο πριν φτάσουμε στον προορισμό μας να μειώσουμε ρυθμό για να ρίξει ακόμα πιο γρήγορα την θερμοκρασία του ο κινητήρας.
Αυτή είναι η λύση…
Σε κάθε περίπτωση, το να σβήσουμε τον κινητήρα του αυτοκίνητου μας την ώρα που λειτουργεί ακόμα το βεντιλατέρ, δεν πρόκειται να του δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, καθώς ο κατασκευαστής έχει προβλέψει με ορισμένες δικλείδες ασφαλείας το πότε θα ενεργοποιήσει και πότε θα απενεργοποιήσει το σύστημα ψύξης του μοτέρ, άσχετα εάν είναι σε λειτουργία ή όχι.