Σε σημαντικές και πρωτοπόρες μεταρρυθμίσεις πρόκειται να προβεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με αποκορύφωμα την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στο gov.gr και τη δημιουργία του προσωπικού αριθμού του πολίτη που θα είναι καταγεγραμμένος στις νέες ταυτότητες και μέσω αυτού θα πραγματοποιείται η οποιαδήποτε συναλλαγή στο Δημόσιο.
Σημειώνεται πως αυτό θα αποτελείται από το ΑΦΜ συν ακόμη τρία ψηφία της επιλογής μας που θα τα επιλέξουμε μέσω του gov.gr.
Σε ό,τι αφορά την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην πλατφόρμα gov.gr, αυτή θα μας επιτρέπει την εκφώνηση οποιασδήποτε αναζήτησης ακόμα και περιγραφικά. Αξίζει να σημειωθεί πως αποτελεί την πρώτη υλοποίηση κυβερνητικού ΑΙ σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέπει την εκφώνηση οποιασδήποτε αναζήτησης στο gov.gr.
Σημαντική προσθήκη αποτελεί και το wallet, μία νέα εφαρμογή στο κινητό που με την έγκρισή του ο πολίτης θα μπορεί να διεκπεραιώνει τις δουλειές του χωρίς να χρειάζεται να προσκομίζει κανένα έγγραφο.
Τα 4 νέα έγγραφα στο wallet
Το πακέτο δράσεων και πρωτοβουλιών του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όσων «τρέχουν» και όσων έρχονται στο άμεσο χρονικό διάστημα παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
«Παραλάβαμε εξαιρετική προίκα» είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι «το υπουργείο συνεχίζει τα έργα τα οποία βρήκε σε επίπεδο ωρίμανσης, δημοπράτησης, αλλά παράλληλα προχωράει και σε καινούργια έργα».
Πρώτο στην λίστα του υπουργού είναι το θέμα του προσωπικού αριθμού, ο οποίος όπως επεσήμανε είναι μια μεταρρύθμιση, ώστε ο πολίτης να μην ταλαιπωρείται στο Δημόσιο επειδή, για παράδειγμα, ένα γράμμα στο επώνυμό του δεν έχει γραφεί σωστά. Ο Π.Α. έχει νομοθετηθεί, θα αποτελείται από τον ΑΦΜ μας και τρία αλφαριθμητικά ψηφία, κάποια εκ των οποίων θα επιλέξει ο ίδιος ο πολίτης. Σκοπός είναι εντός του 2023 να έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι της διαδικασίας.
«Με αυτόν τον προσωπικό αριθμό οπουδήποτε κι αν πάμε δεν θα χρειάζεται οτιδήποτε άλλο έγγραφο» είπε ο υπουργός.
Δεύτερο σημαντικό έργο που αναμένεται να είναι διαθέσιμο τον επόμενο μήνα είναι η δημιουργία εφαρμογής Chatbot στο gov.gr, το οποίο, όπως τόνισε μάλιστα, «μεγαλώνει, έχουν προστεθεί περίπου 35 νέες υπηρεσίες τους τελευταίους τρεις μήνες».
To chatbot έχει ήδη δημιουργηθεί, βρίσκεται στο στάδιο των πιλοτικών δοκιμών και στόχο έχει να προάγει την άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, 24 ώρες 7 ημέρες την εβδομάδα. «Βελτιστοποιούμε αυτήν την στιγμή την λειτουργία του, έτσι είτε γράφοντας -πληκτρολογώντας- είτε εκφωνώντας θα μπορεί να μας καθοδηγεί. Αποτελεί την πρώτη πραγμάτωση κυβερνητικού ΑΙ (τεχνητής νοημοσύνης) σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τρίτο στην σειρά έργο είναι το wallet, «το οποίο θα είναι πραγματικά μια επανάσταση». Το gov.gr wallet εμπλουτίζεται. Σηματοδοτεί την «ψηφιοποίηση νούμερο 2» στο ελληνικό Δημόσιο.
Η «ψηφιοποίηση νούμερο 1» ήταν πολύ σημαντική.
Στο «νούμερο 2», η διακίνηση στοιχείων δεν θα γίνεται μέσω αρχείων, αλλά μέσω δεδομένων, με μια απλή εφαρμογή. Για παράδειγμα, όταν θέλουμε να νοικιάσουμε αυτοκίνητο, θα μπορούμε να το κάνουμε δίνοντας έγκριση μέσω της εφαρμογής για να λάβει η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων τα δεδομένα που χρειάζεται. Θα μας έρχεται ένα sms που θα ζητά την έγκρισή μας. Σκοπός είναι φέτος να βγάλουμε την πρώτη εφαρμογή που θα σηματοδοτεί τη νέα λειτουργία του wallet. Για την εγγραφή σε παιδικό σταθμό, θα μπορεί να ερωτάται ο πολίτης μέσω του wallet εάν δίνει την έγκρισή του στην υπηρεσία να ενημερωθεί για την οικογενειακή του κατάσταση. Στο ίδιο πνεύμα έχει ήδη υλοποιηθεί το KYC (Know Your Customer).
«Μέχρι το τέλος του χρόνου ετοιμάζουμε μερικές ακόμη ιδιότητες, θα ενσωματώσουμε την κάρτα δακτυλίου, στοιχεία του my auto που περιλαμβάνει άδεια κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, την ασφάλεια του αυτοκινήτου, θα προστεθεί κάρτα αιμοδότη, αλλά και η ακαδημαϊκή ταυτότητα. Αρα μιλάμε για ένα διασυνδεδεμένο, αποτελεσματικό, γρήγορο και με λιγότερη ταλαιπωρία για τον πολίτη Δημόσιο».
Ο υπουργός στο μεταξύ αναφέρθηκε και σε έργα που υλοποιήθηκαν. Ειδικότερα, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υλοποιεί πλατφόρμες και εφαρμογές όταν εμφανίζεται κάποια ανάγκη. Υλοποίησε την πλατφόρμα για τα ραντεβού για την έκδοση ταυτότητας, τα διάφορα passes που δόθηκαν μέσα στο καλοκαίρι (Youth Pass, North Evia Pass, και τώρα δουλεύεται το Rodos Pass), τις πλατφόρμες για την επιδότηση ενοικίου και το κομμάτι της αρωγής.
Και βέβαια «είχαμε να αντιμετωπίσουμε και δυο σημαντικά ζητήματα το πρόγραμμα των δορυφόρων. Μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα, το υπουργείο επαναπροσανατόλισε το πρόγραμμα πολύ πιο στοχευμένα, εναρμονισμένα με τις πρακτικές ανάγκες ως χώρα, αλλά και στο θέμα του Κτηματολογίου».
Επιπρόσθετα, ο υπουργός αναφέρθηκε στην δημιουργία της πλατφόρμας που θα αφορά τις παραλίες και θα δίνει την δυνατότητα «ο κάθε πολίτης σε οποιαδήποτε παραλία να ξέρει αν τελικά οι ομπρέλες και οι ξαπλώστρες που βλέπει στην περιοχή είναι νόμιμα τοποθετημένες ή όχι. Θα υπάρχει μηχανισμός με τον οποίο θα γίνεται αυτόματος έλεγχος».
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι έκλεισε ο διαγωνισμός για το πρόγραμμα των «έξυπνων πόλεων».
Στο πλαίσιο των Smart Cities, 303 δήμοι έχουν καταθέσει στο ΕΣΠΑ τις προτάσεις τους και απομένουν 8 από τη Θεσσαλία για τους οποίους παρατάθηκε η προθεσμία. «Προχωράμε στην επεξεργασία των προτάσεων ενώ τρέχουν οι διαδικασίες για τους δήμους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης».
Στην βεντάλια του υπουργικού έργου συμπεριλαμβάνεται και η επιτάχυνση των έργω της δικαιοσύνης, το e justice (πχ απομακρυσμένη εξέταση μαρτύρων, ψηφιακή επίδοση εγγράφων για απελευθέρωση των αστυνομικών δυνάμεων), ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας που αφορά στην διεύρυνση του MyHealth app. Όπως τόνισε ο υπουργός, «διαρκώς προστίθενται τα συστήματα νοσοκομείων και ιδιωτικών κέντρων ώστε να υπάρχουν στο φάκελό μας τα αποτελέσματα».
Όσον αφορά στο smart readiness, έργο 100 εκατομμυρίων, θα δώσει την ευκαιρία σε ιδιοκτήτες σπιτιών και σε ενοίκους πολυκατοικιών να επιδοτηθούν με voucher προκειμένου να φτιάξουν την καλωδίωση για οπτική ίνα ως την πόρτα του σπιτιού. Ακολούθως, έρχεται συμπληρωματικά το gigabit voucher να επιδοτήσει τους ιδιοκτήτες των σπιτιών για να κάνουν ευρυζωνικές συνδέσεις. Παράλληλα, προχωρούν εφαρμογές και πλατφόρμες σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υπήρχαν σε εκκρεμότητα έργα όπως για το ηλεκτρονικό νηολόγιο, το ηλεκτρονικό ναυτολόγιο, τα σκάφη αναψυχής και δρομολογούνται.
Εφαρμογή για πρόληψη πυρκαγιάς και πλημμυρών
Με θερμικές κάμερες οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες στις κεραίες κινητής τηλεφωνίας που βρίσκονται ήδη στα βουνά η εφαρμογή θα είναι συνδεδεμένοι ακόμα και με δορυφόρους. Σε περίπτωση φωτιάς πέρα από την προειδοποίηση θα υπάρχει στο επιχειρησιακό κέντρο αυτόματη ενημέρωση για την πορεία της.
Αντίστοιχη εφαρμογή θα υπάρξει και για τις πλημμύρες συνδεδεμένη με αισθητήρες σε ποτάμια και λίμνες που υπερχειλίζουν ώστε να υπάρχει σαφέστατη εικόνα.
Ακαθάριστα οικόπεδα
Το υπουργείο σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών και τους Δήμους θα δημιουργήσει εφαρμογή για τα ακαθάριστα οικόπεδα. Μέσω του κτηματολογίου ο Δήμος θα μπορεί να βλέπει αν το οικόπεδο έχει καθαριστεί και σε ποιον ανήκει θα μπορεί να βάζει αυτόματα πρόστιμο και να το καθαρίζει ο ίδιος.
«Από 1η Μαΐου όλα αυτά θα είναι ηλεκτρονικά, ο πολίτης θα ξέρει πως το οικόπεδό του θα πρέπει να είναι καθαρό, θα λάβει ένα μήνυμα και εάν δεν το κάνει θα επιβάλλεται αυτόματα και ηλεκτρονικά από τον δήμο το πρόστιμο» είχε εξηγήσει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου.
Καταγγελία για τις παραλίες
Οι πολίτες μέσω μιας εφαρμογής θα μπορούν να δουν την περιοχή που έχει ενοικιαστεί από τους δήμους στους ιδιοκτήτες επιχείρησης και εάν αυτοί έχουν υπερβεί την κάλυψη. Με ένα κουμπί θα μπορούν να κάνουν καταγγελία. Ο ελεγκτικός μηχανισμός θα πηγαίνει στην υπηρεσία και θα επιβάλλει πρόστιμο.