Τα τελευταία 16 χρόνια, ο διακεκριμένος, Καναδός φωτογράφος street style, ο Tommy Ton έχει τραβήξει εκατομμύρια καρέ έξω από επιδείξεις μόδας σε όλο τον κόσμο. Αλλά μόλις πρόσφατα κατάφερε επιτέλους να τραβήξει τη φωτογραφία που κυνηγούσε σε όλη του την καριέρα: Ένα ήσυχο και όμορφο πορτρέτο της Rei Kawakubo, της ασύλληπτης και μυστηριώδους δημιουργικής δύναμης πίσω από την Comme des Garçons.
Ήταν, λέει ο Ton, την επομένη της επιστροφής του από το Παρίσι, «ακριβώς αυτή η μαγική στιγμή». Μια στιγμή που έγινε αμέσως viral στη βιομηχανία όταν ο Ton την ανέβασε στο Instagram.
«Η μέρα που περιμένω με ανυπομονησία»
Ήταν το Σάββατο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, μια γιορτή σε όλη την Comme-dom, η παραδοσιακή ημερομηνία κατά την οποία το ιαπωνικό brand και τα υπο-σήματά του (όπως τα Junya Watanabe και Noir Kei Ninomiya) αποκαλύπτουν τις συλλογές τους. Ο Ton βρισκόταν έξω από τον χώρο του Junya Watanabe, που συνήθως είναι το πρωϊνό show ολόκληρης της εβδομάδας, προς μεγάλη απογοήτευση των αγοραστών με τα ζαλισμένα μάτια. Ο Ton έφτασε εκεί νωρίτερα από το πρόγραμμα. «Είναι η μέρα που περιμένω με ανυπομονησία», λέει.
Ο βετεράνος του Style.com και της Vogue, 39 ετών, ήταν λάτρης της μόδας πριν γίνει φωτογράφος. Ξέρει για κάθε συλλογή Marc Jacobs που υπήρξε ποτέ και διαθέτει ένα αρχείο σπάνιων και σημαντικών Dries Van Noten. Φωτογραφικά, το μάτι του Ton έλκεται από λεπτομερείς ενδυματολογικές καμπύλες και αυθεντικές στιγμές στυλ. Έτσι, για τον Ton, η ημέρα του οίκου Comme, όταν οι λάτρεις της Kawakubo βγαίνουν στους δρόμους ντυμένοι με τα πιο αλλόκοτα τους φορέματα και κοστούμια, μοιάζει με φωτογραφική φιέστα.
Να ζήσει το αλλοπρόσαλλο
«Είναι μια μέρα όπου οι άνθρωποι μπορούν να ανεμίσουν τη σημαία του αλλοπρόσαλλου που κρύβουν μέσα τους» λέει ο Ton. «Είναι μια γιορτή της μόδας στο υψηλότερο επίπεδο, μια μέρα που η μόδα είναι τόσο ευπρόσδεκτη σε σημείο που δεν υπάρχει καμία κρίση. Είναι τόσο διασκεδαστικό». Ίσως θυμάστε το διάσημο street style flick του Ton με την ομάδα του Virgil Abloh και του Kanye «Ye» West στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού το 2009. Αυτό ήταν έξω από το Comme des Garçons Homme Plus.
Και στο επίκεντρο του ενδυματολογικού δράματος βρίσκεται η σφίγγα Kawakubo, η οποία επιμένει εδώ και καιρό ότι ο καλύτερος τρόπος για να τη γνωρίσει κανείς είναι να κοιτάξει τα ρούχα της. Ο Ton την αποκαλεί μονόκερο. Εικόνες της Kawakubo υπάρχουν – η ανωνυμία δεν είναι κεντρικό στοιχείο της δημιουργικότητάς της, όπως ήταν για τον απομονωμένο Martin Margiela. Αλλά αποφεύγει τις συνεντεύξεις και τις κάμερες, μπαίνοντας και βγαίνοντας γρήγορα στις εκθέσεις της περιτριγυρισμένη από μια ακολουθία βοηθών. «Είναι κάτι σαν σιωπηλός κανόνας», λέει η Ton. «Δεν βγάζεις ποτέ φωτογραφίες τη Ρέι».
«Αντιπροσωπεύει αυτό το μεγαλείο»
Κάτι που δεν έχει σταματήσει τον Ton από το να προσπαθεί, οδηγούμενος περισσότερο από ένα βαθύ αίσθημα θαυμασμού. «Αντιπροσωπεύει αυτό το μεγαλείο», λέει. «Έτσι, ακόμα κι αν είναι απλά περαστική, ανασαίνεις όταν τη βλέπεις. Στο παρελθόν, σε κάθε ευκαιρία που είχα για να τη βγάλω φωτογραφία, να τρέχει στο αυτοκίνητό της ή να την απομακρύνουν, προσπαθούσα να κάνω ό,τι καλύτερο μπορούσα». Ο Ton δεν είχε συλλάβει ποτέ τη στιγμή που ήθελε. Οι πιο πρόσφατες φωτογραφίες της Kawakubo απεικονίζουν μια ελαφριά γυναίκα, με το μαύρο μπούστο της γεμάτο γκρίζες ραβδώσεις, να απομακρύνεται σκόπιμα από τον φωτογράφο.
Στην εβδομάδα μόδας του Παρισού, έξω από το σόου του Junya Watanabe, ο Ton είχε επιτέλους την ευκαιρία του. Και εξίσου γρήγορα, την άρπαξε.
«Φωτογράφιζα όλα τα μέλη της ομάδας, κάτι που είχαν την καλοσύνη να με αφήσουν να κάνω, επειδή είναι όλοι τους πολύ ντροπαλοί. Και τότε κοιτάζω μέσα από το πλήθος και βλέπω τη Ρέι να στέκεται εκεί». Η Καβακούμπο βρισκόταν στο πεζοδρόμιο, μιλώντας με τον σύζυγό της, τον διευθύνοντα σύμβουλο των Comme και Dover Street Market, τον Adrian Joffe, και μέλη της ομάδας τους. Ο Ton άρχισε να τη φωτογραφίζει μέσα από το πλήθος. «Και τότε σκέφτηκα, ω, πόσο ακίνδυνο θα ήταν αν πήγαινα από γύρω και ερχόμουν λίγο πιο κοντά». Πλησίασε, πιο κοντά αλλά όχι πολύ κοντά. «Και τότε, καθώς ήμουν έτοιμος να βγάλω μια φωτογραφία, τότε ήταν που γύρισε. Και έτσι βγήκε η φωτογραφία με το χαμόγελό της».
Τότε ήταν επίσης που ο Joffe είδε τι έκανε ο Ton
Ο νοτιοαφρικανός – ένας φιλικός τύπος αν τον γνωρίσεις!- έδιωξε τον Ton με αποφασιστικότητα. «Ένιωσα εξαιρετικά αμήχανα σε εκείνο το σημείο», θυμάται ο Ton. Ο Ton έκανε το μόνο πράγμα που μπορούσε να σκεφτεί και κρύφτηκε πίσω από μια κοντινή πινακίδα του Μετρό. Όπως γνωρίζει κάθε θαμώνας της εβδομάδας μόδας, ο Ton είναι ένας από τους πιο σεβαστούς φωτογράφους που κυκλοφορούν στους δρόμους. Το στυλ του είναι να κρέμεται στο περιθώριο του πλήθους, όσο το δυνατόν πιο μακριά από τους πάπες των διασημοτήτων, περιμένοντας υπομονετικά τις στιγμές που οι άλλοι φακοί δεν θα μπορούσαν να δουν. Είναι αγαπητός στη βιομηχανία. Όμως ο Ton πιάστηκε να παραβιάζει τον αφανή κανόνα. «Πώς μπόρεσα να κάνω κάτι τόσο ανόητο;» λέει.
Με τον κίνδυνο μιας μικρής υπερβολής, αυτό που συνέβη στη συνέχεια ήταν ουσιαστικά ένα θαύμα της εβδομάδας μόδας. Ο Ton, που εξακολουθούσε να κρύβεται πίσω από την πινακίδα, έβγαλε το κεφάλι του και τον φακό έξω. Η Kawakubo είχε περπατήσει προς την κατεύθυνσή του και στεκόταν στο πεζοδρόμιο. Κοίταξε τον Ton. «Και μετά έκανε άλλο ένα βήμα, και τότε ήταν που απλά στάθηκε εκεί και κοίταξε προς την κατεύθυνσή μου, κι εγώ απλά σήκωσα τη φωτογραφική μου μηχανή και τράβηξα μία ή δύο φωτογραφίες. Δεν κουνήθηκε και σκέφτηκα, «Πάμε»».
Δείτε ένα βίντεο με τον Tommy Ton επί το έργον
«Ξέρει τι εννοείς»
«Κατά κάποιο τρόπο, ήταν απλά αυτή η μαγική στιγμή που συνέβη, όπου με ευλόγησε με αυτή την ευκαιρία να την φωτογραφίσω. Και δεν υπήρχε ούτε ένα άτομο στο παρασκήνιο». Μόλις ο Ton έβγαλε τη φωτογραφία του, η Kawakubo γύρισε και μπήκε στο σόου.
Η εικόνα, η Kawakubo ισορροπημένη με το «τραγανό» μαύρο σακάκι της, είναι ξεχωριστή, αποτέλεσμα της επιμέλειας και της χάρης του Ton που χτίστηκε 16 χρόνια. «Ξέρει τι εννοείς», σχολίασε ο κριτικός μόδας Tim Blanks στο Instagram. Ο Ton, φυσικά, είναι σεμνός όπως πάντα. «Νομίζω ότι ήταν μια πολύ ευγενική χειρονομία που μου έκανε», είπε. «Ίσως αισθάνθηκε άσχημα που με έδιωξαν και μετά όταν με είδε ξανά ένιωσε: «Που είναι το κακό;». Ας τον αφήσουμε να βγάλει μια φωτογραφία».
Ο Ton εργάζεται επί του παρόντος πάνω σε μια ανθολογία street style που καλύπτει την καριέρα του. «Η Rei θα έχει κάποια ωραία κάλυψη σε αυτό», υπόσχεται.
Το κυνήγι της δόξας του street style, ωστόσο, δεν τελειώνει ποτέ. «Σίγουρα ένιωσα ότι πέτυχα κάτι που ήθελα να πετύχω εδώ και πολύ καιρό», λέει ο Ton. «Αλλά αυτό δεν με εμπόδισε από το να προσπαθήσω να βγάλω άλλη μια φωτογραφία της δύο ημέρες αργότερα».
*Με στοιχεία από gq.com