Αναρίθμητες είναι οι εταιρείες που συμμετέχουν σε καμπάνιες κατά της ομοφοβίας, προβάλλοντας τη συμπερίληψη και δείχνοντας ενδιαφέρον για τους ΛΟΑΤΚΙ.
Το λογότυπο του ουράνιου τόξου εμφανίζεται συχνά σε επιχειρήσεις και εταιρείες τις τελευταίες δεκαετίες.
Η βασική εξήγηση είναι ότι το «ροζ ρήμα» που συσσωρεύεται από τις εταιρείες, που διαφημίζουν προϊόντα χωρίς αποκλεισμούς με λεσβίες, ομοφυλόφιλους, αμφιφυλόφιλους, τρανσέξουαλ, queer και διαφυλικούς (ΛΟΑΤΚΙ+) αγγίζει τα 3,5 τρισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως και περίπου 874 δισ. ευρώ στην ΕΕ.
Ωστόσο, για να θεωρηθούν αυτές οι -κερδοφόρες κατ’ άλλα- δραστηριότητες ως πραγματικά ροζ χειρονομίες θα πρέπει να υποστηριχθούν με πιο ουσιαστικές δράσεις, όπως να συμπεριλάβει μια εταιρεία άτομα ΛΟΑΤΚΙ+ στη κορυφή της εταιρικής κλίμακας.
Μελετώντας την ένταξη των ΛΟΑΤΚΙ στις επιχειρήσεις τη τελευταία δεκαετία, ο ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο που ειδικεύεται στις πολιτικές των εταιρειών Ken Chan, συμπεραίνει ότι πάρα πολλά συμβούλια εταιρειών απέχουν παρασάγγας από αυτό που λέμε συμπερίληψη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Out LEADERSHIP, μια εταιρεία που ενθαρρύνει τις εταιρείες να υιοθετήσουν μια φιλική προς του ΛΟΑΤΚΙ κουλτούρα, λιγότερο από το 1% των 5.670 θέσεων διοικητικών συμβουλίων στις εταιρείες του Fortune 500 κατέχονται από διευθυντές ΛΟΑΤΚΙ+.
Στην Ευρώπη, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το θέμα, όπως επισημαίνει ο Ken Chan στο The Conservative. «Αυτό αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη δεδομένων των πρόσφατων δεσμεύσεων της Κομισιόν να ενισχύσει τις ευκαιρίες για την κοινότητα των ΛΟΑΤΚΙ», λέει.
Η πραγματική συμπερίληψη συμφέρει
Εάν οι εταιρείες ακολουθούσαν μια εν τοις πράγμασι ανοιχτή στους ΛΟΑΤΚΙ πολιτική, θα εμφάνιζαν περισσότερα κέρδη.
Οι εταιρείες με ποικίλο διοικητικό συμβούλιο επωφελούνται από «πιο αποτελεσματική λήψη αποφάσεων, καλύτερη αξιοποίηση της δεξαμενής ταλέντων [και] ενίσχυση της εταιρικής φήμης και των επενδυτικών σχέσεων», σύμφωνα με την ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) κορυφαία λογιστική εταιρεία στον κόσμο.
Επιπλέον, έρευνα των συμβουλευτικών εταιρειών BCG και McKinsey υποδηλώνει ότι διαφορετικές ηγετικές ομάδες ενισχύουν την παραγωγικότητα, επιτρέπουν την καινοτομία και βελτιώνουν την οικονομική απόδοση. Αντλώντας στοιχεία από 657 εισηγμένες αμερικανικές εταιρείες την περίοδο 2003-2016, Φινλανδοί ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Aalto και το Πανεπιστήμιο της Vaasa διαπίστωσαν ότι οι εταιρείες με πολιτικές φιλικές προς τους ΛΟΑΤΚΙ+ απολάμβαναν υψηλότερη κερδοφορία και υψηλότερες αποτιμήσεις στο χρηματιστήριο.
Για παράδειγμα, μια βελτίωση της βαθμολογίας μιας εταιρείας στον Δείκτη Εταιρικής Ισότητας του Human Rights Campaign Foundation μπορεί να αποφέρει αύξηση 7% στη χρηματιστηριακή αξία.
H τρανσοφοβία κοστίζει χρήμα
Αντίθετα, όπως αναφέρει ο Ken Chan, οι ομοφοβικές και τρανσφοβικές πολιτικές κοστίζουν σε χρήμα. Μια έκθεση του Open for Business εκτιμά ότι οι εχθροπραξίες κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ στέρησαν από την Ουγγαρία, την Πολωνία και τη Ρουμανία σχεδόν 7 δισ. ευρώ ετησίως. Μια αύξηση κατά 10% στα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+ σε αυτές τις χώρες θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 3.400 ευρώ κατά κεφαλήν.
Επιπλέον, ένα πραγματικά συμπεριληπτικό διοικητικό συμβούλιο θα μπορούσε να ενισχύσει τις αξιολογήσεις των εταιρειών σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνηση (ESG) και ποικιλομορφία, δικαιοσύνη και ένταξη (DEI).
Όταν καταλαμβάνουν θέσεις εξουσίας, τα άτομα ΛΟΑΤΚΙ+ έχουν την ευκαιρία να ενισχύσουν την αποστολή των εταιρειών τους για την κοινότητα παγκοσμίως. Για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει την υπεράσπιση των queer δικαιωμάτων σε ορισμένες από τις σχεδόν 70 χώρες που συνεχίζουν να ποινικοποιούν τις σχέσεις μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου, αναφέρει ο ερευνητής.