Γάλα, γιαούρτι, φέτα, αλλαντικά, προϊόντα ζαχαροπλαστικής και προϊόντα για παιδιά, αναψυκτικά, ψωμί του τοστ, αλεύρι και μπισκότα, αλλά όχι ακόμη καθαριστικά, απορρυπαντικά και προϊόντα ατομικής φροντίδας, περιλαμβάνει η «σοδειά» των 110-120 κωδικών που έχουν αποστείλει τουλάχιστον 8 βιομηχανίες στο υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο της κυβερνητικής πρωτοβουλίας για τη λεγόμενη μόνιμη μείωση τιμής. Τη δέσμευση δηλαδή για πτώση τιμών τουλάχιστον κατά 5% και για διάστημα όχι μικρότερο των έξι μηνών.
Τα πολυσυζητημένα «καρτελάκια» με τις μειώσεις τιμών θα αναρτηθούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέσα στις επόμενες 10-15 μέρες αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ, όπως επισημαίνεται, ο στόχος που έχει τεθεί από τον Κώστα Σκρέκα για χαμηλότερες τιμές σε 500 κωδικούς προϊόντων φαίνεται να είναι εφικτός.
Βέβαια με βάση το σύνολο των ταχυκίνητων κωδικών (FMCGs) που πωλούνται περισσότερο στα σούπερ μάρκετ και οι οποίοι ξεπερνούν τους 4.400, η κυβέρνηση δείχνει να βάζει χαμηλά τον πήχη, καθώς στοχεύει να μειωθούν οι τιμές σε μόλις 11% των προϊόντων.
Ποιες εταιρείες μειώνουν τις τιμές
Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, 8 βιομηχανίες, όλες από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, έχουν γνωστοποιήσει στο υπουργείο την πρόθεσή τους να μειώσουν τις τιμές σε κάποια από τα προϊόντα τους.
Εκτός από την αλλαντοβιομηχανία Νίκας που ανήκει στον επιχειρηματικό όμιλο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και τη γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη, οι οποίες έχουν ήδη προβεί σε σχετικές δημόσιες ανακοινώσεις, στο υπουργείο έχουν φτάσει τιμοκατάλογοι με μειώσεις τιμών και από άλλες 6 εταιρείες.
Με βάση πληροφορίες, πρόκειται για τη Γιώτης με επικεφαλής τον Ιωάννη Γιώτη, πρόεδρο του ΣΕΒΤ, την αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος, τη βιομηχανία τροφίμων ΔΕΛΤΑ, την αλευροβιομηχανία Μύλοι Λούλη, τη βιομηχανία μπισκότων Βιολάντα, καθώς και από τον όμιλο Coca-Cola 3E, ηγέτη στην αγορά των αναψυκτικών.
Πρόστιμα
Υπενθυμίζεται ότι οι προμηθευτές και οι εισαγωγείς που θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», η οποία δεν περιορίζεται στα τρόφιμα αλλά περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα, θα πρέπει να αποστείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου 2023 έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19 Σεπτεμβρίου 2023. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης προβλέπεται πρόστιμο 50.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος, ενώ η αντιποίηση της πρωτοβουλίας ή η απομίμηση του ειδικού σήματος τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ ανά κωδικό και ανά κατάστημα.
Οπωροκηπευτικά
Επιπλέον από σήμερα, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ενδεικτικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.
Τα προϊόντα για τα οποία προβλέπεται η σχετική υποχρέωση είναι τα ακόλουθα: σταφύλια, λεμόνια, μπανάνες, πορτοκάλια Βαλέντσια, μανταρίνια, αχλάδια, μήλα, ρόδια, μανιτάρια, αγκινάρες, ντομάτες, τοματίνια, αγγούρια, κολοκύθια, μαρούλια, ρόκα, πατάτες, σκόρδα, κρεμμύδια, σπανάκι, παντζάρια, καρότα, ραπανάκια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολο, πιπεριές, μελιτζάνες, μαϊντανός, άνηθος, σέλινο, φασολάκια.
Γνωστοποίηση ανατιμήσεων
Την ίδια ώρα οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά βασικά προϊόντα. Η υποχρέωση αφορά 59 κατηγορίες προϊόντων και σε αυτά συγκαταλέγονται όλες οι κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται ήδη στο καλάθι του νοικοκυριού καθώς και πέντε ακόμη κατηγορίες: νερό, αναψυκτικά, μπίρες, σοκολάτες και καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, πέλετ, μπρικέτες κ.ά.).
Πηγή ΟΤ