Ενώ κορυφώνεται η στρατιωτική επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα με χιλιάδες νεκρούς ως αντίποινα στην επιχείρηση της Χαμάς στο ισραηλινό έδαφος, μια άλλη αντιπαράθεση βρίσκεται σε εξέλιξη στην πολύπαθη Μέση Ανατολή και αφορά στον ανεφοδιασμό του Ισραήλ με πετρέλαιο.
Το ζήτημα προέκυψε όταν το Ιράν ζήτησε από τις μουσουλμανικές χώρες να επιβάλουν εμπάργκο πετρελαίου στο Ισραήλ.
Η πραγματικότητα είναι ότι η αγορά πετρελαίου είναι παγκόσμια, και το Ισραήλ έχει σχεδόν απεριόριστα περιθώρια για να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο εμπάργκο στον ενεργειακό ανεφοδιασμό του.
Για να έχει αντίκτυπο ένα τέτοιο βήμα —αν εγκρινόταν— σημαντικοί παράγοντες αποτελούν το Καζακστάν και το Αζερμπαϊτζάν.
Από τα μέσα Μαΐου το Ισραήλ εισήγαγε περίπου 220.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα, εκ των οποίων περίπου το 60% προερχόταν από τα δύο κατά πλειοψηφία μουσουλμανικά κράτη, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Kpler. Οι παραγωγοί της Δυτικής Αφρικής, κυρίως η Γκαμπόν, συμπεριλαμβάνονται επίσης στους μεγάλους προμηθευτές.
Εναλλακτικές οδοί
Επομένως, το Ισραήλ θα είχε πολλές εναλλακτικές προμήθειες εάν υπήρχε ένα πλήρες εμπάργκο από τα μουσουλμανικά κράτη. Οι ΗΠΑ, ο βασικός σύμμαχος του Ισραήλ, ήταν ο μεγαλύτερος επιπλέον προμηθευτής αργού φέτος στην παγκόσμια αγορά διά θαλάσσης. Οι εξαγωγές από τη Βραζιλία, η οποία προμήθευσε το Ισραήλ τους τελευταίους μήνες, ανεβαίνουν επίσης γρήγορα.
Ένα πιο πιεστικό ζήτημα για το Ισραήλ είναι η διατήρηση της ασφάλειας στα λιμάνια πετρελαίου και στα ευρύτερα θαλάσσια ύδατα ώστε οι εισαγωγές να μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς κίνδυνο για εγκαταστάσεις και ανθρώπινες ζωές.
Το Ισραήλ διαθέτει τρεις τερματικούς σταθμούς εισαγωγής αργού: σε Ασκελόν και Χάιφα στη Μεσόγειο και στο Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το Ασκελόν, ο σημαντικότερος από τους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής πετρελαίου, διακινεί περίπου 180.000 βαρέλια την ημέρα. Είναι κοντά στη Γάζα και έκλεισε λίγο μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου. Κανένα φορτίο με αργό πετρέλαιο δεν έχει εισαχθεί μέσω του τερματικού σταθμού της Ερυθράς Θάλασσας στο Εϊλάτ από το 2020, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Kpler, ενώ οι ροές στη Χάιφα ήταν κατά μέσο όρο περίπου 40.000 βαρέλια την ημέρα.
Οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό μέρος των προμηθειών αργού του Ισραήλ και το Ιράν δεν πραγματοποιεί εξαγωγές στο Ισραήλ.