Είναι 5.30 το ξημέρωμα στον βουδιστικό ναό Σιανγκχάι, στην ανατολική Κίνα, όταν η 26χρονη Λιν πηγαίνει στην Αίθουσα των 10.000 Βούδων για την προσευχή.
«Ακόμη μισοκοιμισμένη, η νεαρή γυναίκα επαναλαμβάνει μαζί με μοναχούς μάντρα και απαγγέλλει ιερά κείμενα για μια ώρα», γράφει στην Les Echos ο ανταποκριτής της γαλλικής εφημερίδας στο Πεκίνο, Φρεντερίκ Σεφέρ.
Γονατισμένη, υποκλίνεται τρεις φορές στον Βαϊροκάνα, γνωστό και ως Βούδα του Μεγάλου Ήλιου, ο οποίος δεσπόζει στην αίθουσα ύψους 42 μέτρων που αντιπροσωπεύει το σύμπαν.
Σειρά στην καθημερινή τελετουργία έχει ένα χορτοφαγικό πρωινό.
Σε αντίθεση με τους περισσότερους επισκέπτες, η Λιν ζει εκεί από τις αρχές του χρόνου ως εθελόντρια.
Μέχρι τότε ήταν στέλεχος σε εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου. Δούλευε εκεί σκληρά για τουλάχιστον δύο χρόνια.
«Έκανα την ίδια δουλειά κάθε μέρα, μερικές φορές μέχρι πολύ αργά το βράδυ, γράφοντας κάθε είδους αναφορές για το αφεντικό μου. Ήμουν εξαντλημένη σωματικά και ψυχικά. Ένιωθα ότι η ζωή μου δεν είχε νόημα», εξιστορεί.
Παρά μια υποσχόμενα λαμπρή καριέρα, παραιτήθηκε προ έτους και άρχισε να ταξιδεύει ανά την Κίνα.
Κάποια στιγμή είδε στο διαδίκτυο ότι ο ναός αναζητούσε εθελοντές για την κινεζική Πρωτοχρονιά.
Και κάπως έτσι, λέει, «μπήκα στο ναό τον Ιανουάριο».
Στον ελεύθερο χρόνο της μελετά βουδιστικά κείμενα.
Παρακολουθεί συνεδρίες διαλογισμού και καλλιγραφίας.
Βοηθά ηλικιωμένους αναλφάβητους επισκέπτες να γράψουν ευχές και μηνύματα.
Περιποιείται έναν λαχανόκηπο στον ναό.
Τραβά φωτογραφίες και τις αναρτά στον επίσημο λογαριασμό του μοναστηριού στο WeChat, την πιο διαδεδομένη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στην Κίνα.
«Για μένα», λέει, «εδώ είναι ένα άλλο σχολείο ζωής».
Προαναγγελθείσα κρίση
Η περίπτωση της Λιν δεν είναι καν μεμονωμένη.
Ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός νεαρών Κινέζων πτυχιούχων ακολουθούν τα ίδια βήματα, οι περισσότεροι τα Σαββατοκύριακα.
Απογοητευμένοι από την υψηλή ανεργία στις τάξεις τους και από τις οικονομικές δυσκολίες, συρρέουν σε βουδιστικούς και ταοϊστικούς ναούς, αναζητώντας μια στήριξη και ελπίδα.
Οι επισκέπτες ηλικίας μεταξύ 20 και 30 ετών έχουν σχεδόν εξαπλασιαστεί σε σύγκριση με το 2019, πριν από την πανδημία της COVID-19.
Συμπίπτει με τους ασθενικούς μεταπανδημικούς ρυθμούς οικονομικής ανάκαμψης, ειδικά στην απασχόληση των νέων.
Περισσότεροι από ένας στους πέντε νέους Κινέζους είναι άνεργοι, την ώρα που τα αντίστοιχα ποσοστά είναι κάτω του 10% στις ΗΠΑ και 15% στην ΕΕ κατά μέσο όρο.
Τον Ιούνιο, το ποσοστό της ανεργίας νέων στα αστικά κινεζικά κέντρα χτύπησε «κόκκινο», στο 21,3%.
Έκτοτε, οι κινεζικές αρχές δεν έχουν δώσει στη δημοσιότητα νέα σχετικά στοιχεία.
«Αν και η κινεζική οικονομία εξακολουθεί να αναπτύσσεται, η ανάκαμψη της ιδιωτικής οικονομίας -η οποία καλύπτει πάνω από το 80% της απασχόλησης στις πόλεις και πάνω από το 90% των νέων θέσεων εργασίας- παραμένει κατώτερη των προσδοκιών», επισημαίνει ο Τσανγκ Σίντι, ερευνητής στο Κεντρικό Πανεπιστήμιο Οικονομικών και Οικονομίας (CUFE) στο Πεκίνο.
Πολλοί αναλυτές χαρακτηρίζουν το σκηνικό προδιαγεγραμμένο.
Αυτό το καλοκαίρι οι νέοι πτυχιούχοι έφτασαν τα 11,6 εκατομμύρια.
Όμως υπερβαίνουν πλέον κατά πολύ την προσφορά θέσεων εργασίας, τουλάχιστον αυτών που συνάδουν με τις σπουδές τους.
Οι κολοσσοί του Διαδικτύου, πάλαι ποτέ σίγουροι εργοδότες, απολύουν τώρα προσωπικό και βάζουν φρένο στις νέες προσλήψεις.
Μοιραία και σταδιακά, η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει αρχίσει πλέον να μην θεωρείται συνώνυμο της επαγγελματικής επιτυχίας.
«Ώρα για σκληρή δουλειά»
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτυπώνουν τη νέα πραγματικότητα, με πλήθη νέων να συρρέουν σε ναούς και μοναστήρια του Βουδισμού και του Ταοϊσμού.
Δύο από τις κυρίαρχες «διδασκαλίες», που έχουν διαμορφώσει τον κινεζικό πολιτισμό.
Όλο και περισσότεροι νέοι αναρτούν φωτογραφίες από επισκέψεις σε ναούς και τάματα να βρουν δουλειά, να γίνουν πλούσιοι ή να βρουν προσωπική γαλήνη από τα βάσανα της καθημερινότητας.
Μόνο στην πλατφόρμα Xiaohongshu έχουν δημοσιευτεί σχεδόν ένα εκατομμύριο σχετικά μηνύματα.
Στο «παιχνίδι» έχουν πια μπει και διάσημοι bloggers.
Ο δε λογαριασμός της Λιν, όπου καταγράφει την καθημερινότητά της στον βουδιστικό ναό, έχει ξεπεράσει τις 120.000 προβολές και τους 7.500 ακολούθους.
Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτή η τάση στις τάξεις των νεαρών Κινέζων -οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν γαλουχηθεί ως άθεοι- έχει τραβήξει την προσοχή των κινεζικών αρχών και των κρατικών μέσων ενημέρωσης.
«Κάποιοι νέοι έχουν πάρει λάθος δρόμο στον χειρισμό της πίεσης», έγραψε πρόσφατα η εφημερίδα Beijing News, που ανήκει στο Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας, παροτρύνοντάς τους να εργαστούν σκληρά.
Αντιμέτωπος με τις αυξανόμενες εσωτερικές προκλήσεις, ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ κάλεσε πρόσφατα τους νέους να δουλέψουν στην ύπαιθρο.
Πρέπει να αντιμετωπίζουν τις «δυσκολίες», τόνισε, προβάλλοντας ως παράδειγμα την προσωπική του ιστορία και αυτή της Κίνας κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης του Μάο Τσε Τούνγκ.
«Ελπίζω ότι οι μαθητές θα έχουν υψηλές φιλοδοξίες και τα πόδια τους στο έδαφος, συνδυάζοντας τη μάθηση με την αγροτική πρακτική», ανέφερε σε πρωτοσέλιδο άρθρο στη Λαϊκή Ημερησία, επίσημο έντυπο όργανο της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΚ.
«Η πλειονότητα των νέων θα πρέπει να ακούει αταλάντευτα το Κόμμα, να το ακολουθεί» ανέφερε.
«Να αγκαλιάζει το όνειρο και να είναι προσγειωμένη», προσέθεσε.
«Να τολμήσει να αναλάβει την ευθύνη, ικανή να αντέξει τις κακουχίες, πρόθυμη να αγωνιστεί για τη νέα εποχή των καλών νέων ανθρώπων», με στόχο «την ολοκληρωμένη οικοδόμηση ενός σοσιαλιστικού εκσυγχρονισμού».