Ο κοροναϊός ήρθε και άλλαξε τα πάντα στην καθημερινότητα των πολιτών όλου του κόσμου και τώρα που έφυγε, ή τέλος πάντων δεν σκοτώνει κατά χιλιάδες σε ημερήσια βάση, εντυπωσιάζει ότι άφησε πίσω του διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες από αυτές που ίσχυαν στο παρελθόν.
Το περιοδικό Economist κάνει λόγο για την εποχή του ερημίτη και υπενθυμίζει ότι τα χρόνια πριν την Covid 19 ο κόσμος ξόδευε πολλά αναζητώντας ακριβές εμπειρίες, καλύτερες υγειονομικές υπηρεσίες και ευφάνταστα οικονομικά σχέδια.
Ξαφνικά, το 2020 οι δαπάνες σε υπηρεσίες, όπως είναι οι διαμονές σε ξενοδοχεία ή τα κομμωτήρια, έπεσαν κατακόρυφα λόγω των lockdowns και αυξήθηκαν οι αγορές, που αφορούσαν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα όργανα γυμναστικής.
Χαμηλές δαπάνες για ακριβές εμπειρίες
Τρία χρόνια μετά οι δαπάνες συνολικά παραμένουν χαμηλές σε σχέση με τα προ κοροναϊού επίπεδα, με τους πλούσιους καταναλωτές να βγάζουν από την τσέπη τους 600δισ. δολάρια λιγότερα από ότι αναμενόταν για το 2019. Συγκεκριμένα, οι πολίτες του κόσμου φαίνεται να ενδιαφέρονται λιγότερο για δραστηριότητες που αφορούν πράγματα εκτός σπιτιού και να συνεχίζουν να ξοδεύουν σε αγαθά που σχετίζονται με τον χώρο διαμονής τους, όπως είναι οι καρέκλες και τα ψυγεία ή τα ρούχα, το φαγητό και τα κρασιά.
Another cosy night in? Welcome to the age of the hermit consumer https://t.co/i7D5UZROk7 👇
— The Economist (@TheEconomist) October 22, 2023
Αξιοσημείωτο είναι ότι, όπως γράφει το βρετανικό περιοδικό, οι χώρες που πέρασαν λιγότερο χρόνο σε lockdowns, όπως για παράδειγμα η Νέα Ζηλανδία και η Νότια Κορέα έχουν σήμερα επανέλθει όσον αφορά τις δαπάνες των πολιτών τους στα επίπεδα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Κι αν τα παραπάνω προβληματίζουν, να σημειωθεί ότι στην Τσεχία και την Αμερική οι δαπάνες για υπηρεσίες διαφόρων ειδών κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ στη Ιαπωνία καταγράφεται 50% μείωση στις κρατήσεις των εστιατορίων για τη ψυχαγωγία πελατών και άλλους επιχειρηματικούς σκοπούς.
Τότε πως είναι δυνατόν να μην μπορεί κάποιος να βρει τραπέζι σε ένα ακριβό εστιατόριο ή τα ξενοδοχεία να είναι συνεχώς γεμάτα; Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι σήμερα ολοένα και λιγότεροι άνθρωποι θέλουν να εργαστούν στο κομμάτι της φιλοξενίας, γι’ αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι η συνολική ανεργία στη βιομηχανία στις ΗΠΑ παραμένει χαμηλότερη από το 2019. Με απλά λόγια πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια που θα άνοιγαν το 2020 και το 2021 δεν άνοιξαν ποτέ. Γι’ αυτό και ο αριθμός των ξενοδοχείων στη Βρετανία παραμένει ο ίδιος από το 2019, περίπου 10.000.
Νέες τάσεις με διάρκεια στο χρόνο
Σε μια προσπάθεια εξήγησης των καταναλωτικών συμπεριφορών του ερημίτη, η εταιρεία που διαχειρίζεται τη γνωστή αλυσίδα εστιατορίων, Olive Garden, παραδέχεται ότι σε σχέση με πριν τον κοροναϊό η πληρότητα τους σήμερα κυμαίνεται στο 80%, ενώ τα καταστήματα Home Depot, που πουλούν εργαλεία για τη βελτίωση των σπιτιών, έχει άνοδο στα έσοδα της κατά 15% σε σχέση με το 2019.
Όσον αφορά το ερώτημα, αν αυτές οι καταναλωτικές τάσεις θα διατηρηθούν και στο μέλλον, ο Economist σημειώνει ότι όσο ο κόσμος φοβάται έναν νέο ιό, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι στον ανεπτυγμένο κόσμο τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν γέμισαν ποτέ όπως στο παλιά, και όσο τα ωράρια εργασίας αλλάζουν, είτε με την απομακρυσμένη εργασία είτε με την 4ήμερη εργασία, η απάντηση είναι καταφατική.
Ο κοροναϊός εξάλλου άλλαξε και τον τρόπο που θέλει ο κόσμος να ζει, αφού περνάει πια λιγότερο χρόνο σε κλαμπ ή κοινωνικές δραστηριότητες και περισσότερο ασχολούμενος, για παράδειγμα, με τον κήπο του ή τα κατοικίδια, οπότε αυτές οι καταναλωτικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν.