Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει πόσο ρυπογόνα συνεχίζουν να είναι και σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα με τους σύγχρονους κινητήρες βενζίνης, παρά τις μεγάλες προσπάθειες που γίνονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την απομείωση των ρύπων μέσω της ηλεκτροκίνησης και την υβριδικής τεχνολογίας. Η αποκαλυπτική μελέτη δείχνει ότι μέσα σε 10 χρόνια, δεν έχει γίνει σχεδόν κανένα βήμα προς τη μείωση των ρύπων για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης – ντίζελ και βενζίνης – σε σχέση με τα παλαιότερης τεχνολογίας.
Η μελέτη (που έγινε στη Βρετανία) έρχεται από την Possible, μια φιλανθρωπική ομάδα δράσης, που μεταξύ άλλων δείχνει ότι το μέσο καινούργιο ΙΧ με κινητήρα εσωτερικής καύσης εκπέμπει περισσότερους ρύπους σε σχέση με ένα μοντέλο του 2013! Όπως αναφέρει η έρευνα αυτό συμβαίνει για έναν πολύ απλό λόγο. Οι καταναλωτές έχουν στραφεί ταχύτατα στα νέα SUV που είναι βαρύτερα, πιο μεγάλα και καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο. Έτσι, εκπέμπουν και περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, σε σχέση με τα αυτοκίνητα άλλου τύπου – σεντάν, μικρά κ.α.
Παρόλο που οι εκπομπές ρύπων μειώνονται σταθερά από το 2013 και μετά, τα τελευταία χρόνια η έρευνα της Possible φανερώνει ότι ο αριθμός των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2023 κατά μέσο όρο εκπέμπει 130 CO2 ανά χιλιόμετρο.
Η έρευνα διεξήχθη στη Μεγάλη Βρετανία και δείχνει να σχετίζεται και με την κατανομή του πλούτου. Ετσι, το 20% των νέων αγοραστών βρίσκονται στην ανώτερη κλίμακα, είναι πιο ευκατάστατοι οικονομικά σε σχέση με το 80% που ανήκουν στα φτωχότερα επίπεδα της κοινωνίας. Το 20% αγοράζει μεγάλα ρυπογόνα SUV ενώ το πιο σημαντικό ότι διανύει τρεις φορές περισσότερα χιλιόμετρα από το φτωχότερο 80%. Η οργάνωση αναφέρει ότι ένα μέτρο για τον περιορισμό των ρύπων θα ήταν να επιβληθούν στους ιδιοκτήτες των SUV επιπλέον φόροι με βάση τις εκπομπές ρύπων που ούτως η άλλως αναγράφονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«ΜΥΡΙΖΟΥΝ» ΚΑΙ ΤΑ …ΚΑΘΑΡΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Και αν το μέλλον για τα μοντέλα βενζίνης είναι τα συνθετικά καύσιμα, μια νέα έκθεση από την ΕΕ δείχνει ότι δεν είναι και τόσο… «καθαρά» όπως διατυμπανίζουν οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης τεχνολογίας καυσίμων. Ειδικότερα, η νέα έρευνα έδειξε ότι τα e-fuels θα εκπέμπουν 61 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο CO2 το 2035. Τα πόρισμα αυτό είναι από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, όπου στην περίπτωση που τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα χρησιμοποιούν e-fuels φαίνεται ότι αυτά δεν είναι εντελώς ουδέτερα ως προς το CO2. Αλλά και σε σχέση με τα ηλεκτρικά μοντέλα τα αυτοκίνητα με συνθετικά καύσιμα θα εκπέμπουν σχεδόν 5 φορές περισσότερο CO2 .
Αλλά αυτό είναι η μια πλευρά του νομίσματος αφού το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα θα είναι το κόστος των εναλλακτικών καυσίμων, όντας απαγορευτικό για το μέσο χρήστη ενός καινούργιου αυτοκινήτου. Η ακριβή παραγωγή τους και το φουλάρισμα των αυτοκινήτων με εναλλακτικά καύσιμα θα επιβαρύνει σημαντικά την τσέπη των οδηγών, που θα πληρώνουν τη νέα τεχνολογία καυσίμων πολύ πιο ακριβά σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.
Σήμερα, παρόλο που η ΕΕ και αυτοκινητοβιομηχανίες γκαζώνουν την ηλεκτροκίνηση – μέσω επιδοτήσεων και το μπαράζ νέων μοντέλων – στην Γηραιά Ήπειρο, ένα στα δύο καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται έχουν παλαιάς τεχνολογίας κινητήρα, ρυπογόνο, είτε βενζίνης, είτε ντίζελ.