«Αγαπημένη μου Μαρία, ύστερα από δύο μήνες έλαβα σήμερα το μικρό σου γράμμα. Εγώ σου έγραψα πριν δώδεκα περίπου ημερών. Ελπίζω τώρα να το έλαβες. Μαρία μου, ξέρεις καλά ότι οτιδήποτε μου γράφεις έξω από την καριέρα σου μού είναι ενδιαφέρον. Οπως θέλω να μαθαίνω ό,τι σου συμβαίνει και στην καριέρα σου. Δεν με καθιστάς ενήμερη. Από ξένους μαθαίνω κάποια. Τώρα που μου θίγεις το ζήτημα ότι δεν φαίνομαι ευτυχής με τον γάμο σου, με προκαλείς και θα σου μιλήσω ως μητέρα προς παιδί: δεν είμαι καθόλου ευχαριστημένη. Οχι ότι δεν αγαπώ τον άντρα σου τον οποίο δεν έχω την παραμικρή ιδέα τι άνθρωπος είναι, τι μαλλιά έχει, τι μούτρα έχει. Το να στείλετε μια φωτογραφία προς τους γονείς σου το θεωρείτε τελείως περιττόν. Ερχονται οι άνθρωποι και ζητούν να τους δείξω τον γαμπρόν μου και τι να τους απαντήσω; Ντρέπομαι…».
Είναι γνωστή η εκρηκτική σχέση που είχε η ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας με τη μητέρα της, καθώς αυτή έχει καταγραφεί μέσα από επιστολές που είδαν το φως της δημοσιότητας το 2021. Αναλόγου ύφους γράμματα με τους γονείς της αλλά και κάποια από την αλληλογραφία της με την αγαπημένη της δασκάλα Ελβίρα ντε Ιντάλγο, υπάρχουν στο νέο μουσείο που είναι αφιερωμένο στην απόλυτη ντίβα του 20ου αιώνα. Στον αριθμό 44 της οδού Μητροπόλεως σε ένα όμορφο νεοκλασικό κτίριο που η ταράτσα του προσφέρει υπέροχη θέα στην Ακρόπολη, βρίσκονται κομμάτια από τη μυθιστορηματική ζωή της Μαρίας Κάλλας. Στους τρεις ορόφους του μουσείου που χθες παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους του Τύπου, ξετυλίγονται αποσπάσματα από τη συναρπαστική πορεία της. Η περιήγηση στους χώρους του μουσείου αποκαλύπτουν τη βασική επιδίωξή του, που δεν άλλη από το να φέρει σ’ επαφή τη σπουδαία καλλιτεχνική προσωπικότητα και το έργο της, όχι μόνο με τους γνώστες της όπερας αλλά και με ευρύτερες ομάδες.
Στην είσοδό του υπάρχει το καφέ «La divina», στον δεύτερο η συλλογή με κομμάτια που ανήκουν στο μουσείο αλλά και κάποια που δανείστηκε και θα κρατήσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα τα δύο κοστούμια τα οποία φορούσε η Μαρία Κάλλας στη Μήδεια και ανήκουν στο θεατρικό μουσείο. Οπως μας είπε η κ. Ερατώ Κουτσουδάκη, αρχιτέκτων – μουσειολόγος, «συντηρήθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Τεχνόπολη για να εκτεθούν εδώ. Στη συνέχεια θα μετακινηθούν στην Εθνική Λυρική Σκηνή για την έκθεση που θα γίνει πριν επιστρέψουν εδώ. Επίσης η La Scala έχει συμφωνήσει να μας στείλει κοστούμια από τη δική της συλλογή για να τα εκθέσουμε κι εμείς. Ακόμα, υπάρχουν στην αποθήκη του μουσείου πάρα πολλές ακόμη επιστολές από τον πατέρα της ή τη μητέρα της και θα τις παρουσιάσουμε».
Σαφώς είναι πολύτιμο κάθε αντικείμενο που έχει αγγίξει και έχει συνδεθεί με τη θρυλική οπερατική φιγούρα, όμως υπάρχει κάτι πέρα από αυτό: η έμπνευση και η ανάταση που μπορεί να προκαλέσει στον επισκέπτη του χώρου ο οποίος ανασαίνει σε κάθε τετραγωνικό του λίγο από τη μαγεία της απόλυτης ντίβας. Και αυτό θα εντείνεται κάθε φορά που θα προστίθεται κάτι στη συλλογή του μουσείου – το μεγαλύτερο μέρος της αποκτήθηκε σε δημοπρασία στο Παρίσι το 2000 – στο οποίο ακόμη φτάνουν δωρεές και δάνεια από φορείς, συλλέκτες και ιδρύματα.
Ηχος και διάδραση
Οι επισκέπτες του μουσείου μπορούν με τη βοήθεια της τεχνολογίας (QR) ν’ ακούσουν γράμματα από την αλληλογραφία της που βρίσκονται στις προθήκες τους μουσείου, να δουν κοστούμια από παραστάσεις, την περίφημη τσάντα Gucci που της χάρισε η Γκρέις Κέλι, τα γυαλιά μυωπίας της, φορέματά της, αλλά και τα σημειώματα των παραστάσεών της με μεγάλα γράμματα καθώς ήταν μύωψ και δεν μπορούσε να φοράει γυαλιά στη σκηνή.
Από τη συλλογή δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι ηχητικές αποτυπώσεις της φωνής της μέσα από συνεντεύξεις, ηχογραφήσεις, δίσκους, CDs, βιντεοσκοπήσεις κ.λπ. Στον δεύτερο όροφο η ξενάγηση στον κόσμο της Μαρίας Κάλλας γίνεται πιο διαδραστική καθώς εκεί υπάρχουν τέσσερις αίθουσες. Η πρώτη είναι αφιερωμένη στη Νόρμα με στοιχεία εμπνευσμένα από την παράσταση, η δεύτερη στην Τόσκα, η τρίτη στην Τραβιάτα και η τέταρτη στα μαθήματα που παρέδιδε στα τελευταία χρόνια της ζωής της. Ηχητικά ντοκουμέντα από τα μαθήματα που έκανε αποκαλύπτουν τον ρόλο της ως δασκάλα φωνητικής.