Κυρίαρχη έχει καταστεί πλέον η χρήση των καρτών ως μέσου πληρωμής σε φυσικά και online καταστήματα.
Παρά τη σημαντική άνοδό της ωστόσο, τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης στις ψηφιακές συναλλαγές παραμένουν σημαντικά.
Στο πλαίσιο αυτό, τράπεζες, εταιρείες εκκαθάρισης συναλλαγών και fintechs έχουν ήδη λάβει θέσεις μάχης για τη διεκδίκηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων μεριδίων σε έναν τομέα που κατά τα φαινόμενα θα συνεχίσει να διευρύνεται με υψηλούς ρυθμούς τα επόμενα χρόνια.
Πηγές της αγοράς σημειώνουν πως οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία για την ενίσχυση των σχετικών εργασιών είναι σήμερα ιδανικές, υπογραμμίζοντας πως το μέλλον στον κλάδο των πληρωμών είναι αναμφίβολα digital.
Ιστορικό υψηλό
Τα στοιχεία που καταγράφονται είναι ενδεικτικά αυτών των προοπτικών. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ κατά την περυσινή χρονιά η αξία των εγχώριων συναλλαγών με κάρτες ξεπέρασε για πρώτη φορά την αξία των αναλήψεων μετρητών από ΑΤΜ.
Από επίπεδα χαμηλότερα των 10 δισ. ευρώ πριν από επτά χρόνια, διαμορφώθηκε πέρυσι στη ζώνη των 50 δισ. ευρώ, που αποτελεί φυσικά ιστορικό υψηλό.
Πρόκειται για μία εντυπωσιακή αλλαγή των συνηθειών των καταναλωτών, που ξεκίνησε το 2015 μετά την επιβολή των capital controls και συνεχίζεται έως και σήμερα.
Επιπλέον, οι κάρτες χρησιμοποιούνται όλο και πιο συχνά, ακόμη και στις πιο χαμηλής αξίας αγορές, εξέλιξη που αποτυπώνεται στη μείωση της μέσης αξίας ανά συναλλαγή στα 28 ευρώ από 60 ευρώ περίπου το 2015.
Ανάλογη είναι η αύξηση και των εξ αποστάσεως πληρωμών με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, που ενισχύθηκαν κατά 70% και 100% αντίστοιχα, σε σύγκριση με την περίοδο πριν την πανδημία.
Σύμφωνα με τον Managing Director της Nexi Ελλάδος Διονύση Γρηγοράτο, με δεδομένο ότι 7 στους 10 χρήστες του διαδικτύου προτιμούν να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές, η επέκταση μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο προσφέρει στους εμπόρους μια σημαντική ευκαιρία.
Επιπλέον, η δυνατότητα αγορών απευθείας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εύκολα και γρήγορα, αποτελεί ήδη τάση.
Ο ρόλος του τουρισμού
Ο ίδιος υπογραμμίζει επίσης το σημαντικό ρόλο που παίζει ο τουριστικός κλάδος για τη διαμόρφωση των ανοδικών τάσεων που προαναφέρθηκαν, καθώς στην πλειονότητά τους οι ξένοι επισκέπτες επιλέγουν να πληρώνουν με κάρτες.
Όπως αναφέρει, οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Ελλάδα το εαρινό τρίμηνο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 κατά 10% και οι εισπράξεις κατά 19% (2,8 δισ. ευρώ).
Κατά τον ίδιο, «οι παραδοσιακές αγορές διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο, με το μερίδιό τους να αυξάνεται στο 42% από 39% το 2019 και την αγορά των ΗΠΑ να ξεχωρίζει με σχεδόν διπλασιασμό των αφίξεων σε σχέση με το 2022 και σταθερά υψηλές κατά κεφαλήν δαπάνες».
Πού έχουμε μείνει πίσω
Ο κ. Γρηγοράτος πάντως σημειώνει ότι παρά τη ραγδαία ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς ψηφιακών συναλλαγών, υπάρχουν ακόμα λύσεις που βλέπουμε σε άλλες αγορές και δεν έχουν υιοθετηθεί ακόμα από τους Έλληνες εμπόρους.
Ένα από τα πιο προφανή παραδείγματα, τονίζει σχετικά, είναι οι πληρωμές μέσω QR code για καθημερινά αγαθά.
Πρόκειται, όπως αναφέρει, για μία τεχνολογία που υπάρχει ήδη στην Ελλάδα, ωστόσο αξιοποιείται κατά κύριο λόγο για πληρωμές λογαριασμών και δεν έχει υιοθετηθεί από τις εμπορικές επιχειρήσεις.
«Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμα περιθώριο για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, τη δημιουργία εξατομικευμένων λύσεων προσαρμοσμένων στις ανάγκες συγκεκριμένων κλάδων και την ανάπτυξη ολοκληρωμένων λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου που μπορούν να ανταποκριθούν στις διαρκώς εξελισσόμενες απαιτήσεις» υποστηρίζει ο Managing Directon της Nexi Hellas.
Όπως εξηγεί, υφίστανται ανάγκες πληρωμών με τις οποίες δεν έχουν έρθει ακόμα αντιμέτωποι οι μεγάλοι έμποροι και αφορούν στη διευκόλυνση και επιτάχυνση των ηλεκτρονικών πληρωμών σε τομείς ευρύτερου ενδιαφέροντος.
«Οι λύσεις που υπάρχουν σήμερα είναι κατακερματισμένες, περιπλέκουν τη ζωή του χρήστη και αποκλείουν τους ξένους επισκέπτες από το να τις χρησιμοποιήσουν» υπογραμμίζει ο ίδιος.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τα εξής:
- Η ενέργεια μέσω των φορτιστών EV, που έχουν ως προαπαιτούμενο τη δυνατότητα επιτόπου πληρωμής για τη φόρτιση του οχήματος μέσω κάρτας
- Λύσεις πληρωμών για την αστική κινητικότητα που θα διευκολύνουν τον πολίτη να πληρώνει με κάρτα το ηλεκτρονικό εισιτήριο των μέσων μαζικής μεταφοράς
- Αυτόματοι πωλητές στα πρατήρια καυσίμων που θα λειτουργούν όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.