Το ανώτατο πρόστιμο, ύψους 1.000.000 ευρώ για κάθε μια από τις δύο πολυεθνικές εταιρείες, για τις οποίες ολοκληρώθηκε ο έλεγχος από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), επέβαλε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Τα πρόστιμα αφορούν την παραβίαση του άρθρου 54 του ν. 5045/29-07-2023, σχετικά με την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.
Συγκεκριμένα, επιβάλλεται:
· Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ ΕΛΛΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε.».
· Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΕΛΑΪΣ UNILEVER HELLAS AE».
Σκρέκας: Κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Έχουμε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και προς κάθε κατεύθυνση ότι κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου. Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε τον νόμο ώστε να αποτρέψουμε την αισχροκέρδεια και να τονώσουμε τον υγιή ανταγωνισμό, προς όφελος της ελληνικής οικογένειας. Πρέπει όλοι να αντιληφθούν την κρισιμότητα της κατάστασης και τη δυσκολία των νοικοκυριών να έχουν πρόσβαση σε βασικά καταναλωτικά είδη. Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού και, ιδιαίτερα του πληθωρισμού της απληστίας, είναι πρωτίστως θέμα κοινωνικής ευθύνης αλλά και διασφάλισης της συνοχής της κοινωνίας. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και τα πρόστιμα θα επιβάλλονται χωρίς δισταγμό. Η μάχη με την ακρίβεια είναι συνεχής και διαρκής. Δεν εφησυχάζουμε».
Υπενθυμίζεται πως χθες είχε προαναγγελθεί ότι τις επόμενες μέρες θα ολοκληρωνόταν ο έλεγχος σε επτά πολυεθνικές εταιρείες σχετικά με τα περιθώρια κέρδους των προϊόντων τους «και, εφόσον, διαπιστωθεί πρόβλημα, δεν θα διστάσουμε να επιβάλουμε πρόστιμα» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha σχετικά με την ακρίβεια στην αγορά.
Οι μέθοδοι
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δημοσίευμα του ΟΤ, η τακτική των πολυεθνικών κολοσσών να τιμολογούν τα προϊόντα τους σε υψηλότερες τιμές στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες με πολύ μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη βρίσκεται εδώ και καιρό στο στόχαστρο από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης.
Οι μέθοδοι τις οποίες εφαρμόζουν οι πολυεθνικές για να «φουσκώνουν» τις τιμές των προϊόντων στην ελληνική αγορά ελέγχοντας το 60% των προϊόντων μαζικής κατανάλωσης (τρόφιμα, απορρυπαντικά, είδη νοικοκυριού κ.λπ.), δεν είναι κρυφές ούτε καινούργιες.
Η υπερτιμολόγηση και υποτιμολόγηση αγαθών και υπηρεσιών κατά τέτοιον τρόπο ώστε να ελαχιστοποιείται η συνολική φορολογική επιβάρυνση του μητρικού ομίλου, η επιβολή υψηλών royalties σε εταιρείες του ίδιου ομίλου, τα υψηλά επιτόκια δανεισμού από τη μητρική στις θυγατρικές και η αγορά πρώτων υλών έναντι ακριβών τιμών από εμπορικές εταιρείες του ομίλου που έχουν έδρα σε άλλες χώρες είναι οι πιο γνωστές τακτικές που ακολουθούνται για να ανεβάζουν το κόστος των πωλούμενων προϊόντων σε χώρες στις οποίες οι πολυεθνικές δεν έχουν παραγωγική αλλά μόνο εμπορική παρουσία.