Κυκλοφόρησε την περασμένη Πέμπτη και αναμένεται να διεκδικήσει με αξιώσεις το Νο 1 στο Top 10 των σινγκλς της Μ. Βρετανίας το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Ο λόγος φυσικά για το «Now and then» που στην ετικέτα φέρει το όνομα Beatles, με τη συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης. Το κομμάτι, που έφερε τους θαυμαστές του συγκροτήματος κατά κύματα στα δισκοπωλεία του Λίβερπουλ, γράφτηκε και τραγουδήθηκε για πρώτη φορά από τον Τζον Λένον το 1978, ενώ ολοκληρώθηκε από τους συναδέλφους του Πολ ΜακΚάρτνεϊ και Ρίνγκο Σταρ περιλαμβάνοντας και το κιθαριστικό παίξιμο του Τζορτζ Χάρισον – με τη συμβολή της τεχνολογίας.
Αν όντως περάσει στο Νο1 το προσεχές Σαββατοκύριακο θα είναι κάτι που συμβαίνει 54 χρόνια μετά το τελευταίο σινγκλ του συγκροτήματος, «The Ballad of John and Yoko» από τον Ιούνιο του 1969, όπως μας λέει ο Γιάννης Πετρίδης στον οποίο απευθυνθήκαμε για το φαινόμενο μαζί με τον Κωστή Μαραβέγια, ως «φωνή» από τη νεότερη γενιά τραγουδοποιών.
Γιάννης Πετρίδης, ραδιοφωνικός παραγωγός – (Πρώτο Πρόγραμμα, «Από τις 4 στις 5»)
«Περίπου μία εβδομάδα μετά την κυκλοφορία του σινγκλ, καθώς το έχω ακούσει πολλές φορές, καταλήγω ότι μου αρέσει περισσότερο απ’ όσο φανταζόμουν και περίμενα. Αναρωτιέμαι την ίδια στιγμή πόσο έχει παρέμβει η τεχνητή νοημοσύνη σ’ αυτή την ηχογράφηση. Αν έχει γίνει σε μεγάλο βαθμό, τότε έχει αρχίσει μια καινούργια εποχή, στην οποία θα ακούμε τραγούδια από καλλιτέχνες που δεν έχουν φυσική παρουσία στις μέρες μας. Αυτό φυσικά για τη δική μου γενιά είναι αρνητικό.
Ομως, για τις πιο πρόσφατες γενιές, που είναι απολύτως εξοικειωμένες με τη χρήση της τεχνολογίας και του λεγόμενου οπτικού πολιτισμού, είναι μια φυσιολογική εξέλιξη. Για τη γενιά, δηλαδή, που μεγαλώνει με πάσης φύσεως video games, το να ακούει παλαιότερους τραγουδιστές μέσω της τεχνολογίας είναι συνέπεια της εποχής. Το φαινόμενο, πάντως, δεν ισχύει μόνο για τη μουσική. Ας σκεφτούμε ότι ένα από τα βασικά αιτήματα των σεναριογράφων που απεργούν στην Αμερική είναι ακριβώς η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Θέλουν να τους διαβεβαιώσουν ότι δεν θα βγαίνουν σενάρια από τους υπολογιστές.
Επιμένω ότι ως οπαδός των Beatles και επειδή παρακολουθώ τα ρεκόρ τους μπορεί να είμαστε μπροστά σε κάτι εξαιρετικά σημαντικό: αν επιβεβαιωθεί, δηλαδή, ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο το “Now and then” θα σκαρφαλώσει στο Νο 1 των σινγκλ – περνώντας τον νοτιοκορεάτη Jung Kook –, τότε θα μιλάμε για μια επιτυχία 54 χρόνια μετά την αντίστοιχη του «The Ballad of John and Yoko»».
Κωστής Μαραβέγιας, τραγουδοποιός
«Οι φιλοσοφικές και ηθικές διαστάσεις της μεταθανάτιας καλλιτεχνικής παραγωγής είναι πολλές. Η δυνατότητα της τεχνολογίας να αναλύσει και να μιμηθεί τη μουσική προσέγγιση του Τζον Λένον προκαλεί αναθεώρηση των εννοιών της αυθεντικότητας και της ιδιοκτησίας στην τέχνη. Ο τρόπος παραγωγής του τραγουδιού δοκιμάζει τη φύση της δημιουργικότητας. Η συμμετοχή των εναπομεινάντων Beatles δίνει ένα είδος νομιμότητας, αλλά παράλληλα ξεκινά μια ευρύτερη ηθική συζήτηση για τα όρια της καλλιτεχνικής δημιουργίας εν απουσία ενός καλλιτέχνη.
Η περίπτωση αυτή παρουσιάζει μια ιδιαίτερη αλληλεπίδραση μεταξύ της αιχμής της τεχνολογικής προόδου και της ανάγκης προστασίας της ουσίας της καλλιτεχνικής ακεραιότητας. Ενσαρκώνει την τάση μεταξύ της προαγωγής μιας κληρονομιάς και της διατήρησης του αδιαπραγμάτευτου πυρήνα της αυθεντικής καλλιτεχνικής έκφρασης».