Η ζήτηση για διεθνείς πτήσεις μειώθηκε τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με νέα στοιχεία, με σημαντικό πλήγμα στις κρατήσεις στη Μέση Ανατολή, μια εξέλιξη που αποτελεί ένα πρώτο σημάδι ότι ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς επηρεάζει τα αεροπορικά ταξίδια.
Οι κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο οι οποίες πραγματοποιήθηκαν τις τρεις εβδομάδες μετά την επιδρομή της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου ήταν κατά 20% χαμηλότερες σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων της ταξιδιωτικής βιομηχανίας ForwardKeys.
Η πτώση αυτή αντιστρέφει μια τάση που προηγήθηκε κατά την οποία η ζήτηση είχε αυξηθεί απότομα μετά την πτώση των διεθνών αεροπορικών ταξιδιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Πριν από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα, οι κρατήσεις κυμαίνονταν περίπου 15% πιο χαμηλά σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, τον τελευταίο χρόνο πριν η Covid-19 επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο
Οι αεροπορικές εταιρείες αποκόμισαν μεγάλα κέρδη τους τελευταίους έξι μήνες λόγω της έντονης ζήτησης για ταξίδια παρά τις υψηλές τιμές εισιτηρίων, αλλά αντιμετώπισαν επίμονα ερωτήματα σχετικά με το εάν οι κρατήσεις θα εξασθενήσουν κατά τη διάρκεια του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο.
Λίγες αεροπορικές εταιρείες έχουν αναφέρει επιβράδυνση της ζήτησης, αν και αρκετές, συμπεριλαμβανομένης της Ryanair, έχουν προειδοποιήσει ότι οι προοπτικές τους εξαρτώνται από μεγάλα γεωπολιτικά γεγονότα.
Ο Olivier Ponti, ανώτερο στέλεχος της ForwardKeys, εκτίμησε ότι ο πόλεμος στη Γάζα «έθεσε σε κίνδυνο την ισχυρή τάση ανάκαμψης της ζήτησης» που παρατηρήθηκε καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους.
«Αυτός ο πόλεμος είναι βέβαιο ότι θα αποτρέψει τους ανθρώπους να ταξιδεύουν στην περιοχή, αλλά έχει επίσης μειώσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών να ταξιδέψουν και αλλού», είπε.
Διακοπή πτήσεων προς το Ισραήλ
Πολλές αεροπορικές εταιρείες διέκοψαν τις πτήσεις προς το Ισραήλ μετά την έναρξη των συγκρούσεων και αύξησαν τους φόβους για έναν ευρύτερο περιφερειακό πόλεμο. Ωστόσο, τα δεδομένα που σχετίζονται με τις πτήσεις προσφέρουν μία από τις πρώτες ενδείξεις για το πώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα φαίνεται να έχει επηρεάσει ευρύτερα τα αεροπορικά ταξίδια.
Τα δεδομένα προέρχονται από τη βάση δεδομένων έκδοσης εισιτηρίων σε όλη τη βιομηχανία από τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών και περιλαμβάνουν μεγάλους εθνικούς αερομεταφορείς στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και τον Περσικό Κόλπο. Ωστόσο, δεν περιλαμβάνει τις πωλήσεις εισιτηρίων από εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair ή η ΕasyJet, που κατέχουν ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς.
Το χτύπημα στις αεροπορικές πτήσεις προς τη Μέση Ανατολή ήταν το πιο δραματικό, με τις κρατήσεις να μειώνονται κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες από 13% πάνω από τα επίπεδα του 2019 τις εβδομάδες πριν από τις επιθέσεις, σε 13 % χαμηλότερα! Τα εισιτήρια για Σαουδική Αραβία, Ιορδανία, Λίβανο και Αίγυπτο έχουν σημειώσει μεγάλη πτώση.
Οι κρατήσεις για εξερχόμενες πτήσεις από τις ΗΠΑ έχουν επίσης υποστεί πλήγματα, με μια πτώση 10 ποσοστιαίων μονάδων, από 6% πάνω από τα επίπεδα του 2019 σε 4% χαμηλότερα.
Ένα στέλεχος του κλάδου είπε ότι ο αριθμός των τουριστών στις ΗΠΑ συνήθως μειώνεται σε περιόδους γεωπολιτικών συγκρούσεων, ένα μοτίβο που διαδραματίστηκε σταθερά μέχρι τον πόλεμο του Κόλπου της δεκαετίας του 1990.
Ο John Strickland, σύμβουλος της αεροπορικής βιομηχανίας, είπε ότι πολλές άλλες τάσεις θα μπορούσαν να έχουν επηρεάσει τις παγκόσμιες κρατήσεις πτήσεων, συμπεριλαμβανομένων των πληθωριστικών πιέσεων στους καταναλωτές.
Δύσκολος και απρόβλεπτος χειμώνας
Το φθινόπωρο είναι επίσης συνήθως μια πιο πολυάσχολη περίοδος για επαγγελματικά ταξίδια, τα οποία έχουν ανακάμψει πιο αργά από τις πτήσεις αναψυχής.
«Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τις τάσεις σε αυτό το ζήτημα, αλλά πρέπει να έχουμε κατά νου ότι έχουμε πλέον μεταβεί από ένα εξαιρετικά δυναμικό καλοκαίρι σε έναν χειμώνα που είναι ακόμη δύσκολο να προβλεφθεί», είπε.
Ο József Váradi, διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Wizz Air, δήλωσε την Πέμπτη ότι οι κρατήσεις για το χειμώνα ήταν ισχυρές.
«Φυσικά υπάρχουν προβλήματα σε περιοχές που επηρεάζονται όπως το Ισραήλ και οι γειτονικές χώρες. Αλλά εκτός από αυτό, βλέπουμε ότι η ζήτηση παραμένει πολύ ισχυρή».