Μόνο με την… αναγνώριση του προσώπου, στοιχείο που θα περιλαμβάνεται στα νέα βιομετρικά διαβατήρια, θα γίνονται στο εγγύς μέλλον οι έλεγχοι των επιβατών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, ενώ είναι θέμα χρόνου και για τα ελληνικά.
Ηδη στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης), του οποίου την εκμετάλλευση έχει η Fraport, η εφαρμογή της «βιομετρικής αναγνώρισης» των επιβατών επεκτείνεται πλέον σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτό.
Με τον νέο τρόπο ελέγχου των επιβατών, οι ταξιδιώτες περνούν μέσα από ένα «Smart Path» το οποίο τους παρέχει τη δυνατότητα να κάνουν εύκολα και γρήγορα «τσεκ ιν», χωρίς άλλους ελέγχους ταυτότητας και εισιτηρίων από τους εργαζομένους του αεροδρομίου.
Μέχρι τώρα η τεχνολογία της αναγνώρισης προσώπου ήταν διαθέσιμη αποκλειστικά για τους επιβάτες της αεροπορικής εταιρείας Lufthansa και των άλλων αερομεταφορέων-μελών της Star Alliance, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιβάτες ήταν εφοδιασμένοι με βιομετρικό διαβατήριο.
Ειδική εφαρμογή
Συγκεκριμένα, προκειμένου οι ταξιδιώτες να χρησιμοποιήσουν το «Smart Path», θα πρέπει να βάλουν τα στοιχεία τους σε ειδική εφαρμογή ή σε μηχανήματα «τσεκ ιν» του αεροδρομίου. Αυτό γίνεται μόνο με τη χρήση του βιομετρικού διαβατηρίου.
Στη συνέχεια, οι κάμερες αναγνωρίζουν το πρόσωπο του επιβάτη βάσει των μοναδικών χαρακτηριστικών του. Το σύστημα, δηλαδή, συγκρίνει τα βιομετρικά δεδομένα με εκείνα του διαβατηρίου και εφόσον αυτά συμφωνούν, τότε ο επιβάτης μπορεί να περάσει με ανέπαφη διαδικασία από το «τσεκ ιν» και να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος.
Σύμφωνα με τη Fraport, που στην Ελλάδα διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια, «ο αερολιμένας της Φρανκφούρτης είναι ο πρώτος στην Ευρώπη που προσφέρει σε όλους τους επιβάτες αυτή την ξεκούραστη εμπειρία στο ταξίδι τους». Μέσα στους επόμενους μήνες τουλάχιστον το 50% όλων των σημείων ελέγχου του γερμανικού αεροδρομίου θα είναι εξοπλισμένα με τη νέα τεχνολογία, ενώ οι κλασικές διαδικασίες ταυτοποίησης και οι έλεγχοι ταυτότητας θα παραμείνουν σε ισχύ (ως εναλλακτικό σύστημα ελέγχου), παρά τις νέες διαδικασίες ψηφιοποίησης.
Το «Smart Path» αναπτύχθηκε από τη Sita και τον αμερικανικό πάροχο τεχνολογίας NEC. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Sita, David Lavorel, «το 75% των ταξιδιωτών καλωσορίζουν τη βιομετρική αναγνώριση προσώπου, καθώς αγχώνονται λιγότερο επειδή η διαδικασία ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και η επεξεργασία των στοιχείων τους εκτελείται ομαλά».
Επίσης, η Fraport και η Sita διαβεβαιώνουν ότι τα αποθηκευμένα βιομετρικά δεδομένα των επιβατών θα διαγράφονται τρεις ώρες μετά την αναχώρησή τους από το αεροδρόμιο. Ωστόσο, οι συχνοί επιβάτες, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να αποθηκεύουν μόνιμα τα δεδομένα τους.