Πού να το φανταζόταν κανείς ότι το σημερινό ταξίδι του Πρωθυπουργού εν έτει 2023 βρίσκει τη Γερμανία με τρία διαδοχικά τρίμηνα σε ύφεση και την Ελλάδα σε ανάπτυξη και μάλιστα έτοιμη να προτείνει και επενδυτικά σχέδια. Την ίδια Ελλάδα, που βρέθηκε λίγο πριν από το Grexit πριν από οχτώ χρόνια. Οποιος το έλεγε τότε ότι θα υπάρξει αυτή η εξέλιξη, θα τον έλεγαν σίγουρα τρελό. Και όμως έγινε.
Ολοι θυμόμαστε τις εμπρηστικές δηλώσεις και τα αρνητικά δημοσιεύματα των αρχών της προηγούμενης δεκαετίας – τότε οι ελληνογερμανικές σχέσεις δοκιμάστηκαν. Προφανώς βάλαμε και εμείς το χεράκι μας σε όλα αυτά, αλλά πλέον είναι σαν να μην υπάρχουν. Σήμερα βρίσκονται σε διαφορετικό σημείο. Πολύ πιο ισορροπημένες. Ισως και γιατί η ενεργειακή κρίση και τα πολιτικά λάθη έχουν γονατίσει, έστω και λίγο, τον άλλοτε πανίσχυρο ευρωπαϊκό γίγαντα.
Πλέον οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και των δύο λαών έχουν αποκατασταθεί μεν, όχι όμως στον βαθμό οικονομικού εναγκαλισμού που φανταζόταν κανείς. Οι μεγάλες γερμανικές επενδύσεις που κάποια στιγμή υπόσχονταν οι κυβερνήσεις Μέρκελ ουδέποτε υλοποιήθηκαν. Η γερμανική επιχειρηματική παρουσία παρέμεινε ισχυρή στη χώρα μας, στα επίπεδα ωστόσο όπου ήταν και πριν από τα Μνημόνια. Οι Γερμανοί δεν βγήκαν ποτέ μπροστά σε αυτό το θέμα, καθώς ο ορθολογισμός τους δεν τους επέτρεπε να επενδύσουν κάπου όπου δεν επενδύουν πρώτα οι εγχώριοι επιχειρηματίες.
Είναι γνωστό το σχέδιο Ηλιος που είχε προτείνει η καγκελάριος Μέρκελ και προέβλεπε την παραγωγή και τη μεταφορά φθηνής πράσινης ενέργειας από την Ελλάδα στη Γερμανία. Ενα σχέδιο που ναυάγησε προτού προχωρήσει και ας αποδείχτηκε εκ των υστέρων προφητικό λόγω της ενεργειακής κρίσης και των ανάλογων σχεδίων ηλεκτρικών διασυνδέσεων που αυτή πυροδότησε. Τώρα η ελληνική αποστολή υπό τον Πρωθυπουργό είναι αυτή που προτείνει στη γερμανική πλευρά ένα άλλο επενδυτικό σχέδιο, ανάλογο με το Ηλιος. Πλέον όμως είναι καθαρά ελληνικό και φέρει την ονομασία Green Aegean. Θα μεταφέρει ηλεκτρικό ρεύμα από την Ελλάδα, μέσω Αδριατικής, Σλοβενίας, Αυστρίας και θα καταλήγει στη Νότια Γερμανία. Θα τους πουλάμε εμείς ρεύμα από πράσινη παραγωγή, τώρα που αυτοί κυριολεκτικά καίγονται, καθώς είναι γνωστό ότι η γερμανική βιομηχανία υπολειτουργεί λόγω των ελλείψεων ενέργειας που προκάλεσε η απώλεια των φθηνού ρωσικού αερίου, στο οποίο είχαν βασίσει όλο το μοντέλο ανάπτυξής τους. Πόνταραν λάθος και τώρα το πληρώνουν.
Για την ελληνική οικονομία παραμένει ωστόσο πολύτιμος εταίρος. Η Γερμανία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τα ελληνικά προϊόντα. Αντίστοιχα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας προϊόντων στη χώρα μας. Μου έλεγε ένας γνωστός εξαγωγέας την προηγούμενη εβδομάδα ότι οι Γερμανοί προχωρούν σε διπλασιασμό των διοδίων στους μεγάλους δρόμους τους και αυτό προκαλεί αύξηση του κόστους για τις ελληνικές εξαγωγές, που γίνονται ως επί το πλείστον με τη χρήση οδικών μεταφορικών μέσων και ξεπερνούν σε αξία ετησίως τα 2,3 δισ. ευρώ. Αλλάζουν τα δεδομένα και τους όρους του εμπορίου μονομερώς. Μοιραία μου ήρθε στο μυαλό τότε που – πριν από μερικά χρόνια – μας κουνούσαν το δάχτυλο γιατί αλλάζαμε μονομερώς τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Θυμήθηκα ωστόσο, ότι τότε εμείς είχαμε άδικο..