Από το μυστήριο της Αγκάθα Κρίστι «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» μέχρι την περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ στο «Από τα Ρωσία με Αγάπη» τα νυχτερινά τρένα ανέκαθεν ασκούσαν μια ιδιαίτερη γοητεία στους λάτρεις των ταξιδιών.
Σήμερα, βιώνουν μια νέα άνθηση σε όλη την Ευρώπη μετά από δεκαετίες παρακμής, προσφέροντας την επιλογή πιο βιώσιμων μετακινήσεων στα ευρωπαϊκά εδάφη, καθώς πληθαίνουν οι ταξιδιώτες που αναζητούν άλλες εναλλακτικές στις πτήσεις με τα αεροπλάνα.
Τίποτα καλύτερο από τα νυχτερινά τρένα
Όπως γράφει σχετικό άρθρο του CNN, δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από ένα ταξίδι με νυχτερινό τρένο. Ο ενθουσιασμός πριν από την αναχώρηση μέσα στη νύχτα, η καθηλωτική αίσθηση της περιπέτειας που ξεκινά και φυσικά το κοσμοπολίτικο μείγμα των διεθνών ταξιδιωτών. Σε ένα ταξίδι με ένα νυχτερινό τρένο τα πάντα είναι πιθανά. Ακόμα και το ίδιο το ταξίδι είναι κάτι μοναδικό αφού πυκνά συχνά οι ταξιδιώτες κοιμούνται σε μια πόλη και ξυπνούν σε διαφορετική χώρα.
Σε όσους επιχειρηματολογούν ότι συνήθως το εισιτήριο τους είναι εξίσου ακριβό με των αεροπλάνων στους δημοφιλείς περιορισμούς και ότι συχνά είναι γεμάτα κόσμο που κάνει το ταξίδι στο τέλος απλά κουραστικό, αυτοί που έχουν αναλάβει την αναγέννηση των νυχτερινών τρένων υπόσχονται την πραγματοποίηση των ονείρων των επιβατών τους.
Μπροστά οι Αυστριακοί
Με μπροστάρη το δίκτυο «Nightjet» των Αυστριακών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων (ÖBB), οι νυχτερινές συνδέσεις μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων έχουν αποκατασταθεί και επεκταθεί τα τελευταία χρόνια, αντιστρέφοντας δεκαετίες συρρίκνωσης των υπηρεσιών.
Μάλιστα, πρόκειται να λάβουν μια επιπλέον ώθηση τον Δεκέμβριο, όταν θα τεθούν σε λειτουργία νέα πολυτελή τρένα μεταξύ Βιέννης και Αμβούργου. Διαθέτοντας άνετες καμπίνες ύπνου, ακόμα και για μοναχικούς ταξιδιώτες, τα 33 αυτά νέα τρένα είναι ίσως το σαφές σημάδι ότι τα νυχτερινά σιδηροδρομικά ταξίδια επιστρέφουν.
Τι προσφέρουν τα νέα τρένα
Ο ειδικός στα σιδηροδρομικά ταξίδια Μαρκ Σμιθ, που διαχειρίζεται τον «ιστότοπο The Man in Seat 61», είναι εντυπωσιασμένος από τις παραπάνω εξελίξεις. «Τα νέα τρένα είναι πράγματι πολύ αριστοκρατικά», λέει στο αμερικανικό δίκτυο. «Κατά την άποψή μου, η ÖBB έπραξε ορθά, τοποθετώντας ντους και τουαλέτα σε κάθε μονόκλινη ή δίκλινη καμπίνα, ενώ παράλληλα προσφέρει κλίνες σε οικονομικές τιμές στις μίνι καμπίνες, ώστε οι ταξιδιώτες να μην χρειάζεται πια να μοιράζονται τον χώρο τους με αγνώστους», προσθέτει ο ίδιος.
«Οι μίνι καμπίνες -σαν ένα ξενοδοχείο ιαπωνικού τύπου με κάψουλες- είναι η μεγαλύτερη καινοτομία και νομίζω ότι θα έχουν μεγάλη επιτυχία στους νεότερους ταξιδιώτες με περιβαλλοντικές ευαισθησίες», καταλήγει.
Νέα τάση;
Σε συνεργασία με τους Ελβετικούς Ομοσπονδιακούς Σιδηροδρόμους και την Deutsche Bahn της Γερμανίας, η ÖBB έχει δώσει νέα πνοή στα βραδινά δρομολόγια που συνδέουν τους κύριους κόμβους της Βιέννης και της Ζυρίχης με πόλεις της Γερμανίας, της Αυστρίας, της Ιταλίας, της Ουγγαρίας, της Πολωνίας, της Τσεχίας και, πιο πρόσφατα, του Παρισιού, των Βρυξελλών και του Άμστερνταμ.
Η επιτυχία της ÖBB έχει ενθαρρύνει άλλες χώρες, κυρίως τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Σουηδία, να επανεξετάσουν τις νυχτερινές μεταφορές, να επαναφέρουν εγκαταλελειμμένα δρομολόγια και να προτείνουν ακόμη και νέα βαγόνια για να βελτιώσουν την προσφορά τους. Στα επόμενα χρόνια θα φανεί αν αυτή η προσπάθεια γίνει νέα τάση.