Ο Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ στέλνει τον φωτογράφο Μάριο Μπρένα να απαθανατίσει πλάνα της Πριγκίπισσας Νταϊάνα και του γιου του, Ντόντι, στις διακοπές. Η απεικόνιση είναι θολή, λέει ο Μπρένα.
Η Νταϊάνα, πειράζοντάς τον, λέει ότι της αρέσουν οι άντρες που τα χείλη τους έχουν «ακριβώς τη σωστή θερμοκρασία».
«Είναι τα δικά μου στη σωστή θερμοκρασία;» ρωτάει ο Ντόντι.
«Δεν ξέρω», λέει η Νταϊάνα: «Πρέπει να το ελέγξω». Στη συνέχεια, το ζευγάρι φιλιέται, αγνοώντας μακάρια ότι λίγα μέτρα πιο πέρα, ο Μάριο Μπρένα, ένας επιδέξιος Ιταλός φωτογράφος, βρίσκεται σε ένα σκάφος, με μια κάμερα με μακρύ φακό στραμμένη πάνω στο ζευγάρι.
Πρωτοσέλιδα ανά τον πλανήτη
Λίγες μέρες αργότερα, οι λήψεις του Μπρένα με την πριγκίπισσα και τον νέο της αγαπημένο βρίσκονται στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σε όλο τον κόσμο.
Πρόκειται για μια κεντρική σκηνή της έκτης και τελευταίας σεζόν του βασιλικού δράματος «The Crown» του Netflix και μια στιγμή που σηματοδότησε την έναρξη της φρενίτιδας των ταμπλόιντ γύρω από το ζευγάρι, το οποίο πολλοί κατηγορούν για τον θάνατό του στις 31 Αυγούστου 1997, σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στο Παρίσι, καθώς το κυνηγούσαν φωτογράφοι.
Ωστόσο, η απεικόνιση απέχει πολύ από την ακρίβεια, σύμφωνα με τον Μπρένα, ο οποίος μίλησε στην πρώτη του συνέντευξη, όπως είπε, σε αγγλόφωνη εφημερίδα.
Δείτε το βίντεο
Η καθοριστική παρέμβαση του πατέρα
Για αρχή, στο «The Crown» ο Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ – ο πατέρας του Ντόντι, και μεγιστάνας του λιανεμπορίου και των ξενοδοχείων που πέθανε φέτος – εμφανίζεται να προσλαμβάνει τον Μπρένα για να τραβήξει τις φωτογραφίες, σε μια προσπάθεια να προωθήσει τη σχέση της Νταϊάνα και του Ντόντι στη δημοσιότητα και να πείσει το ζευγάρι να παντρευτεί.
Σε ένα email, η Annie Sulzberger, επικεφαλής της έρευνας για τη σειρά «The Crown» – είναι επίσης αδελφή του εκδότη των Times, A.G. Sulzberger – δήλωσε ότι «υπάρχουν μερικές θεωρίες για το πώς ο Μπρένα κατάφερε να βρει το Jonikal αγκυροβολημένο κάπου στη Μεσόγειο Θάλασσα», αλλά αυτή που η ομάδα βρήκε πιο αξιόπιστη ήταν ότι ένας από τους υπαλλήλους του Αλ Φαγιέντ διέρρευσε τη θέση του σκάφους στον φωτογράφο.
Όμως ο Μπρένα δήλωσε ότι η ιδέα ότι ο Μοχάμεντ τον προσέλαβε ήταν «παράλογη και εντελώς επινοημένη» και ότι κανείς δεν του διέρρευσε πληροφορίες σχετικά με την τοποθεσία του σκάφους. Κάθε καλοκαίρι εκείνη την εποχή, βρισκόταν στη Σαρδηνία για να μπορεί να τραβάει παπαράτσι φωτογραφίες διάσημων ανθρώπων, είπε, και το να συναντήσει την Νταϊάνα και τον Ντόντι ήταν απλώς μια «μεγάλη τύχη».
Η έκπληξη
Την 1η Αυγούστου 1997, ο Μπρένα δήλωσε ότι πλησίασε το γιοτ της Νταϊάνα με ένα ταχύτατο φουσκωτό σκάφος, γιατί πέρασε την ξανθιά γυναίκα που τηλεφωνούσε στο πάνω κατάστρωμα για μια παλιά του γνωριμία. Καθώς πλησίαζε, συνειδητοποίησε έκπληκτος ότι επρόκειτο για την πριγκίπισσα.
Ο Μπρούνο Μάλκα, ατζέντης του Ιταλού φωτογράφου, του Μπρένα, εκείνη την εποχή, ο οποίος βοήθησε στην πώληση των εικόνων στο περιοδικό Paris Match, δήλωσε σε ένα email ότι πίστευε ότι ο Μπρένα γνώριζε το γιοτ, «χωρίς να γνωρίζει ότι ήταν η Νταϊάνα και ο Ντόντι» που επέβαιναν σε αυτό εκείνη την ημέρα. Ο Μπρένα ήταν επιτυχημένος, πρόσθεσε ο Μάλκα, επειδή είχε περάσει τόσα χρόνια δουλεύοντας στην περιοχή.
Αφού εντόπισε το ζευγάρι, ο Μπρένα είπε ότι πέρασε τις επόμενες ημέρες παρακολουθώντας το σκάφος, μεταξύ άλλων σκαρφαλώνοντας σε έναν βράχο για να έχει καλύτερη θέα. Από αυτή την υπερυψωμένη θέση, περίπου 400 μέτρα μακριά από την Νταϊάνα, τράβηξε αρκετές φωτογραφίες της Νταϊάνα και του Ντόντι αγκαλιασμένους. Οι λήψεις ήταν θολές, είπε ο Μπρένα, επειδή η θερμική ομίχλη τον δυσκόλευε να εστιάσει.
Τα ταμπλόιντ πήραν φωτιά
Παρόλα αυτά, ήξερε αμέσως ότι είχε εξασφαλίσει «μια ιστορική φωτογραφία». Είχε επίσης απαθανατίσει μια εικόνα που «έλυσε τα προσωπικά και οικογενειακά μου προβλήματα», όπως είπε, σε μια εποχή που είχε χωρίσει πρόσφατα και έτσι «δεν κολυμπούσε στον πλούτο».
Ξεφόρτωσε τα ρολά φιλμ από τη φωτογραφική μηχανή και στη συνέχεια τα έθαψε για να βεβαιωθεί ότι δεν θα εκτεθούν στον ήλιο καθώς προσπαθούσε να τραβήξει κι άλλες εικόνες, αλλά και καθώς φοβόταν ότι κάποιος ανταγωνιστής θα μπορούσε να τον δει στη δουλειά και να προσπαθήσει να κλέψει τη μηχανή του και να αποκτήσει έτσι τις εικόνες που κάθε άλλος φωτογράφος στη Μεσόγειο ήλπιζε να πάρει πρώτος.
Στις 10 Αυγούστου, η Sunday Mirror, μια βρετανική ταμπλόιντ, δημοσίευσε την εικόνα του Μπρένα στην πρώτη σελίδα της. «Το φιλί», έγραφε ο τίτλος. Σύντομα, είπε ο Μπρένα, πουλούσε τις φωτογραφίες σε όλο τον κόσμο. Στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες, είπε, έβγαλε περίπου 1,7 εκατομμύρια λίρες, δηλαδή 2,1 εκατομμύρια δολάρια, από τις φωτογραφίες του ζευγαριού.
«Ένιωσα ότι το όλο θέμα είχε ξεφύγει από τον έλεγχο»
Οι φωτογραφίες του Μπρένα – και οι τιμές που πλήρωσαν τα ειδησεογραφικά πρακτορεία γι’ αυτές – προκάλεσαν φρενίτιδα. Το 2013, ο Τζέισον Φρέιζερ, ένας Βρετανός φωτογράφος που βοήθησε τον Μπρένα να πουλήσει τις εικόνες του, δήλωσε στην Daily Mail ότι μετά τη δημοσίευσή τους, πάνω από 2.000 φωτογράφοι έφτασαν στη Μεσόγειο με την ελπίδα να τραβήξουν τα δικά τους στιγμιότυπα της Νταϊάνα και του Ντόντι. «Ένιωσα ότι το όλο θέμα είχε ξεφύγει από τον έλεγχο», δήλωσε ο Φρέιζερ. Εβδομάδες αργότερα, το ζευγάρι πέθανε.
Στο «The Crown», ο Μπρένα (τον οποίο υποδύεται ο Enzo Cilenti) εξηγεί τις μεθόδους του στην κάμερα. Για να απαθανατίσεις διασημότητες να συμπεριφέρονται άσχημα, λέει ο υποτιθέμενος Μπρένα, πρέπει να πάρεις ρίσκα. Οι παπαράτσι πρέπει επίσης να συμπεριφέρονται σαν «κυνηγοί … δολοφόνοι».
Ο πραγματικός Μπρένα δήλωσε ότι δεν συμμερίζεται αυτή τη γνώμη για τη δουλειά του («Δεν ταυτίζομαι με τον όρο «δολοφόνος») και ότι ποτέ δεν επικοινώνησε μαζί του κάποιος από το «The Crown» για να μάθει για τις εμπειρίες του.
Το τρέιλερ του 6ου κύκλου του «The Crown»
«Υπάρχει ακόμα το δικαίωμα να κάνεις ρεπορτάζ»
Μετά το θάνατο της Νταϊάνα και του Ντόντι, ο αλ Φαγιέντ μήνυσε τον Βρετανό φωτογράφο Φρέιζερ επειδή τράβηξε φωτογραφίες της Νταϊάνα και του Ντόντι σε ένα σκάφος, λέγοντας ότι ήταν παραβίαση της ιδιωτικής ζωής. Ο Μπρένα δήλωσε ότι δεν αντιμετώπισε καμία τέτοια αγωγή, προσθέτοντας ότι οι φωτογραφίες του ήταν νόμιμες, καθώς «τραβήχτηκαν σε εξωτερικό χώρο, σε δημόσιο χώρο». Και εξέφρασε τη λύπη του για την τροπή που πήραν τα πράγματα έκτοτε, με τις κυβερνήσεις και τους αστέρες να προσπαθούν να σταματήσουν τους παπαράτσι από το να τραβούν φωτογραφίες: «Υπάρχει ακόμα το δικαίωμα να κάνεις ρεπορτάζ», είπε.
Σήμερα, ο Μπρένα ζει κοντά στη λίμνη Κόμο, στην Ιταλία, όπου, όπως είπε, έχει φωτογραφίσει διασημότητες όπως ο Τζορτζ Κλούνεϊ, η Μάιλι Σάιρους και η Μπιγιονσέ, παρόλο που η αυγή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είχε επηρεάσει σημαντικά το επάγγελμά του, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών απολαβών του.
Ο Μπρένα δήλωσε ότι ο ίδιος και η οικογένειά του απολάμβαναν την επιτυχία των φωτογραφιών καθ’ όλη τη διάρκεια του Αυγούστου 1997. Αλλά τότε, η Νταϊάνα πέθανε. Όταν άκουσε τα νέα, «δεν μπορούσε να το πιστέψει» είπε ο Μπρένα και έκλαιγε, επειδή είχε και ο ίδιος δύο παιδιά και έτσι μπορούσε να καταλάβει τι θα σήμαινε ο θάνατός της για τα αγόρια της Νταϊάνα. Πήρε την απόφαση «να μη μιλήσει ή να μην αποκαλύψει τίποτα για το περιστατικό μέχρι ο Γουίλιαμ και ο Χάρι να ενηλικιωθούν».
Και μόνο η σκέψη ότι οι εικόνες του «θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην τροφοδότηση του κυνηγιού της Νταϊάνα και του Ντόντι προφανώς με λυπεί» δήλωσε ο Μπρένα. Αλλά δεν πιστεύει ότι η δουλειά του προσέθεσε σημαντικά στη φουρτούνα γύρω από την πριγκίπισσα.
«Αν δεν ήμουν εγώ κάποιος άλλος σίγουρα θα είχε απαθανατίσει αυτές τις εικόνες» πρόσθεσε.
*Με στοιχεία από nytimes.com