Η Ρόζαλιν Κάρτερ, που πέθανε την Κυριακή 19 Νοεμβρίου του 2023, σε ηλικία 96 ετών, σπάνια συμπεριλαμβανόταν σε οποιαδήποτε λίστα με τις καλύτερα ντυμένες πρώτες κυρίες. Δεν την αποκαλούσαν γενικά «κομψή» ή «trendsetter». Δεν έπαιξε το παιχνίδι με το ντύσιμο του Λευκού Οίκου, τουλάχιστον όπως το είχαν σχεδιάσει προκάτοχοί της, όπως η Ντόλεϊ Μάντισον και η Τζάκι Κένεντι. Τις περισσότερες φορές, φαινόταν να το απορρίπτει ενεργά.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Κάρτερ δεν κατανοούσε πλήρως τη δύναμη και την πολιτική χρήση των ρούχων ή τον τρόπο με τον οποίο τα χρησιμοποιούσε στρατηγικά κατά τη διάρκεια της θητείας της στην Ουάσινγκτον. Στην πραγματικότητα, είναι δυνατόν να δούμε την εποχή της ως πρώτη κυρία ως ένα σχέδιο για μια εναλλακτική προσέγγιση στη δημιουργία εικόνας που χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα.

Δείτε το βίντεο

77 years of Jimmy & Rosalynn Carter, the longest-wed presidential couple in U.S. history.

Η συμβολή της στο στυλ της ως πρώτη κυρία αξίζει να επανεκτιμηθεί

Ξεκινώντας από τη δήλωση της κυρίας Κάρτερ, μετά την εκλογή του Τζίμι Κάρτερ το 1976, ότι το μόνο αντικείμενο που θα έπαιρνε μαζί της στον Λευκό Οίκο από τη Τζόρτζια ήταν η ραπτομηχανή της. Ως σύμβολο, ήταν ένα περιεκτικό μήνυμα σε όποιον άκουγε ότι επρόκειτο, πράγματι, για μια κυβέρνηση της εποχής της ύφεσης που θα έδινε προτεραιότητα στην οικονομία και την προσβασιμότητα.

Ήταν επίσης ένα νεύμα στις δικές της λαϊκές ρίζες ως κόρη μοδίστρας. Και έδωσε τον τόνο για ό,τι ακολούθησε – το οποίο ήταν το «μεγαλύτερο ενδυματολογικό σκάνδαλο» της κυβέρνησης.

Αυτό έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της ορκωμοσίας του 1977, αφού οι Κάρτερ είχαν γράψει ιστορία, καθώς έγιναν το πρώτο ζευγάρι που περπάτησε αντί να ιππεύσει κατά την παρέλαση της ορκωμοσίας. (Το υφασμάτινο πετρόλ παλτό της κυρίας Κάρτερ με ψηλό λαιμό του Ντομινίκ Ρομπόλο, ενός σχεδιαστή της Νέας Υόρκης, οι δερμάτινες μπότες μέχρι το γόνατο και τα δερμάτινα γάντια, όλα φαίνονται ιδιαίτερα μοντέρνα).

Photo: Library of Congress / Picryl

Photo: Library of Congress / Picryl

Ο δικός της ο τρόπος

Αντί να φορέσει ένα νέο φόρεμα στους χορούς ορκωμοσίας, η Κάρτερ φόρεσε το ίδιο καφτάνι, με ψηλό λαιμό, μπλε σιφόν φόρεμα με χρυσά κεντήματα της Mary Matise που είχε αγοράσει και φορέσει στην ορκωμοσία του Κάρτερ ως κυβερνήτη της Τζόρτζια το 1971.

Σοκ και τρόμος ήταν η γενική αντίδραση. «Μεταχειρισμένα ρούχα στην ορκωμοσία;».

Παρά το γεγονός ότι η Κάρτερ πρόσθεσε μια καινούργια κάπα με χρυσά στολίδια για να το αναβαθμίσει λίγο, επίσης του Ντομινίκ Ρομπόλο και αγορασμένη από το Jason’s, ένα κατάστημα στο Americus της πολιτείας, οι New York Times χαρακτήρισαν το φόρεμα «παλιό» και αποκάλεσαν την Κάρτερ «συναισθηματία» που φόρεσε ξανά το φόρεμα.

Η υποστήριξη της νέας πρώτης κυρίας στην Έβδομη Λεωφόρο αμφισβητήθηκε καθώς η βιομηχανία της μόδας ενίσχυσε την περιφρόνησή της, όπως και η ικανότητά της να εκπροσωπεί τις Ηνωμένες Πολιτείες με την πρέπουσα αίγλη στην παγκόσμια σκηνή – παρά το γεγονός ότι η αίγλη δεν ήταν εξαρχής ποτέ η βιτρίνα των Κάρτερ. Η ηθική του σπιτιού ήταν πιο πολύ το ζητούμενο.

Photo: Library of Congress / Picryl

Η Ρόζαλιν Κάρτερ με την Μπέτι Φορντ / Photo: Library of Congress / Picryl

Στόλισε τον Λευκό Οίκο για τα Χριστούγεννα με κουκουνάρια, φιστίκια και τσόφλια αυγών

Για το σκοπό αυτό, το φόρεμα της ορκωμοσίας και οι αξίες που αντιπροσώπευε δημιούργησαν προηγούμενο για τη θητεία της Κάρτερ στον Λευκό Οίκο. Συνέχισε να ψωνίζει από καταστήματα – μια άλλη αγαπημένη μπουτίκ ήταν η A. Cohen & Sons, επίσης στο Americus – και στόλισε τον Λευκό Οίκο για τα Χριστούγεννα με κουκουνάρια, φιστίκια και τσόφλια αυγών.

Αλλά συνέχισε επίσης να σπάει τους ενδυματολογικούς κανόνες, καθώς έγινε η πρώτη κυρία (άλλη μία στη λιτανεία των πρωτοτυπιών της) που δημιούργησε γραφείο στην Ανατολική Πτέρυγα, για να μην αναφέρουμε ότι ήταν η πρώτη που κουβαλούσε χαρτοφύλακα στη δουλειά της κάθε πρωί. Έναν χαρτοφύλακα, καλά διαβάζετε.

Ίσως κατανοώντας ότι ένα τόσο προφανές σημάδι του πιο ενεργού συμβουλευτικού της ρόλου στην κυβέρνηση θα μπορούσε να ξαφνιάσει το γενικό εκλογικό σώμα όσο και το να ντύνεται από τη ντουλάπα της, η Κάρτερ φρόντισε να συνδυάσει αυτό το δυνητικά αμφιλεγόμενο αξεσουάρ γραφείου με πιο παραδοσιακά πουκάμισα, συχνά με λεπτομέρειες όπως μεγάλους γιακάδες ή άλλα πιο κλασικά, θηλυκά διακοσμητικά στοιχεία, συχνά σε χρώματα όπως το λιλά και το φούξια – ρούχα που συνδέονται συχνότερα με καλομαθημένες νοικοκυρές, σε αντίθεση με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Η Nina Hyde της Washington Post τα χαρακτήρισε «όμορφα και περιποιημένα, άνετα και κατάλληλα και πάντα αμερικανικής κατασκευής».

Η Κάρτερ με τη βοηθό της / Photo: Library of Congress / Picryl

Έδειχναν σεμνοί, με όλη τη σημασία της λέξης, που ήταν και το ήθος της κυβέρνησης Κάρτερ / Photo: Library of Congress / Picryl

Και ύστερα ήρθαν οι Ρέιγκαν, το εντελώς αντίθετο

Οι Κάρτερ αντικαταστάθηκαν, φυσικά, από τους Ρέιγκαν, των οποίων η προσέγγιση στην επίδειξη του εκτελεστικού γραφείου ήταν λίγο πολύ το αντίθετο της «μετριοπάθειας». Το στυλ ντυσίματος της κυρίας Κάρτερ που ήταν απλά λαϊκό, υποβιβάστηκε στα ψιλά γράμματα στο πολιτικό εγχειρίδιο. Η συμβατική σοφία έλεγε ότι ο αμερικανικός λαός απλώς δεν ήθελε τελικά η πρώτη οικοδέσποινά του να του μοιάζει τόσο πολύ – τουλάχιστον όχι από τη στιγμή που εκείνη (ή ο σύζυγός της) είχε εκλεγεί.

Ωστόσο, όπως ακριβώς η ιστορία έχει γίνει πιο ευγενική προς την κυβέρνηση Κάρτερ και ο ίδιος ο Κάρτερ έχει γίνει κάτι σαν πρότυπο πρώην προέδρου, είναι επίσης αλήθεια ότι το στυλ της Κάρτερ ως πρώην πρώτης κυρίας φαίνεται ξαφνικά απροσδόκητα επίκαιρο.

Εξάλλου, η Τζιλ Μπάιντεν, η σημερινή κάτοικος της Ανατολικής Πτέρυγας, είναι επίσης γνωστή για τη λαϊκότητά της, την προτίμησή της για τα πουκάμισα, την έλλειψη ενδιαφέροντος να ακολουθεί τις τάσεις της μόδας και τη διάθεσή της να εμφανίζεται με το ίδιο πράγμα δύο φορές. Ή τρεις φορές.

Στην πραγματικότητα, την εξυμνούν γι’ αυτό, αν και ο κόσμος που την παρακολουθεί δεν το περιγράφει, πλέον, ως «φορούν παλιά ρούχα». Το αποκαλούν βιωσιμότητα. Και η Ρόζαλιν Κάρτερ το έκανε – ναι – πρώτη.

*Με στοιχεία από nytimes.com