Η περασμένη εβδομάδα έπρεπε κανονικά να είναι ένας θρίαμβος για τον Έλον Μασκ. Είχε προσκληθεί να συμμετάσχει, την Πέμπτη, στην ετήσια σύνοδο του Φόρουμ Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού στο Σαν Φρανσίσκο, όμως η ομιλία του ακυρώθηκε αιφνιδίως, στο παρά πέντε – αφού πρώτα τον κατηγόρησε ο Λευκός Οίκος για «αποτρόπαιη προώθηση αντισημιτικού και ρατσιστικού μίσους».
Είχε προγραμματίσει επίσης, για το Σάββατο, τη δεύτερη δοκιμαστική πτήση του Starship της SpaceX, του διαστημόπλοιου που φιλοδοξεί να μεταφέρει, μια μέρα, τον άνθρωπο στη Σελήνη και τον Αρη – αυτή τη φορά το Starship έφτασε σε υψόμετρο περίπου 148 χιλιομέτρων, έναντι μόλις 38 την πρώτη φορά, τελικά όμως και το σκάφος και ο Super Heavy πύραυλος που το μετέφερε υπέστησαν μια RUD, μια ταχεία μη προγραμματισμένη διάλυση.
Και το χειρότερο είναι πως την ίδια μοίρα κινδυνεύει να έχει πλέον και το X, η πλατφόρμα που αγόρασε ο Μασκ, ως Twitter, πριν από έναν χρόνο: ολοένα και περισσότεροι επιχειρηματικοί κολοσσοί αποσύρουν τις διαφημίσεις τους από αυτήν μετά τη δημοσιοποίηση της τελευταίας έκθεσης του μιντιακού παρατηρητηρίου Media Matters, που διαπίστωσε ότι διαφημίσεις μεγάλων εταιρειών εμφανίζονταν δίπλα σε περιεχόμενα που υμνούσαν τον Χίτλερ, αρνούνταν το Ολοκαύτωμα, προωθούσαν το μίσος κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ κ.ο.κ.
Η δαιμονική φάση
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, η τελευταία «δαιμονική φάση» του Ιλον Μασκ – από αυτές που σύμφωνα με τον βιογράφο του, Ουόλτερ Αϊζακσον, περνάει αρκετά συχνά… – μοιάζει να ξεκίνησε το απόγευμα της Τετάρτης, με αφορμή ένα στιγμιότυπο οθόνης του αμερικανικού δικτύου MSNBC, από το 2022, που ανέβασε ένας χρήστης του X, καταγγέλλοντας έναν τριπλασιασμό της ρητορικής κατά των μαύρων και μια αύξηση περίπου 60% των αντισημιτικών και ομοφοβικών αναρτήσεων στο Twitter από όταν το αγόρασε ο Μασκ.
Τα στοιχεία αυτά βασίζονταν σε πληροφορίες των «New York Times» και της Anti-Defamation League, μιας οργάνωσης κατά του αντισημιτισμού που έχει από καιρό ανοιχτούς λογαριασμούς με τον Μασκ. Αντιδρώντας, ο ιδιοκτήτης του X έγραψε στην πλατφόρμα ότι «θα ήταν πιο ακριβές» να αφαιρεθεί το «anti» πριν από το «defamation», «συκοφαντία». Και τρία τέταρτα αργότερα, έκανε like σε άλλη ανάρτηση, που υποστήριζε ότι οι εβραϊκές κοινότητες «προωθούν ακριβώς το ίδιο διαλεκτικό μίσος εναντίον των λευκών που λένε ότι θέλουν να μη χρησιμοποιείται εναντίον τους» – ενώ πλάσαρε παράλληλα μία αντισημιτική συνωμοσιολογική θεωρία που θέλει τους Εβραίους να βοηθούν «ορδές μειονοτήτων» να εισβάλουν στις ΗΠΑ ώστε να υποκαταστήσουν τους λευκούς. «Είπες την ακριβή αλήθεια», σχολίασε ο Μασκ κάτω από την επίμαχη ανάρτηση, πυροδοτώντας την οργισμένη αντίδραση ακόμα και του Λευκού Οίκου.
Η έκθεση της Media Matters
Η τελευταία έκθεση της Media Matters δημοσιοποιήθηκε ένα 24ωρο αργότερα. Και έδωσε την τελική ώθηση ώστε να ανακοινώσουν ότι αποσύρουν τις διαφημίσεις τους από το X πρώτα η IBM και κατόπιν μια σειρά από αντίστοιχα γνωστές εταιρείες: Apple, Disney, Warner Bros, Paramount, Comcast… Ακόμα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε, την Παρασκευή, από τις υπηρεσίες της να διακόψουν τις διαφημιστικές εκστρατείες τους στο X, επικαλούμενη την «ανησυχητική αύξηση της παραπληροφόρησης και της ρητορικής μίσους».
Το ίδιο βράδυ, ο Ιλον Μασκ φάνηκε να κάνει μια προσπάθεια να μαζέψει τα ασυμμάζευτα ανακοινώνοντας πως η χρήση «ευφημισμών» όπως «αποεποικισμός» ή «από το ποτάμι έως τη θάλασσα» που «αναγκαστικά περιλαμβάνουν μια γενοκτονία [των Ισραηλινών] παραβιάζουν τους όρους υπηρεσίας του X και θα επιφέρουν τον αποκλεισμό του χρήστη». Αυτή η απόπειρα επανισορρόπησης, ωστόσο, δεν τον εμπόδισε να διακηρύξει, το Σάββατο, πως «το κλάσμα του δευτερολέπτου που θα ανοίξει το δικαστήριο τη Δευτέρα, η X Corp θα καταθέσει θερμοπυρηνική αγωγή κατά της Media Matters και όλων όσοι συνέπραξαν σε αυτή τη δόλια επίθεση κατά της εταιρείας μας». «Αντί για τον υπέρμαχο της ελευθερίας του λόγου που υποστηρίζει ότι είναι», αντέδρασε ο πρόεδρος της Media Matters, Αντζελο Κάρουζον, «ο Μασκ είναι ένας νταής που απειλεί με ανάξιες αγωγές σε μια προσπάθεια να φιμώσει ρεπορτάζ που ακόμα και ο ίδιος επιβεβαίωσε ως ακριβή. (…) Αν πράγματι μας μηνύσει, θα κερδίσουμε».
Οι μεγάλες αλλαγές
Ο Μασκ αγόρασε τον Οκτώβριο του 2022 το Twitter αντί 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ακριβώς έναν χρόνο αργότερα, αφού του άλλαξε όνομα, πείραξε τη λειτουργικότητά του, εισήγαγε λειτουργίες επί πληρωμή και απέλυσε χιλιάδες εργαζομένους, ανάμεσά τους και πολλοί ελεγκτές περιεχομένου, η εξειδικευμένη εταιρεία Guideline εκτίμησε πως τα διαφημιστικά του έσοδα είχαν μειωθεί κατά 55%, κατά μέσο όρο, κάθε μήνα μετά την εξαγορά. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που επιστρατεύτηκε ως διευθύνουσα σύμβουλος τον Μάιο η Λίντα Γιακαρίνο, πρώην επικεφαλής εμπορικού στην NBCUniversal. «Το X έχει υπάρξει απολύτως ξεκάθαρο όσον αφορά τις προσπάθειές μας να καταπολεμήσουμε τον αντισημιτισμό και τις διακρίσεις», έγραψε η ίδια στην πλατφόρμα το βράδυ της Παρασκευής. «Δεν υπάρχει απολύτως καμία θέση για αυτά πουθενά στον κόσμο», πρόσθεσε, παλεύοντας να διορθώσει μια κατάσταση που δύσκολα μοιάζει πια να σώζεται.