Όταν ο κοροναϊός χτύπησε την πόρτα της Ευρώπης πριν από μερικά χρόνια, ειπώθηκε από πολλούς ότι μόνο οι Σουηδοί θα άντεχαν την υποχρεωτική απομόνωση και μοναξιά λόγω του ιδιαίτερου lifestyle τους.
Και η αλήθεια είναι ότι μπορεί στη Σουηδία να έχουν μάθει να ζουν με αποστάσεις ασφαλείας –ή και πάλι όχι- λόγω των ελάχιστων ωρών μέρας που έχουν μέσα στο 24ωρο, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κάτι που ευχαριστεί τους Σουηδούς ή δεν έχει αρνητικό αντίκτυπο στις ζωές τους.
Για το λόγο αυτό, για την καταπολέμηση της μοναξιάς, που δεν αρκούν τα χειμερινά σπορ που κάνουν ευλαβικά οι Σουηδοί για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της, οι αρχές της πόλης Λουλέο, που βρίσκεται στην ακτή της βόρειας Σουηδίας, στην βορειότερη κομητεία της χώρας, το Νορμπότεν, οι αρχές αποφάσισαν να λανσάρουν την καμπάνια Säg hej! (Γεια).
Παγκόσμιο πρόβλημα η μοναξιά
Αυτή η καμπάνια, που απαιτεί από τους πολίτες να λένε γεια σε όποιον συναντούν στο δρόμο τους και διαφημίζεται στα λεωφορεία και τους χώρος εργασίας τους αποφασίστηκε μετά τη δημοσιοποίηση πρόσφατων ερευνών που δείχνουν ότι οι Σουηδοί σε ποσοστό 45% στην ηλικιακή ομάδα 16-29 ετών νιώθουν απελπιστικά μόνοι. Αυτοί που φαίνεται να είναι συμβιβασμένοι μαζί της και να μην επηρεάζει την ψυχική τους υγεία είναι οι Σουηδοί που έχουν ξεπεράσει το 85ο έτος της ηλικίας τους.
‘You live in your own bubble’: Swedish city takes on loneliness with a simple hi https://t.co/2fqdSEsusl
— Nordic News (@Nordic_News) November 21, 2023
Ο Μάικλ Ντάχλεν, καθηγητής ευημερίας, ευζωίας και ευτυχίας στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών της Στοκχόλμης, αναφέρει στον Guardian ότι ενώ η μοναξιά -ιδιαίτερα μεταξύ των νέων- είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, στη Σουηδία, με τους σκοτεινούς και κρύους χειμώνες της, είναι ακόμα εντονότερο.
«Η μοναξιά και η απομόνωση είναι τεράστια προβλήματα οποιαδήποτε εποχή του έτους σχεδόν οπουδήποτε στον κόσμο αυτή τη στιγμή», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος. «Έρχεται πακέτο με την εποχή που ζούμε, με τον τρόπο ζωής που ακολουθούμε, καθώς δεν συναντιόμαστε απαραίτητα ο ένας με τον άλλον στον ίδιο βαθμό όπως παλιά. Αυτό επιταχύνεται κατά τη χειμερινή περίοδο, όταν βρισκόμαστε λιγότερο σε εξωτερικούς χώρους και έχουμε ελάχιστες κοινωνικές επαφές», συμπληρώνει.
Μια ευχάριστη και φιλική πόλη
Την ιδέα για την καμπάνια του γεια είχε η Άισα Κόσκι, που εργάζεται στον δήμο της πόλης, και ήθελε η Λουλέο, που διανύει μια περίοδο μεγάλης ανάπτυξης, καθώς στα εδάφη της διενεργούνται πολλά πράσινα έργα και έχουν φτάσει εκεί για εργασία άνθρωποι από κάθε γωνιά της γης είναι να μην χάσει αυτούς τους ανθρώπους και επιστρέψει στον μοναχικό ρυθμό της.
«Δεν θέλουμε η Λουλέο να είναι απλά μια πόλη σε ανάπτυξη. Θέλουμε να είναι μια πόλη ευχάριστη, ασφαλής και φιλική για όλους τους κατοίκους της», εξηγεί η ίδια.
Όσον αφορά το ερώτημα από πού άντλησε την ιδέα της καμπάνιας απάντησε ότι έρευνες έχουν αποδείξει ότι όταν οι άνθρωποι χαιρετιούνται στο δρόμο, ακόμη και από αγνώστους, νιώθουν περισσότερο ορατοί και ότι ανήκουν σε ένα σύνολο. Αυτό επηρεάζει θετικά τη ψυχική και κατά συνέπεια και τη σωματική τους υγεία, καταλήγει η ίδια.