Σύμφωνα με το αμερικανικό Εθνικό Συμβούλιο για τον Προβληματικό Τζόγο, στις ΗΠΑ το ποσοστό των φοιτητών με πρόβλημα τζόγο είναι δυνητικά έως και 6%, με 3 στους 4 φοιτητές να έχουν παίξει μέσα στο 2022, είτε νόμιμα είτε παράνομα,.
Τα αθλητικά στοιχήματα συνεχίζουν να επεκτείνονται, συμπεριλαμβανομένων των πανεπιστημιουπόλεων, μετά την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου του 2018 που επέτρεπε στις πολιτείες να το κάνουν νόμιμο.
Ωστόσο, ο καθηγητής Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, Τζέισον Όζμπορνμ, ως εκπαιδευτικός ψυχολόγος που παρακολουθεί τον τζόγο, προβλέπει ότι ο τζόγος στα Πανεπιστήμια των ΗΠΑ θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα.
Με άρθρο του στο The Conversation, ο καθηγητής εξηγεί ότι οι έφηβοι γενικά, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών, είναι συχνά εξαιρετικά επιρρεπείς σε προβλήματα τυχερών παιχνιδιών, τόσο λόγω της έκθεσής τους σε βιντεοπαιχνίδια -έχοντας συχνά χαρακτηριστικά γνωρίσματα συμπεριφοράς τυχερών παιχνιδιών- όσο και λόγω του άγχους της κολεγιακής ζωής, που μπορεί να οδηγήσει στον τζόγο ως τρόπο αντιμετώπισης.
Από τον Νοέμβριο του 2023, τα αθλητικά στοιχήματα είναι νόμιμα σε κάποια μορφή σε 38 πολιτείες, ενώ επιπλέον, 26 πολιτείες επιτρέπουν τα αθλητικά στοιχήματα στο διαδίκτυο. Χάρη στην τεχνολογία, τα αθλητικά στοιχήματα είναι πλέον προσβάσιμα πέρα από τα καζίνο, και έτσι οποιοσδήποτε μπορεί να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο και στο smartphone του.
Μεταξύ Ιουνίου 2018 και Νοεμβρίου 2023, έχουν παιχτεί πάνω από 268 δισ. δολ. νόμιμα σε αθλητικά στοιχήματα Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Αμερικανός καθηγητής, τα έσοδα σε όλους τους τομείς τυχερών παιχνιδιών των ΗΠΑ έχουν αυξηθεί σημαντικά, με τα αθλητικά στοιχήματα να αυξάνονται ταχύτερα, με εκτιμώμενο ποσοστό 75% ετησίως. Μέχρι σήμερα έχει αποφέρει φορολογικά έσοδα περίπου 3,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα αθλητικά στοιχήματα γίνονται επίσης πιο προσιτά στις πανεπιστημιουπόλεις, όπως είχαν καταδείξει τον Νοέμβριο του 2022 οι New York Times αποκαλύπτοντας πως οι εταιρείες αθλητικών έκαναν τις πανεπιστημιουπόλεις να μοιάζουν με παγκοσμίου φήμης καζίνο.
Μεγάλη διαφήμιση
Με τη σειρά τους, αυτά τα κέρδη τροφοδοτούνε περισσότερη διαφήμιση, με κάποιους να εκτιμούν ότι η συνολική διαφήμιση -πχ μέσω TikTok- θα μπορούσε να πλησιάσει τα 3 δισ. δολ. ετησίως.
Μια μελέτη στο Ην. Βασίλειο διαπίστωσε ότι το 72% των ατόμων ηλικίας 18 έως 24 ετών έχουν δει διαφημίσεις τζόγου μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Ενώ οι διαφημιστές φέρεται να επικεντρώνονται σε νεαρούς ενήλικες σε νόμιμη ηλικία, η έρευνα δείχνει ότι παιδιά κάτω των 18 ετών εκτίθενται επίσης σε διαφημίσεις που σχετίζονται με τον τζόγο. Η ένταση της διαφημιστικής δραστηριότητας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει εγείρει ανησυχίες και έχει ασκήσει έλεγχο.
Στη Μασαχουσέτη, εισαγγελείς στο γραφείο του γενικού εισαγγελέα εξέφρασαν την ανησυχία τους ότι τα αθλητικά στοιχήματα και άλλα τυχερά παιχνίδια ενδέχεται να εξαπλωθούν γρήγορα στις πανεπιστημιουπόλεις ως αποτέλεσμα της διαφήμισης.
Γιατί κινδεύουν οι φοιτητές
Ο εθισμός στον τζόγο επηρεάζει ανθρώπους από όλα τα υπόβαθρα και από όλες τις ηλικίες, αλλά είναι ακόμη μεγαλύτερη απειλή για τους φοιτητές, υποστηρίζει ο Όζμπορν. Οι έφηβοι κολεγιακής ηλικίας είναι πιθανό να εμπλακούν σε παρορμητικές ή επικίνδυνες συμπεριφορές λόγω μιας ποικιλίας αναπτυξιακών παραγόντων, γεγονός που τους κάνει πιο επιρρεπείς να αναλάβουν μεγαλύτερους κινδύνους και να βιώσουν δυσμενείς συνέπειες.
«Δεν είναι μυστικό ότι η κατανάλωση αλκοόλ είναι διαδεδομένη στις πανεπιστημιουπόλεις και αυτό μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα άλλων συμπεριφορών ανάληψης κινδύνου, όπως ο τζόγος. Όπως και άλλες εθιστικές συμπεριφορές, ο τζόγος μπορεί να διεγείρει τα κέντρα ανταμοιβής του εγκεφάλου, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο να σταματήσει ακόμα κι αν κάποιος δημιουργεί απώλειες» λέει ο ίδιος.
Σημάδια που μαρτυρούν το πρόβλημα μπορεί να είναι ανησυχία ή ευερεθιστότητα όταν κάποιος προσπαθεί να σταματήσει ή να μειώσει τον τζόγο, να λέει ψέματα για να κρύψει ότι παίζει ή να χάνει χρήματα.