Τρεις παραστάσεις γεμάτες με το έργο ενός συνθέτη που άνοιξε νέους δρόμους στην ιστορία του ελληνικού μουσικού γίγνεσθαι ίσως να μην είναι αρκετές για να φωτίσουν τη συμβολή του. Τονίζουν όμως την απουσία του και το κενό που άφησε εγκαταλείποντας τα εγκόσμια στις 28 Δεκεμβρίου του 2019.
Ο Θάνος Μικρούτσικος κατέθεσε το μουσικό του ιδίωμα μέσα από συμφωνικά έργα, όπερα, μουσική για θέατρο και κινηματογράφο και σπουδαία ελληνικά τραγούδια που αγαπήθηκαν και συνδέθηκαν με τις χαρές, τις λύπες, τα οράματα και τις προσδοκίες όλου του κόσμου.
Ο ανήσυχος καλλιτέχνης, θεωρώντας ότι η πρωτοπορία είναι μια συνεχής διαδικασία, πειραματιζόταν διαρκώς σε νέες μουσικές φόρμες και συνεργαζόταν με νέους ανθρώπους τολμώντας πάντα μια καινούργια προσέγγιση στα τραγούδια του.
Μέσα από τις ερχόμενες παραστάσεις καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν και εμπνεύστηκαν από τη δημιουργία του ανακαλούν κομμάτια από το σημαντικό έργο του.
Η Μαρία Παπαγεωργίου στις 24 Νοεμβρίου, στο Θέατρο Ολύμπια, επιλέγει και παρουσιάζει «17 ταπεινά ρέκβιεμ για το μέλλον» από τη δισκογραφία του με μοναδικό κριτήριο την αγάπη της στο έργο του, αλλά και την πίστη της πως τα τραγούδια αυτά αφορούν τη γενιά της και όλες όσες έπονται.
Οπως λέει η ίδια: «Στέκομαι πάνω στο φτερό του καρχαρία, προσωποποιώντας μια ολόκληρη γενιά με δύο ξύλινα πόδια που δεν μπορεί να αποφασίσει αν τελικά θα χορέψει, θα βυθιστεί, θα φαγωθεί ή θα επιστρέψει στη στεριά, μην έχοντας γευτεί τίποτε από την αλμύρα στα χείλη».
Για τη σημαντική ερμηνεύτρια όσοι περπάτησαν με τον Θάνο Μικρούτσικο, δεμένοι σαν οικογένεια, έσπευσαν να μοιραστούν γι’ αυτή την παράσταση ό,τι είχαν, αρχειακό υλικό, ιδέες, μια μελωδία στη φυσαρμόνικα ή μυστικά των ποιητών.
«Η επικοινωνία μου με τον Θάνο Μικρούτσικο ξεκίνησε από τη “Γαμμαγραφία”. “Θέλω κάποια στιγμή να μιλήσουμε”, μου έγραψε… Πέρασε καιρός. Βρέθηκα πρόσφατα στο στούντιό του, βουτηγμένη σε δεκάδες βιβλία, σε αφίσες και εγκυκλοπαίδειες, βυθισμένη ωστόσο στην απέραντη σιωπή της απουσίας του.
Δεν πρόλαβα».
Μελετώντας τα τραγούδια του, πότε με φόβο, πότε με θράσος, ένιωθε την παρουσία του δίπλα της να γελά όλο ευχαρίστηση που παιδευόταν και μετά σφίγγοντας δυνατά τη γροθιά του να την παρακινεί: «Χόρεψε πάνω στο φτερό. Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία, Μαρία».
«Τα υλικά της τέχνης είναι ο μόχθος και η αγάπη. Εβαλα όσο έχω μέσα μου και από τα δύο και εδώ απόψε ταΐζω με αυτά τα όνειρα των εραστών, τα δάκρυα των ποιητών και των τρελών τα γέλια, όπου δηλαδή ξέρουμε πως κρύβεται αιώνια ο Θάνος Μικρούτσικος».
Τα μπλουζ και το θέατρο
Το αφιέρωμα συνεχίζεται με άλλες δύο μουσικές βραδιές.
Στον ίδιο χώρο (Ολύμπια) την επόμενη μέρα, Σάββατο 25 Νοεμβρίου, θα δοθεί η παράσταση «Τα μπλουζ του Θάνου». Βασικοί συνεργάτες του, που πορεύτηκαν μαζί του σε διαφορετικές περιόδους, θα προσεγγίσουν μουσικές στιγμές του συνθέτη με τον τρόπο που εκείνος θα ήθελε.
Οι Θύμιος Παπαδόπουλος, David Lynch, Γιώτης Κιουρτσόγλου, Μάξιμος Δράκος και Καλλίστρατος Δρακόπουλος, μέσα από μια σύγχρονη ματιά, ενσωματώνοντας την τάση του προς τον αυτοσχεδιασμό, αγγίζουν τις μελωδίες του και συνομιλούν μαζί τους. Τραγουδάει ο Χρήστος Θηβαίος.
Οι μουσικές και τα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου από το θέατρο θα παρουσιαστούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου υπό τον τίτλο «Τους προβολείς στήσε».
Ο εμβληματικός έλληνας δημιουργός αγαπούσε βαθιά το θέατρο και έντυσε με τη μουσική του πολλές ιστορικές θεατρικές παραστάσεις από αρχαίο δράμα ως μιούζικαλ, καμπαρέ, επιθεωρήσεις και θέατρο για παιδιά, υπηρετώντας πάντα την αρχή του ότι στο θέατρο «είναι αδιάρρηκτη η σχέση μουσικής και παράστασης».
Τη μουσική διεύθυνσή της θα έχει ο Θύμιος Παπαδόπουλος, ο άνθρωπος που ο Θάνος Μικρούτσικος αποκαλούσε alter ego του. Θα τραγουδήσουν ο Χρήστος Θηβαίος, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Κώστας Θωμαΐδης και η Ρίτα Αντωνοπούλου, ενώ ανάμεσα στις νότες, κείμενα θα διαβάσει η Ρένια Λουιζίδου.
- Γερμανία: Σε ιστορικό υψηλό οι εξαγωγές όπλων – Η Ουκρανία ο βασικός αποδέκτης
- «Αυτό είναι 2 σε 1: Και μετρό και περπάτημα» – Το καυστικό σχόλιο του Λάκη Λαζόπουλου για το Μετρό Θεσσαλονίκης
- Το Λονδίνο καταδικάζει τις «απειλές» Μεντβέντεφ – Είπε ότι δημοσιογράφοι των Times είναι «νόμιμοι στρατιωτικοί στόχοι»