Τις τραγικές συνέπειες της παρουσίας μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα, εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αναδεικνύει έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, σύμφωνα με την οποία έχει προκαλέσει 253.000 θανάτους στην ΕΕ το 2021.
Στην ανακοίνωσή του, με αφορμή τη δημοσίευση της έκθεσης, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος επισημαίνει ότι «τουλάχιστον 253.000 θάνατοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2021 μπορούν να αποδοθούν στην ρύπανση από μικροσωματίδια (PM2,5), που είναι υψηλότερη από τη συγκέντρωση των 5 µg/m3 που συνιστάται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας».
Διευκρινίζεται μάλιστα ότι ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος σε σχέση με το 2020, όταν στα μικροσωματίδια, που διεισδύουν σε βάθος στους πνεύμονες, είχε αποδοθεί ο πρόωρος θάνατος 238.000 ανθρώπων.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει η σημαντικότερη περιβαλλοντική απειλή για την υγεία των Ευρωπαίων, υπογραμμίζεται στην έκθεση.
Η αύξηση ανάμεσα στα δύο αυτά χρόνια εξηγείται από την αυξημένη έκθεση σε ρυπαντές και την ελαφρά αύξηση της θνητότητας που οφείλεται στην πανδημία Covid-19 στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μικροσωματίδια από αυτοκίνητα και βιομηχανικές δραστηριότητες οδηγούν σε πρόωρους θανάτους
Το ελπιδοφόρο είναι ότι η τάση παραμένει σαφώς ευνοϊκή σε μακροπρόθεσμη βάση, αφού κατά το διάστημα 2005-2021, ο αριθμός των πρόωρων θανάτων που οφείλονται στα μικροσωματίδια μειώθηκε κατά 41%, σύμφωνα με τη μελέτη.
Η εκτελεστική διευθύντρια του Οργανισμού, Λέενα Ίλα-Μόνονεν, εξηγεί πάντως ότι, παρά τις «μεγάλες προόδους» που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, «η επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία μας παραμένει υπερβολικά υψηλή».
Κατά κατηγορία ρυπαντών, η θνητότητα που μπορεί να αποδοθεί στα PM2,5 βρίσκεται σε ελαφρά άνοδο σε σχέση με το 2020.
Επίσης, αναφέρεται ότι περίπου 52.000 πρόωροι θάνατοι μπορούν να αποδοθούν στην έκθεση στο διοξείδιο του αζώτου (NO2), αέριο που παράγεται κυρίως από τα αυτοκίνητα και τις θερμοηλεκτρικές μονάδες – και εδώ καταγράφεται επίσης ελαφρά αύξηση σε σχέση με το 2020.
Στα μικροσωματίδια του όζοντος (O3), που παράγονται από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και τις βιομηχανικές δραστηριότητες, μπορούν να αποδοθούν 22.000 πρόωροι θάνατοι, αριθμός ελαφρά μειωμένος σε σχέση με το 2020.