Μορφή επιδημίας λαμβάνουν τα περιστατικά με πτώση δομικών υλικών από τις οροφές και τους τοίχους δημόσιων σχολείων σε όλη τη χώρα, με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να επισημαίνουν πως η κατάσταση των κτιρίων στα περισσότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας είναι επισφαλής.
Μάλιστα, τους τελευταίους μήνες έχουν καταγραφεί και τραυματισμοί μαθητών, γεγονός που θα έπρεπε, αν μη τι άλλο, να κινητοποιήσει τους αρμόδιους φορείς και να αποτελέσει θρυαλλίδα εξελίξεων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει τα σχολικά κτίρια είναι το συμβάν στο 149ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στα Πετράλωνα, στο οποίο στα τέλη Σεπτεμβρίου, κατά τη διάρκεια διαλείμματος, τραυματίστηκαν τρεις μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης από πτώση σοβάδων σε στεγασμένο χώρο του προαυλίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποφασιστεί εδώ και δεκαετίες η ανάγκη μετεγκατάστασης του συγκεκριμένου σχολείου, ωστόσο παραμένει ακόμη στο προβληματικό κτίριο έως σήμερα.
Αντίστοιχο περιστατικό, ευτυχώς χωρίς τραυματισμούς, σημειώθηκε και στο 36ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών εν ώρα μαθημάτων, ενώ στο ίδιο σχολείο παλαιότερα είχε σημειωθεί και πτώση… μπαλκονιού.
«Η σκουριά έχει φθείρει τα σίδερα»
Δύο μήνες αργότερα, στις αρχές Νοεμβρίου, ένα παιδί διακομίστηκε στο νοσοκομείο από πτώση σοβάδων, επίσης την ώρα του διαλείμματος, στο Γενικό Λύκειο Σύρου, με τους καθηγητές να τονίζουν πως «ο κίνδυνος να πέσει το ταβάνι στο κεφάλι μαθητών και καθηγητών είναι ορατός, καθώς η σκουριά έχει φθείρει τα σίδερα σε κολόνες και δοκάρια».
Πιο πρόσφατα, πτώση οροφής σημειώθηκε σε άλλο ένα σχολείο του Λεκανοπεδίου, αυτή τη φορά στο Αιγάλεω, χωρίς να σημειωθούν τραυματισμοί. Ειδικότερα, στις 14 Νοεμβρίου και μόλις πέντε λεπτά αφού αποχώρησαν οι μαθητές από τη ΣΤ’ τάξη του 19ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, στον δεύτερο όροφο του κτιρίου, κομμάτι της οροφής έπεσε πάνω σε θρανία, προκαλώντας ζημιές στον χώρο.
Μιλώντας στα «ΝΕΑ», η πρόεδρος της Ενωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αιγάλεω Βιργινία Γεωργοπάνου υπογραμμίζει πως εκείνη την ώρα υπήρχαν μαθητές στην αίθουσα, οι οποίοι μόλις είχαν βγει έξω, γλιτώνοντας από θαύμα.
«Ξαφνικά άκουσαν ένα “μπαμ” και συνέβη αυτό. Αν γινόταν λίγα λεπτά νωρίτερα, σίγουρα θα υπήρχε – το λιγότερο – τραυματισμός. Το πάχος των κομματιών που έπεσαν ήταν δύο εκατοστά», εξηγεί, συμπληρώνοντας πως αντίστοιχο περιστατικό είχε σημειωθεί και πριν από έναν χρόνο σε διαφορετική αίθουσα.
«Τότε έγινε Κυριακή.
Πήγαν τη Δευτέρα οι δάσκαλοι, είδαν τα κομμάτια από το ταβάνι και ειδοποίησαν τον Δήμο, ο οποίος απλά έκλεισε τον χώρο, χωρίς να ελέγξει τις υπόλοιπες αίθουσες, χωρίς να γίνει κάποια ενέργεια», σημειώνει και προσθέτει πως θα μπει εργολαβία με απευθείας ανάθεση για να ρίξει τα ταβάνια και στους δύο ορόφους, με άγνωστο όμως χρονοδιάγραμμα.
Σε ό,τι αφορά το περιστατικό στο 36ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, η διευθύντρια Εφη Χασταμουρατίδου αναφέρει πως έχουν δρομολογηθεί και ολοκληρώνονται με ταχείς ρυθμούς οι εργασίες αποκατάστασης των φθορών».
Στην Ικαρία ψάχνουν… τον εργολάβο
Βέβαια, τα προβλήματα δεν αποκαθίστανται παντού και – όπως τονίζεται – αυτό σχετίζεται με τη βούληση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενδεικτικά της χρονίζουσας κατάστασης σε σχολεία της περιφέρειας είναι και τα τραγικά προβλήματα που παρατηρούνται στον χώρο που στεγάζει το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Αγίου Κηρύκου Ικαρίας.
Βλέποντας κανείς εικόνες, πιστεύει ότι πρόκειται για κάποιο εγκαταλελειμμένο κτίριο με πεσμένους σοβάδες, σάπια ταβάνια και σκουριασμένα σίδερα.
Μάλιστα, εργολάβος φέρεται να έλαβε από την Περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου 200.000 ευρώ για την αποκατάσταση των φθορών, χωρίς να έχει μέχρι σήμερα παραδώσει το έργο. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής Στράτος Λακιός, έναν χρόνο μετά τις καταγγελίες δεν έχει αλλάξει τίποτα.
«Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάτι ουσιαστικό. Μόνο μια επικάλυψη που έκανε κάποιος, μια συμπλήρωση μόνωσης και κάποιες μικρολεπτομέρειες. Το ουσιαστικό είναι πως το μεγάλο κομμάτι των ζημιών παραμένει ως έχει».
Ερωτηθείς σχετικά, ο εκπαιδευτικός αναφέρει πως πρόκειται για θέμα της δημοτικής Αρχής, ωστόσο το μεγάλο κόστος αποτελεί πλέον ανασταλτικό παράγοντα «και πρέπει να μεταφερθεί στην Περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου και στο υπουργείο Παιδείας μέσω της ΚΤΥΠ».
Πάντως, κατά τον ίδιο, προ μηνών πραγματοποιήθηκε έλεγχος στατικότητας κατόπιν αιτήματος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, από τον οποίο δεν προέκυψε ευρύτερος κίνδυνος.
Ανάλογες εικόνες καταγράφηκαν την περασμένη εβδομάδα στο Λύκειο της περιοχής Λιβάδια του Μάννα Σύρου, καθώς και προ μηνών στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου.
Μόλις την περασμένη Τετάρτη, δε, τμήμα της οροφής κατέρρευσε πάνω στα θρανία τάξης του 2ου – κατά τα άλλα – Πρότυπου Λυκείου Αθηνών, με τους γονείς να αναφέρουν πως οι μαθητές τη συγκεκριμένη ώρα είχαν μετακινηθεί στο Εργαστήριο Πληροφορικής, γι’ αυτό και αποσοβήθηκαν τα χειρότερα.
Δαιδαλώδες σύστημα συντήρησης
Για συνεχή απαξίωση του δημόσιου σχολείου κάνει λόγο ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, τονίζοντας ότι άμεσα πρέπει να προχωρήσει ο έλεγχος του συνόλου των κτιρίων. Οπως σημειώνει, μάλιστα, πολλά από αυτά δεν έχουν παραληφθεί επίσημα, ωστόσο πραγματοποιούνται μαθήματα. «Δεν υπάρχουν, δηλαδή, πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής, γιατί προφανώς υπήρχαν κακοτεχνίες».
Ταυτόχρονα, αναφέρεται σε ένα δαιδαλώδες σύστημα συντήρησης: «Το υπουργείο Παιδείας δίνει τα χρήματα στο υπουργείο Εσωτερικών, αυτό τα μοιράζει στις περιφέρειες και αυτές στους δήμους.
Εξάλλου, συνολικά η σχολική χρηματοδότηση είναι ελλιπέστατη και δεν υπάρχει αξιόπιστο πρόγραμμα ανέγερσης νέων σχολείων. Με τα Μνημόνια καταργήθηκε και ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων, ο οποίος υπάχθηκε στην Κτιριακές Υποδομές ΑΕ (ΚΤΥΠ), που ασχολείται όμως με όλες τις δημόσιες εγκαταστάσεις.
Αρα, αντιλαμβάνεστε ότι τα παραπάνω συνδυαστικά απαξιώνουν τα υπάρχοντα γηρασμένα σχολεία, ταυτόχρονα δεν χτίζονται καινούργια και τις συνέπειες θα τις δούμε στο μέλλον».
Από την πλευρά του, ο σύμβουλος της ΚΤΥΠ Αθανάσιος Βρυώνης ξεκαθαρίζει πως για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων υπεύθυνη είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Εμείς έχουμε συντρέχουσα αρμοδιότητα. Εφόσον όμως το κτίριο έχει παραδοθεί, υπεύθυνος για τη συντήρηση είναι ο δήμος».
Οσον αφορά την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων, επισημαίνει πως οι υπογραφές συμβάσεων για νέα σχολεία είναι… συνεχείς. «Πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη σύμβαση για το 5ο Γυμνάσιο Ανω Λιοσίων, ενώ σειρά παίρνει ο διαγωνισμός για Σπάτα, Καλλιθέα, Χαλάνδρι και Ρέντη», καταλήγει.