Ανθρακες ο θησαυρός της φετινής «Black Friday» καθώς οι έντονα πληθωριστικές πιέσεις δεν επέτρεψαν στους καταναλωτές να φανούν και πολύ γενναιόδωροι στις αγορές τους παρά το γεγονός ότι για κάποιες επιχειρήσεις οι προσφορές είχαν διάρκεια ακόμα και ενός μήνα. Αποτέλεσμα ήταν το 45% των επιχειρήσεων να μη δουν καμία αύξηση του τζίρου τους σε σχέση με πέρυσι παρά τις εκπτώσεις που έκαναν.

Αποτυπώνοντας την εικόνα της αγοράς το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, για όγδοη χρονιά, διερεύνησε τη συμμετοχή των εμπορικών επιχειρήσεων στην «Black Friday» και αξιολόγησε τα κυριότερα χαρακτηριστικά της, πραγματοποιώντας έρευνα σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 300 επιχειρήσεων του κλάδου. Σύμφωνα με αυτήν στις φετινές εκπτώσεις της «Black Friday» συμμετείχαν οι περισσότερες επιχειρήσεις (56%), επίδοση ωστόσο ελαφρώς χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε και είχε συμμετάσχει το 61% των επιχειρήσεων.

Η μειωμένη καταναλωτική δύναμη σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος λειτούργησαν καταλυτικά και δεν ευνόησαν ιδιαίτερα τη συμμετοχή των επιχειρήσεων, παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν συμβάλει στην παγίωση αυτής της ενέργειας. Σύμφωνα με την έρευνα οι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (41%) που συμμετείχαν πραγματοποίησαν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας επί της ουσίας την «Black Friday» σε «Black Week».

Σχεδόν τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις (72%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%, για μία στις τρεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, ενώ για το 38% από 30% και άνω. Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο ότι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων του καταστήματος, πρακτική που πιθανόν να συνδέεται και με την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Σε γενικές γραμμές, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εμφανίζονται σχετικά ικανοποιημένες αναφορικά με την επισκεψιμότητα, καθώς σχεδόν έξι στις δέκα απάντησαν θετικά και η ικανοποίηση αυτή συμπίπτει και με τον κύκλο εργασιών, αφού το 56% αυτών δήλωσε μέτρια ή πολύ ικανοποιημένο.

Στασιμότητα

Πάντως, η εικόνα της στασιμότητας της αγοράς επαληθεύεται από το γεγονός ότι το 46% των επιχειρήσεων σημειώνει πως οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο («Black Friday 2022»).

Οσο για τη συμμετοχή των καταστημάτων στη «Cyber Monday», πρακτική που αφορά τις επιχειρήσεις με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ήταν φέτος πολύ χαμηλή (23%).

Η έρευνα έδειξε ότι δεν ήταν ικανοποιητικές οι πωλήσεις των επιχειρήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φθινοπωρινής περιόδου, αφού το 43% κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ μόνο το 18% των καταστημάτων παρατήρησε βελτίωση. Η εξέλιξη αυτή πιθανόν να συνδέεται και με τις πολύ καλές καιρικές συνθήκες, οι οποίες δεν ευνόησαν. Οσο για τις προωθητικές ενέργειες στην αγορά χειμερινών ειδών, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (40%) επέλεξαν διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος και τρεις στις δέκα (30%) σχετικά μηνύματα στη σελίδα της επιχείρησης, στο Facebook και στα social media.