Μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, σειρά έχει ο Πόρος, που γίνεται το τρίτο «πράσινο νησί», μέσω του πρωτοποριακού project GR-Eco Islands. Τα… αποκαλυπτήρια έκανε ο έλληνας πρωθυπουργός την Παρασκευή, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική κρίση (COP28) στο Ντουμπάι.
Η επιλογή του νησιού των σχεδόν 4.000 κατοίκων, που βρίσκεται κοντά στην Αθήνα, δεν ήταν τυχαία. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία χρόνια σε τομείς στους οποίους στοχεύει το πρόγραμμα των GR-Eco Islands, όπως είναι η διαχείριση αποβλήτων, η διαχείριση του νερού αλλά και οι επικοινωνίες και οι μεταφορές στα μικρά νησιά, έπαιξε καθοριστικό ρόλο.
Η ανακοίνωση, μάλιστα, της ελληνικής κυβέρνησης επισφραγίστηκε με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την κρατική εταιρεία ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Masdar, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του προέδρου της Διάσκεψης και ειδικού απεσταλμένου για την κλιματική αλλαγή των ΗΑΕ, Σουλτάν Αλ Τζάμπερ, του δημάρχου Πόρου, Γιάννη Δημητριάδη, και άλλων αξιωματούχων και επιχειρηματιών των δύο χωρών.
Η επόμενη «πράσινη» μέρα για τον Πόρο περιλαμβάνει «μηδενικά απόβλητα», ηλεκτρικά επιβατηγά σκάφη αλλά και σταδιακή μετατροπή των οχημάτων στο νησί σε ηλεκτρικά. Αλλωστε, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες για το εγχείρημα, με τους έξυπνους φορτιστές οχημάτων, κάτοικοι και επισκέπτες στον Πόρο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε «πράσινη» και φθηνή ενέργεια για τις μετακινήσεις τους.
Ηλεκτρικό πορθμείο
Στόχος, την ίδια στιγμή, είναι η απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, και αυτό θα επιτευχθεί με την εισαγωγή ενός νέου, πλήρως ηλεκτρικού πορθμείου. Ταυτόχρονα όμως, θα προωθηθεί η μετατροπή των υφιστάμενων μικρών σκαφών που πραγματοποιούν τα δρομολόγια σε ηλεκτρικά. Ενώ σε ό,τι αφορά το μοντέλο των «μηδενικών αποβλήτων», έμφαση θα δοθεί στη διαλογή στην πηγή, πετυχαίνοντας έτσι εκτροπή αποβλήτων από την ταφή σε ποσοστό που θα ξεπερνά το 90%. Με αυτόν τον τρόπο, η διαχείριση αποβλήτων στο νησί του Πόρου θα γίνεται στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με επίτευξη των στόχων του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο εν ενεργεία δήμαρχος Πόρου, Γιάννης Δημητριάδης, η προσπάθεια της δημοτικής αρχής τα τελευταία εννέα χρόνια βρισκόταν προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης αλλά και του… νοικοκυρέματος στον έλεγχο των αυτοκινήτων. «Είχαμε μια περιβαλλοντική ατζέντα και νομίζω ότι αξιολογήθηκαν οι επιδόσεις του νησιού και τα μετρήσιμα δεδομένα». Οσο για το ποιοι είναι οι λόγοι που συνέβαλαν στην επιλογή της κυβέρνησης, ο κ. Δημητριάδης εικάζει πως σε αυτή την απόφαση έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι ο Πόρος είναι ένα νησί με υψηλή επισκεψιμότητα, εύκολα προσβάσιμο και από στεριά και από θάλασσα.
«Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση σε στεριά και θάλασσα, υπάρχει στόχος να δοθεί λύση. Εξάλλου το γεγονός ότι είμαστε ένα νησί πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα κάνει τα πράγματα πιο εύκολα προς αυτή την κατεύθυνση. Το πορθμείο είναι περίπου στα 500 μέτρα και οι υπόλοιπες βάρκες πρέπει να καλύψουν απόσταση 200 μέτρων, με πολύ συχνά δρομολόγια καθημερινά» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος προσθέτει πως συγκεκριμένα για την αλλαγή του στόλου των οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα προτεραιότητα θα δοθεί στα αυτοκίνητα των δημοσίων υπηρεσιών και εκείνα των επιχειρήσεων. «Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν θα υπάρχουν κίνητρα για τους πολίτες, προκειμένου να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των οχημάτων τους σε ηλεκτρικά».