Να ενώσει για πρώτη φορά τις δυνάμεις του κατά της κατάχρησης εξουσίας της Meta, της μητρικής εταιρείας του Facebook και του Instagram, αποφάσισε για πρώτη φορά ο ισπανικός Τύπος. Η Asociación de Medios de Información (AMI), που εκπροσωπεί συνολικά 26 ομίλους ΜΜΕ και 87 εφημερίδες, κατέθεσε αγωγή κατά της Meta για αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά διαφήμισης.
Οι ενάγοντες, στους οποίους περιλαμβάνονται κορυφαίες εφημερίδες της Ισπανίας, όπως η «EL PAÍS», η «El Mundo», η «Abc» και η «La Vanguardia», καταγγέλλουν ότι ο τεχνολογικός κολοσσός παραβίασε «μαζικά» και «συστηματικά» – από τον Μάιο του 2018 και τουλάχιστον μέχρι τον Ιούλιο του 2023 – τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για την προστασία των δεδομένων στη διαχείριση των κοινωνικών δικτύων του, με αποτέλεσμα να αποκτήσει ένα βασικό πλεονέκτημα στην προσέλκυση διαφημιστικών επενδύσεων επιτρέποντας υπερ-προσωποποιημένες διαφημίσεις. Τα ισπανικά μέσα ενημέρωσης ζητούν ως αποζημίωση από την εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ συνολικά 550 εκατομμύρια ευρώ.
Θα δημιουργήσει προηγούμενο
Η αγωγή που κατατέθηκε στα εμπορικά δικαστήρια της Μαδρίτης με ημερομηνία 1 Δεκεμβρίου έχει στόχο να δημιουργήσει προηγούμενο στην ΕΕ, όπου τα παραδοσιακά μίντια έχουν δει τα τελευταία χρόνια τα διαφημιστικά τους έσοδα να κάνουν βουτιά προς όφελος των κοινωνικών δικτύων και των μηχανών αναζήτησης. Τα ισπανικά Μέσα υποστηρίζουν ότι η Meta παραβίασε την ισχύουσα από το 2018 νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων, η οποία απαιτεί από όλες τις εταιρείες να ζητούν ρητά τη συγκατάθεση των πελατών τους προκειμένου να επεξεργάζονται τα δεδομένα τους για διαφημιστικούς σκοπούς με στοχευμένο τρόπο και να δρομολογούν έτσι εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Η αγορά εξατομικευμένης διαφήμισης, η οποία ελέγχεται από τη Meta και την Google, είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης αυτών των τεχνολογικών κολοσσών. Η αγωγή υπογραμμίζει ότι τα δεδομένα που οι χρήστες «πετάνε» στο Facebook, το Instagram και το WhatsApp (που επίσης ανήκει στη Meta), όπως το όνομα, η διεύθυνση, οι επαφές τους καθώς και όσα αφήνουν στο ιστορικό περιήγησής τους, αποτελούν ένα από τα κύρια περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και βρίσκονται στο επίκεντρο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Επικαλούνται μάλιστα μελέτη της ισπανικής Εθνικής Επιτροπής Αγορών και Ανταγωνισμού, η οποία χαρακτήρισε το 2021 την online διαφήμιση στις εν λόγω πλατφόρμες αδιαφανή, και άρα επικίνδυνη για τον ανταγωνισμό.
Παράνομα όλα τα έσοδα;
Οι ενάγοντες θεωρούν, βάσει πρόσφατων αποφάσεων των ευρωπαϊκών αρχών, ότι η Meta δεν ζητεί άδεια με σαφή και συγκεκριμένο τρόπο και, ως εκ τούτου, καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχει συναίνεση. Με άλλα λόγια, ότι όλα τα έσοδά της από την πώληση στοχευμένων διαφημίσεων έχουν αποκτηθεί παράνομα. Ο πρόεδρος της AMI, ο Χοσέ Χόλι Μαρτίνεθ ντε Σαλαθάρ, εκτιμά ότι η τεχνολογική εταιρεία έχει αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στην αγορά διαφήμισης «αγνοώντας τους κανονισμούς» που προστατεύουν την ιδιωτική ζωή των χρηστών και ότι η πρακτική αυτή δημιουργεί τεράστια οικονομική ζημία στα μέσα ενημέρωσης, σε σημείο που να θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους. Η οικονομική ζημία εκτιμάται σε 550 εκατομμύρια ευρώ: είναι, σύμφωνα με την έκθεση εμπειρογνωμόνων που περιλαμβάνεται στην αγωγή, τα χρήματα που οι ενάγοντες εκτιμούν ότι στερήθηκαν από το 2018 έως τον περασμένο Ιούλιο.