Όπως πολλές νεαρές influencers, η Αντζέλα Λαβίνια Βαλμπονέζι χρησιμοποιούσε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και κυρίως το Instagram, για να προβάλει την σκηνοθετημένα τέλεια ζωή της στους εκατομμύρια ακολούθους της. Οι αναρτήσεις της την έδειχναν ντυμένη με αθλητικό χαλαρό στυλ και μοντέρνα κοστούμια, να φτιάχνει χυμούς με περίεργα ονόματα και να εφαρμόζει λοσιόν με γκλίτερ στο καλλίγραμμο σώμα της, ταξιδεύοντας μεταξύ Λατινικής Αμερικής, ΗΠΑ και Ευρώπης κρατώντας σχεδόν πάντα στα χέρια της το κινητό της τηλέφωνο ή ένα μωρό.
Όλα αυτά μέχρι τον Μάιο γιατί μόλις ο σύζυγος της Ντανιέλ Νομπόα, επιχειρηματίας και κληρονόμος μεγιστάνα της μπανάνας αποφάσισε να θέσει υποψηφιότητα για πρόεδρος στις πρόωρες εκλογές του Ισημερινού τα μπικίνι και τα φορέματα κάτω από τον ήλιο αντικαταστάθηκαν από μια γκαρνταρόμπα ήσυχης πολυτέλειας με βασικό χρώμα το λευκό. Συνεχίζοντας, ωστόσο, την παρουσία της στο Instagram άρχισε να ανεβάζει φωτογραφίες από τις βόλτες της στους δρόμους του Κίτο, όπου συνομιλούσε με τους συμπολίτες της, αντάλλασσε χειραψίες μαζί τους και μοίραζε φαγητό σε όσους είχαν ανάγκη.
Άλλος ηγείται, άλλη στο… τιμόνι
Στις 23 Νοεμβρίου, η Βαλμπονέζι έγινε επίσης η πρώτη κυρία του Ισημερινού, αφού ο σύζυγος της ανέλαβε το τιμόνι της χώρας μετά τη νίκη του στο δεύτερο γύρο των εκλογών τον Οκτώβριο. Κι ενώ εκείνος στα 35 του χρόνια υποσχέθηκε μια διαφορετική άσκηση εξουσίας ως ένας νέος ηγέτης απέναντι σε έναν λαό που αναζητά ένα καλύτερο αύριο, σύμφωνα με τους αναλυτές το αφήγημα αυτό στήριξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η σύζυγος του, αυτή η influencer Πρώτη Κυρία που αντιπροσωπεύει από την πλευρά της μια νέα γενιά ισχυρών γυναικών που επηρεάζουν τις πολιτικές εξελίξεις στο πλευρό ανδρών στην πρώτη γραμμή της εξουσίας.
Στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης άλλαξαν ριζικά το πολιτικό σκηνικό στη Λατινική Αμερική, καθώς η σημασία τους στις προεκλογικές εκστρατείες μεγάλωσε μέσα στην πανδημία. Από τη μία πλευρά οι προσωπικές επαφές που ήταν επικίνδυνες, από την άλλη η επέκταση της ψηφιοποίησης λόγω του κοροναϊού κατέστησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον μόνο αποτελεσματικό τρόπο μετάδοσης των πολιτικών μηνυμάτων.
In Latin America, the rise of social media has made digital outreach critical to any successful campaign, Chase Harrison (@charrisontweets) writes. That shift has brought about the rise of a new type of political div: the influencer spouse.https://t.co/ZJl70J287B
— World Politics Review (@WPReview) December 9, 2023
Εκλογές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
«Μπορείς να αλλάξεις την πορεία μιας εκλογικής αναμέτρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν απευθύνεσαι στους νεαρούς χρήστες τους, τους μιλάς στη δικιά τους γλώσσα, λέει η Γκρέις Τζαραμίλο, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας, με καταγωγή από τον Ισημερινό. Αυτό αποδείχτηκε και στις προηγούμενες προεδρικές εκλογές του Ισημερινού το 2021, οπότε ο επιχειρηματίας Χαβιέ Χέρβας κέρδισε την τέταρτη θέση στον πρώτο γύρο των εκλογών πραγματοποιώντας δυνατές και συχνές εμφανίσεις στο TikTok.
Παρότι δεν κατάφερε να φτάσει στον δεύτερο γύρο ο Γκιγέρμο Λάσο έκλεψε το κόλπο του και προσλαμβάνοντας τον άνθρωπο που έφτιαχνε τα βιντεάκια του προαναφερόμενου στα 65 χρόνια του κατάφερε να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής στους νέους της χώρας κερδίζοντας τελικά τις εκλογές. Όπως είχε σχολιάσει τότε ο δημοσιογράφος Τζέφρεϊ Σανγκουνγκ «αν δεν είσαι online, δεν είσαι τίποτα».
Τα πολλά παραδείγματα
Πριν από την Βαλμπονέζι, ίσως η πιο διάσημη influencer, σύζυγος πολιτικού στην ευρύτερη περιοχή ήταν η Μαριάνα Ροντρίγκεζ Καντού. Η Ροντρίγκεζ που πριν παντρευτεί τον Σαμουέλ Γκαρσία, κυβερνήτη της πολιτείας Νουέβο Λεόν στο Μεξικό ήταν μια κλασσική ωραία γυναίκα που έβγαζε τα προς το ζην από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μετά το γάμο της, όμως, εξηγεί ο Πάντσο Πάρα, δημοσκόπος από την ίδια χώρα της Βόρειας Αμερικής, άρχισε να ενσωματώνει την πολιτική δράση του συζύγου της στις αναρτήσεις και τα βίντεο της προβάλλοντας το έργο τους στους 3,2 εκατομμύρια ακολούθους της με αποτέλεσμα σύντομα η δημοφιλία του να εκτοξευτεί στα ύψη και τα εγχώρια έντυπα να τους κολλήσουν το προσωνύμιο οι Μοντερέι Κένεντι του Instagram.
Έκτοτε πολλές σύζυγοι πολιτικών ακολούθησαν το επιτυχημένο παράδειγμα της από την Μισέλ Μπολσονάρου, πρώην Πρώτη Κυρία της Βραζιλίας μέχρι την Γκαμπριέλα ντε Μπουκέλε, σύζυγος του προέδρου του Ελ Σαλβαδόρ, Ναγίμπ Μπουκέλε επιβεβαιώνοντας αυτό που υπογραμμίζει ο Πάρα ότι αν οι άνδρες πολιτικοί δίνουν τη μάχη τους κάλπες, οι επίδοξες Πρώτες Κυρίες στο πλευρό τους κερδίζουν τη νίκη για λογαριασμό τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.