Σε 3,3 δισ. ευρώ αποτιμάται το ύψος των ζημιών που προκλήθηκαν στη Θεσσαλία και στην ευρύτερη περιοχή από την θεομηνία του Σεπτεμβρίου, ενώ οι εργασίες αποκατάστασης πραγματοποιούνται σε χρόνο ρεκόρ.

Αυτό είπε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο ΟΤ FORUM και στους δημοσιογράφους του OT Αθανασία Ακρίβου και Νίκο Φιλιππίδη.

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι προσωρινή αποκατάσταση υφίσταται, αλλά δεν έχει γίνει η μόνιμη με μεγαλύτερη ανθεκτικότητα απέναντι στις κλιματικές αλλαγές.

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού για πλήρη αποκατάσταση και μακροχρόνια αντοχή των έργων σε μεγαλύτερης έντασης φαινόμενα, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών ανέφερε ότι μέσα στο 2024 θα συσταθεί το μητρώο γεφυρών όπου θα καταγραφούν όλες οι υπάρχουσες γέφυρες και τα ακριβή χαρακτηριστικά τους ώστε να αποφασιστεί τι παρεμβάσεις χρειάζονται.

Σχολεία – σιδηρόδρομος – υποδομές

Όσον αφορά το τρίπτυχο σχολεία, σιδηροδρομικά δίκτυα, υποδομές, που υπέστησαν σοβαρές ζημιές, ο Χρήστος Σταϊκούρας είναι ότι τις επόμενες εβδομάδες υπογράφεται με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών η χορηγία 35 εκατ. ευρώ για έργα αποκατάστασης σε 30 σχολικά κτήρια, που θα ολοκληρωθούν μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

Στο σιδηροδρομικό δίκτυο έχουν ξεκινήσει εμπορευματικές μεταφορές, ενώ το Σάββατο  16 Δεκεμβρίου ξεκινούν και επιβατικές με το κόστος αποκατάστασης της μονής γραμμής στα 14 εκατ. ευρώ και για μόνιμη αποκατάσταση των ζημιών του δικτύου πάνω από 200 εκατ. ευρώ.

Αυτά τα έργα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε ο υπουργός, θα ολοκληρωθούν το 2025, συμπεριλαμβανομένων των Παλαιοφαρσάλων και Λάρισα – Βόλος, καθώς και της τηλεδιοίκησης που καταστράφηκε.

Φωτο: Δημήτρης Μιχαλάκης

Για τις υποδομές ο υπουργός σημείωσε ότι η αποτύπωση της κατάστασης έγινε. Προβλήματα καταγράφονται σε 86 γέφυρες, 146 σημεία και πάρα πολλά χιλιόμετρα οδικού

«Έχουμε 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα χρειαστούν κι άλλοι πόροι, θα δούμε πώς θα γίνει μέσα από τον προϋπολογισμό του 2024 για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση», σημείωσε ο υπουργός.

Μεγάλα έργα

Αναφερόμενος στα μεγάλα εν εξελίξει έργα τόσο οδικά όσο και μεταφορικά ο κ. Σταϊκούρας εξέφρασε αισιοδοξία ότι θα υλοποιηθούν τα χρονοδιαγράμματα, χωρίς αυτό να σημαίνει, όπως τόνισε, ότι δεν υπάρχουν καθυστερήσεις ή εμπόδια. Πρόσθεσε, δε, ότι «ευθύνη έχει και ο ιδιωτικός τομέας να παραδώσει, γιατί έχει δισεκατομμύρια ευρώ ανεκτέλεστα».

Μεταφορές

Τέλος, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών μίλησε για τα αστικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Υπογράμμισε ότι ο μέσος όρος ηλικίας στις δύο πόλεις είναι τα 19 έτη, έναντι 13 ετών του ευρωπαϊκού μέσου όρου και έκανε λόγο για «πολύ κακή κατάσταση» του στόλου.

Είπε ότι μέχρι τέλος Απριλίου θα παραληφθούν τα 350 πρώτα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, παράλληλα τρέχουν διαγωνισμοί για 300 λεωφορεία φυσικού αερίου μέσα στο 2025 και ξεκινάει ο διαγωνισμός για 750 ακόμη λεωφορεία, εξετάζοντας τη δυνατότητα ένας αριθμός από αυτά να είναι τεχνολογίας υδρογόνου.