Οι πολιτισμικοί πόλεμοι – ενίοτε δι’ ασήμαντον αφορμήν – δεν έχουν τελειωμό. Τελευταία περίπτωση, ένα έργο της ιταλικής Αναγέννησης, ο πίνακας του Τζουζέπε Τσεζάρι «Αρτεμις και Ακταίων», που φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Θεωρήθηκε η «πέτρα του σκανδάλου» καθώς η παρουσίασή του στο πλαίσιο μαθήματος προκάλεσε τις αντιδράσεις των γονιών των μαθητών. Οι πρώτοι, από την περιοχή Ιβελίν, στα περίχωρα των Βερσαλλιών, διαμαρτυρήθηκαν με επιστολή τους προς τον γάλλο υπουργό Παιδείας, στρεφόμενοι εναντίον της δασκάλας που παρουσίασε το έργο στην τάξη.
Ο πίνακας του 1603 απεικονίζει μία σκηνή από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου, κατά την οποία ο κυνηγός Ακταίων ξαφνιάζει τη θεά Νταϊάνα (η Αρτεμις των Ρωμαίων) και τις νύμφες της την ώρα που κάνουν μπάνιο γυμνές σε μια πηγή. Καθώς η δασκάλα εξηγούσε τη συνέχεια του μύθου, ότι η Νταϊάνα μεταμόρφωσε τον κυνηγό σε ελάφι επειδή την είδε γυμνή, αρκετοί μαθητές απέστρεψαν το βλέμμα τους λέγοντας ότι «σοκαρίστηκαν» από την παρουσία των πέντε γυμνών γυναικών.
Αρκετοί μαθητές του γαλλικού σχολείου ισχυρίστηκαν επίσης ότι η δασκάλα τους έκανε ισλαμοφοβικά σχόλια, τα οποία όμως αρνείται η διεύθυνση του σχολείου, αναφέρει η εφημερίδα «Le Monde».
Καθώς ορισμένοι γονείς διαμαρτυρήθηκαν στον διευθυντή του σχολείου, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς την εκπαιδευτικό, το προσωπικό του σχολείου αρνήθηκε να εργαστεί. Επιπλέον, με επιστολή τους προς τον διευθυντή των εθνικών υπηρεσιών εκπαίδευσης της Γαλλίας σημείωσαν «πράξεις συκοφαντίας, πολλαπλασιασμό και επιδείνωση των περιστατικών κατά του προσωπικού και επίθεση κατά της ανεξιθρησκίας», χωρίς όμως να αναφέρουν το περιστατικό. Στις αρχές της εβδομάδας ο γάλλος υπουργός Παιδείας Γκαμπριέλ Ατάλ επισκέφθηκε το σχολείο του Ιβελίν και δήλωσε ότι οι εν λόγω μαθητές θα υποστούν επίπληξη. «Στα γαλλικά σχολεία δεν διαπραγματευόμαστε ούτε την εξουσία του δασκάλου ούτε την εξουσία των κανόνων και των αξιών μας», δήλωσε ο Γκαμπριέλ Ατάλ επιβεβαιώνοντας την υποστήριξή του στο διδακτικό προσωπικό.
Η διαμάχη γύρω από τον αναγεννησιακό πίνακα του Τζουζέπε Τσεζάρι είναι το δεύτερο περιστατικό της χρονιάς που πήρε διεθνείς διαστάσεις. Στις αρχές του 2023, η παραίτηση ενός διευθυντή σχολείου στη Φλόριντα προέκυψε εξαιτίας της σχολικής προβολής του «Δαβίδ», του γυμνού γλυπτού του Μιχαήλ Αγγελου. Το συμβάν προξένησε έντονη συζήτηση για τους τρόπους διδασκαλίας της ιστορίας της τέχνης στη σχολική αίθουσα, με το υπουργείο Παιδείας της Φλόριντα να αναγκάζεται να δηλώσει την «καλλιτεχνική αξία» του έργου του Μικελάντζελο.