Για πολλούς γονείς στις ΗΠΑ οι επιδόσεις των παιδιών τους στο σχολείο έχει εξελιχθεί, στη πραγματικότητα, σε μια δεύτερη δουλειά πλήρους απασχόλησης. Γονείς και ειδικοί στον χώρο της εκπαίδευσης βλέπουν τα τελευταία χρόνια -ειδικά τα αγόρια- να αποτυγχάνουν να παραδώσουν εργασίες και ασκήσεις και να σημειώνουν πολύ χαμηλές βαθμολογίες.
Τι μπορεί να φταίει άραγε;
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal, οι Αμερικανοί γονείς είναι διατεθειμένοι –αναγκασμένοι;- να πληρώνουν ως και 500 δολάρια μηνιαίως σε φροντιστήριο για να ξεκινήσει ο γιός τους στο γυμνάσιο, τη στιγμή που πολλοί μαθητές δεν έχουν κίνητρα ενώ επιδεικνύουν προβλήματα οργάνωσης.
Οι μαθητές που έχουν μείνει πίσω στην όγδοη τάξη έχουν λιγότερες πιθανότητες να επιτύχουν στο γυμνάσιο και να αποφοιτήσουν εγκαίρως, λένε δάσκαλοι και ερευνητές της εκπαίδευσης.
«Συχνά τα αγόρια κάνουν την εργασία τους και δεν την παραδίδουν, δεν υπάρχει συνέχεια στις εργασίες, τα σακίδια τους είναι χάλια», λέει η Teresa Lubovich, της οποίας το φροντιστήριο στο Poulsbo της Ουάσινγκτον, έχει αναλάβει σχεδόν 400 μαθητές.
Η ίδια και άλλοι ειδικοί στην εκπαίδευση λένε ότι τα αγόρια δυσκολεύονται να ανακτήσουν τα κίνητρά τους μετά την πανδημία, προβλήματα που επιδεινώνονται από την πανταχού παρούσα απόσπαση της προσοχής των φορητών υπολογιστών και άλλων συσκευών στο σπίτι και στην τάξη.
Ενδεκτικά, η Lubovich αναγκάζει τους μαθητές να βάζουν τα τηλέφωνά τους σε ένα καλάθι, ενώ το βουητό των ειδοποιήσεων στα τηλέφωνα μπορεί να γίνει πολύ δυνατό μερικές φορές. «Δεν υπάρχει τρόπος να κρατήσουν πλήρεις σκέψεις και να εστιάσουν αν διακόπτονται κάθε λίγα δευτερόλεπτα», λέει.
Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ πριν την πανδημία, το 70% των μαθητών της ήταν αγόρια, μετά έπεσε στο 50%. Η Lubovich λέει ότι η εστίαση της προσοχής τις τελευταίες δεκαετίες στο να γίνει η εκπαίδευση πιο δίκαιη για τα κορίτσια είχε ως αποτέλεσμα να δίνεται λιγότερη προσοχή στα αγόρια.
Τα 13χρονα αγόρια και τα κορίτσια είχαν μειώσεις στις βαθμολογίες στην ανάγνωση και στα μαθηματικά μετά τη πανδημία, σύμφωνα με την Εθνική Αξιολόγηση Εκπαιδευτικής Προόδου του Υπουργείου εκπαίδευσης των ΗΠΑ, ωστόσο τα κορίτσια σημειώνουν μεγαλύτερες βαθμολογίες από τα αγόρια στην ανάγνωση, ενώ τελειώνουν το γυμνάσιο με υψηλότερο ποσοστό από τα αγόρια.
Μετά τη δεκαετία του 1950, τα κορίτσια ξεπερνούν τα αγόρια στις επιδόσεις στο σχολείο, λέει ο Ρότσαρντ Ριβς, πρόεδρος της Αμερικανικού Ινστιτούτου για Αγόρια και Άντρες (American Institute for Boys and Men). Τα κολέγια στο παρελθόν ήταν πιο πρόθυμα να δεχτούν άνδρες υποψήφιους που χρήζουν βελτίωσης, αλλά αυτό άλλαξε και οι γυναίκες πλέον υπερτερούν των ανδρών στις πανεπιστημιουπόλεις.
Ορισμένες οικογένειες αποφάσισαν ότι οι δαπάνες για δασκάλους, ειδικούς στην μάθηση δεξιοτήτων και εργοθεραπευτές αξίζουν τον κόπο για καλύτερους βαθμούς, αυξημένη αυτοπεποίθηση και προστασία του παιδιού, ακόμα και κοστίζει χιλιάδες δολάρια.
Για τα αγόρια των οποίων οι οικογένειες αδυνατούν οικονομικά, οισμένοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν το πρόβλημα με τα γυμνάσια αποκλειστικά για αγόρια ή με πρακτικές φιλικές προς τα αγόρια και τη δωρεάν διδασκαλία σε σχολεία .
Μην μένετε στις βαθμολογίες
Σύμφωνα με το αμερικανικό δημοσίευμα, τα πράγματα που κάποτε ωφελούσαν τα αγόρια στο σχολείο, συμπεριλαμβανομένων των ανδρών δασκάλων, των διαλειμμάτων και των μαθημάτων επαγγελματικής κατάρτισης, έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Η πανταχού παρουσία της τεχνολογίας μετά την πανδημία έχει επίσης συμβάλει στα προβλήματα των αγοριών – και στην απογοήτευση των γονιών.
«Αν έχετε την επιλογή μεταξύ του να μελετήσετε τη βαρετή χημεία και να παίξετε ένα βιντεοπαιχνίδι, ποιος θα διάλεγε την εργασία για τη χημεία;» λέει ο Ρίτσαρντ Ρίβς. Με τη χρήση των Chromebook στη καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας, τα αγόρια έχουν πρόσβαση στο YouTube και στα παιχνίδια κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Σημειώνεται ότι τα Chromebook είναι ένας νέος τύπος υπολογιστή που έχει σχεδιαστεί ώστε να ολοκληρώνονται πιο γρήγορα και πιο εύκολα οι εργασίες.
Μπορεί και τα κορίτσια να δυσκολεύονται λόγω τεχνολογίας, αλλά η επιθυμία για likes και σύνδεση που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -που τα κάνει ελκυστικά και επιβλαβλή συνάμα- μπορεί να ωφελήσει τα κορίτσια καθώς επιδιώκουν θετική ανατροφοδότηση από δασκάλους και συνομηλίκους, λένε ψυχολόγοι.
Γονείς, δάσκαλοι και ειδικοί στην εκπαίδευση λένε ότι τα αγόρια χρειάζονται επιπλέον ενθάρρυνση για να κατανοήσουν την απόδοση της σκληρής δουλειάς στο σχολείο. Βασικά, χρειάζονται μεγαλύτερο λόγο από τις βαθμολογίες.
Για τον μαθητή Henry Walker, που είχε διαγνωστεί με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, η επιλογή ενός επαγγελματικού γυμνασίου του έδωσε τη δυνατότητα να δει μια επαγγελματική πορεία. Τώρα είναι μαθητής στο Λύκειο μαθάνοντας νομικά και δημόσια ασφάλεια, με τις ελπίδες να πάει στη νομική σχολή. Βελτίωσε τους βαθμούς του στο τελευταίο έτος του γυμνασίου, ολοκληρώνοντας την 8η τάξη παίρνοντας άριστους βαθμούς και συνεχίζει να εργάζεται για την οργάνωση και την βελτίωση της προσοχής. Η μαμά του παραμένει σε εγρήγορση.
«Νιώθω ότι υπάρχει πάντα αυτό το πράγμα που θα μπορούσε να τον αποσπάσει», λέει η μητέρα του. «Θα μπορούσε να αποχαυνωθεί με ένα βιντεοπαιχνίδι μια μέρα και να ξεχάσει να κάνει την εργασία του και αυτό να χειροτέρευε».