Τεχνητή βροχή χρησιμοποιήθηκε σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη Λαχόρη, του Πακιστάν.
Η Λαχόρη βρίσκεται κοντά στα ινδικά σύνορα και έχει από τις χειρότερες ποιότητες αέρα στον κόσμο λόγω του αυξανόμενου πληθυσμού που ξεπερνά τα 13 εκατομμύρια ανθρώπους.
Μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου, η ποιότητα του αέρα στην πόλη είχε γίνει τόσο άσχημη που σχολεία, αγορές και πάρκα έκλεισαν για τέσσερις ημέρες. Μέχρι το περασμένο Σαββατοκύριακο, ο δείκτης ποιότητας του αέρα της πόλης (AQI) είχε φτάσει σε επίπεδα που θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνα για την υγεία.
Η πρακτική έχει χρησιμοποιεί τόσο στην Κίνα όσο και στην Ινδία
Στην προσπάθεια να τα μειώσει, το Σάββατο η κυβέρνηση της επαρχίας Παντζάμπ «έσπειρε» τεχνητά σύννεφα με τη βοήθεια αεροσκάφους τύπου Cessna, για να προκαλέσει βροχή σε 10 σημεία γύρω από την πόλη.
Η πρακτική «blueskying»
Για να δημιουργηθούν τα σύννεφα, πρέπει να υπάρχει ήδη αρκετή υγρασία στα σύννεφα στην κατώτερη ατμόσφαιρα. Το καλοκαίρι, κοινό επιτραπέζιο αλάτι αναμεμειγμένο με νερό ψεκάζεται πάνω από τα σημεία των νεφών από αεροπλάνα. Μετά από λίγες ώρες, η ομίχλη ενσωματώνεται στα σύννεφα και παράγει βροχή.
Το χειμώνα, τα σύννεφα σπείρονται χρησιμοποιώντας νιφάδες ιωδιούχου αργύρου, οι οποίες μπορούν να εκτοξευθούν από ένα όχημα ή ένα αεροπλάνο.
Η πρακτική αυτή, γνωστή και ως «blueskying», έχει χρησιμοποιηθεί για την πρόκληση βροχόπτωσης σε αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής, καθώς και στην Κίνα και την Ινδία.
Τα αποτελέσματα κράτησαν λίγες ημέρες
Ο Μπιλάλ Αφζάλ, ο υπηρεσιακός υπουργός περιβάλλοντος της επαρχίας, δήλωσε ότι η «σπορά» των σύννεφων ήταν επιτυχής, αλλά παραδέχθηκε ότι οι βροχοπτώσεις ήταν «λιγοστές», καθώς η ποιότητα των σύννεφων δεν ήταν πολύ καλή. Παρ’ όλα αυτά, η ποιότητα του αέρα της Λαχόρης βελτιώθηκε με λίγα χιλιοστά βροχής, πέφτοντας από δείκτη AQI άνω των 300 σε 189, δήλωσε ο Αφζάλ. Ωστόσο, τα οφέλη διήρκεσαν μόνο μερικές ημέρες πριν η ρύπανση επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα.
Σύμφωνα με τον Guardian, ο Αφζάλ δήλωσε ότι οι Αρχές σκέφτονται να υιοθετήσουν την πρακτική με τα σύννεφα κατά τη διάρκεια της εποχής της αιθαλομίχλης.
«Αν μπορούμε να καθαρίσουμε τον αέρα μας με το κόστος των καυσίμων για ένα μικρό αεροπλάνο, η άσκηση θα αξίζει τον κόπο» προσέθεσε. Θα σήμαινε, ωστόσο, την αγορά ή τη μίσθωση ενός μικρού αεροπλάνου. Όσο για τις εκπομπές από αυτό, είπε ότι αυτές θα ανέρχονταν μόνο στο ισοδύναμο δύο ή τριών αυτοκινήτων που λειτουργούν για περίπου τέσσερις ώρες.
Απρόβλεπτες επιπτώσεις
Ωστόσο, οι ειδικοί σε θέματα κλίματος προειδοποίησαν ότι οι επιπτώσεις της πρακτικής θα μπορούσαν να είναι απρόβλεπτες. Ο Μαλίκ Αμίν Ασλάμ, πρώην υπουργός Περιβάλλοντος, δήλωσε ότι μόλις ξεκινήσει η βροχή, ίσως είναι δύσκολο να τη σταματήσει. «Η διακοπή αυτής της έκρηξης βροχής υπαγορεύεται από τη φύση», δήλωσε.
Ο Dr Ghulam Rasul προειδοποίησε ότι «η υπερβολική δόση μπορεί να οδηγήσει σε χαλαζόπτωση ή καταρρακτώδη βροχή». Ο επικεφαλής του προγράμματος για την κλιματική αλλαγή στη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης και πρώην γενικός διευθυντής της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας του Πακιστάν, δήλωσε ότι, ενώ μπορεί να προσφέρει προσωρινή ανακούφιση από την αιθαλομίχλη, δεν αποτελεί βιώσιμη λύση και θα μπορούσε να δημιουργήσει πολύ ξηρές συνθήκες, προκαλώντας ενδεχομένως την ομίχλη και την αιθαλομίχλη να γίνουν ακόμη πιο επίμονες.