Η δοκιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πριν από πέντε χρόνια αποτελούσε μια αγχώδη δοκιμασία για ένα δημοσιογράφο αυτοκινήτου εξαιτίας κυρίως της έλλειψης σημείων φόρτισης αλλά και της οριακής αυτονομίας της μπαταρίας που δεν τολμούσες να ξεμυτήσεις ούτε στον παράδρομο της Εθνικής οδού. Ιδιαίτερα την ημέρα παραλαβής του αμιγούς ηλεκτρικού από την ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία, εκτός από την εμφανή αγωνία του υπογράφοντα, η οδήγηση του πλήρως αθόρυβου αυτοκινήτου γινόταν με το μισό βλέμμα στραμμένο στο δρόμο και το άλλο μισό καρφωμένο στο ψηφιακό ταμπλό για τον έλεγχο της αυτονομίας. Λίγη ώρα αργότερα, η πυλωτή στο σπίτι έμοιαζε με όαση «κιλοβατώρας» , με την «γραφική» εικόνα της κρεμασμένης μπαλαντέζας, ώστε να μην χαθεί ούτε λεπτό από την πολύωρη βραδινή φόρτιση.
Πέντε χρόνια μετά, η συμβίωση με ένα αποδεδειγμένα πιο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα έχει διασκεδαστικά χαρακτηριστικά , είναι πιο αγχολυτική ( ελέω μεγάλης αυτονομίας) και η γνώμη μου πιο εμπεριστατωμένη και κατασταλαγμένη: «βενζίνη τέλος, καλώς όρισες ηλεκτροκίνηση». Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να είναι μια ακριβή πρόταση, όχι όμως απαγορευτική. Η πρόσφατη δοκιμή – ταξίδι αστραπή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη – ενός μεσαίου γερμανικού ηλεκτρικού εξαφάνισε κάθε ατέρμονη φοβία μου, ως προς τη διαδικασία του τρόπου και του σημείου φόρτισης. Ο εντοπισμός του κοντινότερου σταθμού φόρτισης στην Εθνική οδό μέσω της εφαρμογής ήταν μια εύκολη διαδικασία από το smartphone μου. Η δυνατότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας από το 50% στο 100% σε ταχυφορτιστή 180 κιλοβατώρων διήρκησε 35 λεπτά (αφορμή να πιώ και ένα καφέ ) και το γερμανικό EV ( τη συντομογραφία EV: Electric Vehicle, θα τη συναντάμε όλο και πιο συχνά ) είναι έτοιμο να συνεχίζω το ταξίδι μου με κατεύθυνση προς τον Βορρά έως ότου αγναντέψω μετά από 2,5 ώρες το Λευκό Πύργο.
Ανάκτηση ενέργειας, αυτονομίες και φόρτιση ως το smartphone
Σήμερα, η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν σκιάζεται από καχυποψίες για την αυτονομία του ή την ανεύρεση φορτιστή. Η ηλεκτρική τεχνολογία πάτησε γκάζι, ήρθε στα μέτρα και σταθμά που έχει συνηθίσει ο οδηγός, αρκεί και ο τελευταίος να μυηθεί στους κανόνες της φιλοσοφίας ενός αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων που απαιτεί από αυτόν μικρές θυσίες: Πέρα από το κόστος κτήσης που παραμένει μια σοβαρή επένδυση ( ακόμη και τα μικρά ηλεκτρικά με αβαντάζ το όφελος της επιδότησης κοστίζουν πάνω από 25.000 ευρώ) ο οδηγός πριν από ένα μεγάλο ταξίδι, θα πρέπει να παραλληλιστεί με τις τεχνολογικές καινοτομίες του οχήματος, να τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια τους κανόνες της οικονομικής οδήγησης, να ερωτευθεί το σύστημα ανάκτησης ενέργειας ( όπου κατά το φρενάρισμα ανακτάται ενέργεια και επιπλέον…δωρεάν χιλιόμετρα) και να βάλει στη ζωή του τη φόρτιση του EV μοντέλου, ότι ακριβώς κάνει με το smartphone του!
Το νέο «μοντέλο» ποντάρει στις έξυπνες τεχνολογίες
Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πλάνο αλλαγών, με ανθεκτικούς πυλώνες που διαδίδουν τα ηλεκτρικά μοντέλα με ταχείς ρυθμούς. Ο πρώτος πυλώνας είναι η γκάμα των μοντέλων που εμπλουτίζεται με ρυθμούς καταιγίδας και με δεκάδες επιλογές μοντέλων σε κάθε μάρκα ( εκδόσεις ανάλογα με την αυτονομία, την μπαταρία και την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα), ποντάροντας ολοένα και περισσότερο σε νέους πελάτες, που έως σήμερα, δεν είχαν ιδέα τη σημαίνει ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Για αυτό το λόγο και η προσέγγιση των φρέσκων πελατών από τις εταιρείες προβλέπει ένα νέο μοντέλο στον τρόπο γνωριμίας και αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Στόχος των ευρωπαϊκών φιρμών να εισάγει διαδικτυακούς εκθεσιακούς χώρους και εικονικές δοκιμαστικές διαδρομές από την άνεση του καναπέ του σπιτιού τους ή κατά τη διάρκεια ενός 10λεπτου διαλείμματος ανάμεσα σε επαγγελματικές συναντήσεις. On line… Τεστ ντράϊβ με τη νέα γενιά καταναλωτών ώστε να αποκτήσει πλέον, και σύμφωνα με τις μελέτες, μια διαφορετική νοοτροπία όσον αφορά την αγορά ενός αυτοκινήτου που θα βασίζεται στις διαδικτυακές εμπειρίες αγορών, είτε αφορά μια μπλούζα, είτε ένα αυτοκίνητο. Η αποκαλυπτική έρευνα δείχνει ότι το 91% των πελατών προτιμούν να αγοράζουν ακόμη και το αυτοκίνητο online αν η διαδικασία είναι απρόσκοπτη.
Σύμφωνα με νέα έρευνα αυτό που αναζητά το 77% των αγοραστών αυτοκινήτων είναι να έχουν σταθερές τιμές ( ο πόλεμος και η πανδημία έχει αφήσει αρκετά κατάλοιπα στην αξιοπιστία των αντιπροσωπειών) , ώστε να γνωρίζουν εκ των προτέρων πόσο θα πληρώσουν. Για αυτό το σκοπό και οι περισσότερες φίρμες επιθυμούν οι πελάτες να λαμβάνουν μια σταθερή τιμή είτε πραγματοποιούν αγορές online είτε στο κατάστημα της επιλογής τους.
Επίσης, στο εγγύς μέλλον οι πελάτες θα γνωρίζουν πότε θα παραδοθεί το νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σε αυτό θα συμβάλλει η διαδικτυακή προβολή της κατάστασης της παραγγελίας τους που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε και πλέον έχει μπει στα πλάνα των εταιρειών.
Μπαταρίες για μεγάλα ταξίδια
Οι τετράτροχες φίρμες ετοιμάζουν μπαράζ νέων ηλεκτρικών μοντέλων έως το κοντινό 2025. Θα ποντάρουν πρωτίστως στα μικρά και μικρομεσαία ηλεκτρικά, με έμφαση στα οχήματα πόλης που θα κινούνται μόνο ηλεκτρικά. Και αυτό επειδή, η κατηγορία των παραδοσιακών αυτοκινήτων πόλης έχει εξαφανιστεί. Οι αντικαταστάτες του θα έχουν πολυσχιδή προσωπικότητα. Θα έχουν πληθωρική εμφάνιση – με πολλές παραβολές στα SUV – θα διαθέτουν απλόχερη συνδεσιμότητα και εφαρμογές ( που έως σήμερα, ήταν προνόμια των ακριβών μοντέλων) ενώ θα φορτίζουν ταχύτατα με εξίσου «μπαμπάτσικες» αυτονομίες άνω των 400χλμ!
Στο στόχαστρο των αυτοκινητοβιομηχανιών και οι μπαταρίες μεγάλων αυτονομιών. Στόχος, μια φόρτιση να προσφέρει πάνω από 600 χλμ στα μεσαία ηλεκτρικά ενώ τα μεγάλα ηλεκτρικά, SUV και σπορ προτάσεις να ξεπερνούν ακόμη και τα 700-800χλμ. Ήτοι οι αυτονομίες θα σπάνε το …φράγμα πολλών αυτοκινητοδρόμων προσφέροντας άνετα ταξίδια.
Το μεγάλο άλμα στις μπαταρίες με μεγάλη διάρκεια ζωής, υψηλή απόδοση και μέγιστη ασφάλεια ανακοίνωσε η Porsche. Συγκεκριμένα, οι μηχανικοί της Porsche αναφέρουν ότι το …αύριο στις μπαταρίες δεν απέχει πολύ και σύντομα, θα προσφέρουν αυτονομία μέχρι και 1.300 χιλιόμετρα σε ένα μεσαίο οικογενειακό μοντέλο, που θα φορτίζει σε λίγα λεπτά . Ουσιαστικά οι χρόνοι φόρτισης θα εξισωθούν με αυτούς της πλήρωσης των αυτοκινήτων με βενζίνης! Μάλιστα οι πρώτες δοκιμές πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία στα ηλεκτρικά μοντέλα Taycan και Macan. Η διάρκεια ζωής τους είναι 1.500 έως 3.000 πλήρους κύκλους φόρτισης μέχρι να επιτευχθεί η υπολειπόμενη χωρητικότητα 80%. Η νέα τεχνολογία μπαταριών θα δίνει τη δυνατότητα να φορτιστεί έως το 80% σε λιγότερο από 15 λεπτά.
H ηλεκτροκίνηση αποκτά νέους οπαδούς σε όλο τον κόσμο και αυτό αποτυπώνεται και σε νούμερα. Σύμφωνα με μελέτη της EY-Eurelectric ο ρυθμός υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε γρηγορότερα από ό,τι είχε προβλεφθεί. Παγκοσμίως, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων διπλασιάστηκαν το 2021 και σημείωσαν άλμα της τάξης του 55% το 2022, αποτελώντας το 13% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων!
Φορτιστές παντού!
Για να κερδηθεί το στοίχημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να υπάρχει και ένα επαρκές δίκτυο φορτιστών. Υπολογίζεται ότι έως το 2040, θα πρέπει να δημιουργηθούν παγκοσμίως πάνω από 140 εκατομμύρια σημεία φόρτισης, έως των οποίων το 88% θα προορίζονται για κατ’ οίκον φόρτιση, για την εξυπηρέτηση 239 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Για την ταχύτερη και πιο δίκαια κατανεμημένη δημιουργία υποδομών φόρτισης, η μελέτη προτείνει την εγκατάσταση φορτιστών – μέσω ρυθμιστικών κινήτρων – σε χώρους όπου οι άνθρωποι εργάζονται και ζουν.
Η πυκνότητα σημείων φόρτισης στην Ευρώπη έχει συμπαρασύρει και τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Γηραιά Ήπειρο είναι πλέον η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στις πωλήσεις ηλεκτρικών μετά την Κίνα, όπου μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι πωλήσεις EV μοντέλων κατά 25% φτάνοντας σχεδόν τις 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις.
Συνολικά, οι αναλυτές αναμένουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών να αγγίξουν σε παγκόσμιο επίπεδο το εντυπωσιακό νούμερο των 14 εκατομμυρίων οχημάτων.
Στην Ελλάδα η υβριδική τεχνολογία ( που περιλαμβάνει και τα plug in επαναφορτιζόμενα μοντέλα) κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους, όντας η πρώτη επιλογή των νέων υποψήφιων αγοραστών. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους, τα hybrid μοντέλα ξεπέρασαν τις 9.177 ταξινομήσεις, ενώ τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, υπερδιπλασίασαν τις πωλήσεις, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς τους κατά 4,7 ποσοστιαίες μονάδες.