Το «Μόνος στο Σπίτι» (Home Alone) αποτελεί μία κλασική ταινία που εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο λατρεύουν να βλέπουν με της οικογένειες τους τα Χριστούγεννα και θεωρείται από τις πιο δημοφιλείς όλων των εποχών. Ένα ερώτημα όμως που ταλανίζει τους φαν των ταινιών και δεν έχει απαντηθεί εδώ και 34 χρονιά είναι πόσο πλούσιοι είναι οι Μακάλιστερ, η οικογένεια του μικρού Κέβιν.
Τριαντατέσσερα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της ταινίας, δηλαδή το 1990 οικονομολόγοι από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Σικάγο έχουν την απάντηση. Οι θαυμαστές εδώ και καιρό κάνουν εικασίες για το πόσο πλούσια είναι η οικογένεια Μακάλιστερ, κυρίως επειδή δεν είναι φτηνό, να κάνεις χριστουγεννιάτικες διακοπές στο Παρίσι και μάλιστα με 15 άτομα.
Βέβαια από την αρχή της ταινίας αποκαλύπτεται ότι ο θείος του Κέβιν πλήρωσε τα αεροπορικά εισιτήρια της οικογένειας. Πόσο πλούσια λοιπόν είναι η οικογένεια Μακάλιστερ;
Το σπίτι είναι η καλύτερη ένδειξη για το πόσα χρήματα έχουν οι Μακάλιστερ. Στις αρχές της ταινίας, ένας από τους διαρρήκτες, ο Χάρι (Τζο Πέσι) λέει στον άλλον, τον Μαρβ (Ντάνιελ Στερν), ότι το σπίτι των Μακάλιστερ είναι ο πρώτος τους στόχος σε μια πλούσια γειτονιά.
«Αυτό είναι, Μαρβ, αυτό είναι ο ασημένιος τόνος», λέει ο Χάρι, προτού εικάσει ότι το σπίτι περιέχει πολλά «κορυφαία αγαθά» για να κλέψουν, όπως βίντεο, στερεοφωνικά και πολύ ωραία κοσμήματα.
Το πραγματικό σπίτι βρίσκεται στη διεύθυνση 671 Lincoln Avenue στο προάστιο Γουινέτκα του Σικάγο, μια από τις πιο ακριβές γειτονιές των Ηνωμένων Πολιτειών, σύμφωνα με το Realtor.com. Μάλιστα φαίνεται να έχει αρκετό χώρο για τον Κέβιν και τα τέσσερα αδέλφια του, ώστε ο καθένας να έχει το δικό του δωμάτιο, αλλά μπορεί επίσης να φιλοξενήσει μια «στρατιά» επισκεπτών.
Οι οικονομολόγοι έχουν την απάντηση
Έτσι οι οικονομολόγοι που μίλησαν στους New York Times κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η οικογένεια Μακάλιστερ ανήκει στο 1% των κατοίκων του Σικάγο με βάση την αξία του σπιτιού τους.
Οι οικονομολόγοι, Μαξ Ζιλέ, ανώτερος αναλυτής ερευνών, Σίντι Χαλ, βοηθός αντιπροέδρου και προσωρινή επικεφαλής της ομάδας χρηματοπιστωτικών αγορών, και Τόμας Γουόλστρουμ, ανώτερος οικονομολόγος επιχειρήσεων, κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα αφού εξέτασαν δεδομένα που περιλαμβάνουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών στην περιοχή του Σικάγο για το 1990 και το 2022, την αξία της ιδιοκτησίας του σπιτιού, τα ισχύοντα επιτόκια υποθηκών εκείνη την εποχή, τους τυπικούς φόρους και την ασφάλιση.
Με την υπόθεση ότι οι Μακάλιστερ δεν ξόδευαν πάνω από το 30% του εισοδήματός τους για στέγαση, οι οικονομολόγοι προσδιόρισαν ότι το σπίτι θα ήταν προσιτό σε ένα νοικοκυριό με εισόδημα 305.000 δολάρια το 1990 (περίπου 665.000 δολάρια το 2022). Στα μέσα του 2022, ένα παρόμοιο σπίτι θα κόστιζε περίπου 2,4 εκατομμύρια δολάρια, με βάση την εκτίμηση, της εταιρείας αγοράς ακινήτων, Zillow για το σπίτι.
Έτσι οι οικονομολόγοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ένα σπίτι αυτής της αξίας θα ήταν προσιτό σε ένα νοικοκυριό με εισόδημα 730.000 δολαρίων, το οποίο θα ανήκε στο 1% των νοικοκυριών της περιοχής του Σικάγο.
Ο Πήτερ (Τζον Χερντ) και η Κέιτ Μακάλιστερ (Κάθριν Ο’Χάρα) θα έπρεπε να κερδίζουν τουλάχιστον 305.000 δολάρια ετησίως το 1990 (ή περίπου 665.000 δολάρια το 2022) για να μπορούν να αντέξουν οικονομικά το σπίτι, το οποίο βρίσκεται στη βόρεια ακτή του Σικάγο.
Το μυστήριο με τη δουλειά των Μακάλιστερ
Στο «Μόνος στο σπίτι» δεν αποκαλύπτεται ποτέ τι δουλειά κάνουν οι γονείς του μικρού Κέβιν, αν και εδώ και καιρό θεωρείται ότι η μητέρα Κέιτ εργαζόταν ως σχεδιάστρια μόδας, δεδομένου ότι στο σπίτι υπάρχουν κούκλες.
Στο διαδίκτυο, όπου αυτή η ερώτηση εμφανίζεται τακτικά, κάποιοι έχουν προτείνει ότι η Κέιτ ΜακΚάλιστερ είναι σχεδιάστρια μόδας, επειδή το σπίτι έχει αρκετές κούκλες μέσα, οι οποίες αργότερα εμφανίζονται σε μια από τις προσπάθειες του Κέβιν να ξεγελάσει τους διαρρήκτες ώστε να νομίζουν ότι δεν είναι, στην πραγματικότητα, μόνος στο σπίτι.
Ο Τοντ Στράσερ, ο οποίος έγραψε τις νουβέλες του «Μόνος στο σπίτι» και δύο από τα σίκουέλ του, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι δεν είχε στενή επίβλεψη από τους δημιουργούς της ταινίας. Η καθοδήγηση ήταν ουσιαστικά: «Εδώ είναι το σενάριο, κάνε ό,τι θέλεις».
Έτσι, στο βιβλίο, έκανε τη μαμά του Κέβιν σχεδιάστρια μόδας, λόγω των κούκλων, και τον μπαμπά του Κέβιν επιχειρηματία, επειδή ήταν «ένα ασφαλές στοίχημα», είπε.
Ωστόσο, όπως είπε ποτέ δεν του πέρασε από το μυαλό να εξηγήσει λεπτομερώς πώς οι Μακάλιστυερ είχαν αποκτήσει τα χρήματά τους- πίστευε ότι ήταν «ανώτερη μεσαία τάξη» αλλά όχι «σούπερ πλούσιοι».
Η οικογένεια έχει και άλλα χαρακτηριστικά σημαντικού, αλλά όχι απίστευτου πλούτου: Όταν όμως η Κέιτ προσπαθεί να δωροδοκήσει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι για να παραδώσουν τα εισιτήριά τους από το Παρίσι ώστε να μπορέσει να επιστρέψει στο σπίτι της, προσφέρει κοσμήματα και μετρητά, αλλά αφήνει να εννοηθεί ότι το Rolex της μπορεί να είναι ψεύτικο.
«Δεν ξέρω πόσα έβγαλαν οι ΜακΚάλιστερ, αλλά σίγουρα ήταν πολλά για τον τραπεζικό μου λογαριασμό», δήλωσε ακόμα ο Στράσερ.
Η θεωρία των θαυμαστών
Μια θεωρία των θαυμαστών υποστηρίζει ότι ο Πίτερ Μακάλιστερ εμπλέκεται με το οργανωμένο έγκλημα. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, το σπίτι των Μακάλιστερ έγινε στόχος ως κάποιου είδους βεντέτα και η βάναυση βία του Κέβιν εναντίον των διαρρηκτών είναι το προϊόν μιας ανατροφής εκτεθειμένης σε εγκληματικές δραστηριότητες.
Βέβαια, αυτή η θεωρία δεν έχει επαληθευτεί.
Ο θείος Ρομπ, είναι μια δευτερεύουσα φιγούρα στην πρώτη ταινία, με τις λίγες αναφορές να υπονοούν ότι έχει πολλά λεφτά. Πληρώνει για τα εισιτήρια και έχει ένα διαμέρισμα στο Παρίσι που έχει καθαρή θέα στον Πύργο του Άιφελ και μπορεί με κάποιο τρόπο να φιλοξενήσει 15 μέλη της οικογένειάς του.
Ο τρίτος αδελφός, ο θείος Φρανκ, ζει στο Οχάιο και ταξιδεύει με την οικογένεια από το Ιλινόις στο Παρίσι. Δεν μαθαίνουμε τίποτα για το εισόδημά του, αλλά ξέρουμε ότι δεν είναι μεγάλο. Στο σπίτι του αδελφού του στο Ιλινόις, αποφεύγει να πληρώσει τον λογαριασμό της πίτσας των 122,50 δολαρίων. Στο αεροπλάνο, δειπνώντας στην πρώτη θέση, λέει στη γυναίκα του να βάλει τα κρυστάλλινα αλατοπίπερα στην τσάντα της.
Αυτή η συμπεριφορά θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι είναι πλούσιος. Η κλοπή σε καταστήματα ήταν «σημαντικά πιο συχνή» μεταξύ ατόμων με οικογενειακό εισόδημα άνω των 70.000 δολαρίων, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύθηκε το 2008 στο The American Journal of Psychiatry.
Ο θείος Φρανκ είναι επίσης ένας τυπικός ενήλικας χαρακτήρας στον κόσμο του Τζον Χιουζ, ο οποίος έγραψε και έκανε την παραγωγή του «Μόνος στο Σπίτι», δήλωσε ο Ρόμπερτ Μπούλμαν, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Saint Mary’s College της Καλιφόρνιας, ο οποίος μελετά την αναπαράσταση των εφήβων και των λυκείων στον κινηματογράφο.
«Οι ιστορίες του συνήθως ευνοούν την προοπτική του παιδιού της εργατικής τάξης ή του φτωχού παιδιού που προσπαθεί να αποκτήσει πρόσβαση σε μια πιο πλούσια ομάδα συνομηλίκων, για παράδειγμα», δήλωσε ο καθηγητής Μπούλμαν.