Μια από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη σε αριθμό θανάτων και τραυματισμών από τροχαία κατέχει η χώρα μας με το τελευταίο τριήμερο να είναι ιδιαίτερα βαρύς ο «φόρος αίματος» στην άσφαλτο.
Μόνο τις τελευταίες τρεις ημέρες μετράμε τέσσερις νεκρούς και έναν ακρωτηριασμό ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, το 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2023 στην Ελλάδα, σημειώθηκαν 492 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, με 518 νεκρούς και 548 σοβαρά τραυμαυτίες.
Η άσφαλτος βάφτηκε με κόκκινη
Παραμονή Χριστουγέννων, στη Λάρισα, την τελευταία του πνοή άφησε ένας 22χρονος μετά από σφοδρή σύγκρουση δύο αυτοκινήτων, στο ύψος τους 5ου χλμ. Λάρισας – Τυρνάβου.
Ανήμερα των Χριστουγέννων ο τραγικός απολογισμός μεγάλωσε όταν δύο νέα παιδιά, ένας 18χρονος και μια 17χρονη, έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο που σημειώθηκε στα Βριλήσσια. Το δυστύχημα σημειώθηκε τα ξημερώματα στην οδό Αναπαύσεως όταν το όχημα στο οποίο επέβαιναν οι δύο νέοι εξετράπη της πορείας του.
Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε τα ξημερώματα της ίδιας ημέρας στο 53ο χιλιόμετρο της εθνική οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Συγκεκριμένα, το όχημα που οδηγούσε ένας 54χρονος ημεδαπός με κατεύθυνση προς τη Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με αυτοκίνητο που οδηγούσε ένας 78χρονος που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση. Στη συνέχεια, ένα ταξί που οδηγούσε 51χρονος ημεδαπός και που βρισκόταν πίσω από το όχημα του 54χρονου, προσέκρουσε πάνω στα τρακαρισμένα οχήματα. Από το τροχαίο δυστύχημα σκοτώθηκε ο 78χρονος, ενώ τραυματίστηκε ο 54χρονος.
Την ίδια μέρα, στη Λεωφόρο Σχιστού, στο Πέραμα, σημειώθηκε ακόμη ένα τροχαίο που ευτυχώς δεν οδήγησε στο χαμό κάποιου ανθρώπου είχαμε όμως δύο σοβαρά τραυματίες. Ένας 28χρονος οδηγός έχασε το ένα του πόδι και μια 22χρονη έχασε τα δύο κάτω άκρα της όταν το αυτοκίνητο που επέβαιναν εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε στις προστατευτικές μπάρες.
Δυστυχώς, ο κύκλος του αίματος συνεχίστηκε και την Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη με έναν 24χρονο να χάνει τη ζωή του. Το θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε περίπου στις 3:30 τα ξημερώματα στην Επανομή στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Το ΙΧ επιβατικό όχημα, το οποίο οδηγούσε 24χρονος ημεδαπός, εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε σε τοιχίο με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του οδηγού.
Το μεσημέρι της ίδιας μέρας, στον επαρχιακό δρόμο Βέροιας – Σφηκιάς, αυτοκίνητο έπεσε σε γκρεμό. Tο αυτοκίνητο, στο οποίο επέβαιναν δύο γυναίκες, η οδηγός και η 74χρονη συνοδηγός, ξέφυγε της πορείας του και έπεσε σε γκρεμό, λίγα χιλιόμετρα πριν το χωριό. Σύμφωνα με το verianet.gr, από την πτώση του αυτοκινήτου, τραυματίστηκε θανάσιμα η 74χρονη συνοδηγός, ενώ η 50χρονη οδηγός ανασύρθηκε έχοντας τις αισθήσεις της και με ελαφρά τραύματα και κατάγματα.
Οι βασικές αιτίες των τροχαίων
Συνολικά, τις ημέρες των εορτών, σημειώθηκαν 95 τροχαία ατυχήματα σε όλη την χώρα με τουλάχιστον δέκα ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους, ενώ 119 άτομα τραυματίστηκαν.
Η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και ουσιών κατά τη διάρκεια της οδήγησης και οι παραβάσεις που αφορούν στην οδηγική συμπεριφορά συγκαταλέγονται στις βασικές αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων.
Όπως δήλωσε (ΕΡΤ) ο Νίκος Ρήγας, αντιπρόεδρος των Αστυνομικών Υπαλλήλων: «Βιώνουμε κάθε μέρα σαν χώρα μια γενοκτονία στην άσφαλτο» εστιάζοντας στα παιδιά και λέγοντας πως πρέπει «να μάθουν από μικρά τις οδηγικές συμπεριφορές».
Να σημειωθεί πως το τριήμερο 23 έως 25 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκαν 14.298 έλεγχοι αλκοτέστ σε όλη τη χώρα και διαπιστώθηκαν 380 άτομα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την νούμερο ένα αιτία θανάτου για τους νέους 15-29 ετών. Τα στατιστικά στοιχεία σοκάρουν και ταυτόχρονα θυμίζουν την αναγκαιότητα της κυκλοφοριακής παιδείας από τις πολύ μικρές ηλικίες.
Σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ.:
- Περίπου 1,19 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από τροχαία ατυχήματα.
- Οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νέους ενήλικες ηλικίας 5-29 ετών.
- Το 92% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων παγκοσμίως συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, παρόλο που οι χώρες αυτές διαθέτουν περίπου το 60% των οχημάτων παγκοσμίως.
- Περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία δυστυχήματα αφορούν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των πεζών, των ποδηλατών και των μοτοσικλετιστών.
- Τα τροχαία δυστυχήματα κοστίζουν στις περισσότερες χώρες το 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος τους.
- Η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να μειωθεί στο μισό ο παγκόσμιος αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα έως το 2030.
«Οι κυβερνήσεις πρέπει να αναλάβουν δράση για την αντιμετώπιση της οδικής ασφάλειας με ολιστικό τρόπο» σημειώνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας απαιτώντας «δράσεις που αφορούν την ασφάλεια των δρόμων, των οχημάτων και όλων των χρηστών του οδικού δικτύου».