Οι περισσότεροι θα συμφωνήσετε ότι το φαγητό μάς φέρνει πιο κοντά, «σπάει τον πάγο» και σίγουρα δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να μοιράζεσαι με κάποιον ένα απολαυστικό γεύμα, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
Εντάξει, σαφώς υπάρχουν κι αυτοί που τα θέλουν όλα δικά τους και μόνο, αλλά θέλω να πιστεύω ότι αποτελούν την εξαίρεση.
Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, σε εμάς που… γευόμαστε διαφορετικά το φαγητό με κάποιον ή κάποιους δίπλα μας, τα νέα δεν είναι τόσο ευχάριστα.
Η φράση «είναι για τη μέση» θα λέγαμε ότι ακούγεται περισσότερο από κάθε άλλη σε ένα τραπέζι, είτε αυτό αφορά τα ορεκτικά ή τα κυρίως πιάτα του μενού. Όπως όλα δείχνουν η νοοτροπία αυτή έχει αρχίσει να ενοχλεί τους εστιάτορες, οι οποίοι πλέον προσπαθούν να δημιουργήσουν πιάτα που είναι δύσκολο να μοιραστείς.
Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο, πως φέτος τα εστιατόρια ανέφεραν 53% χαμηλότερα κέρδη σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό ίδρυμα εστιατορίων James Beard.
Την ίδια ώρα, είναι γεγονός ότι το φαγητό έξω έχει καταστεί πλέον για πολλούς είδος πολυτελείας. Ο τελευταίος δείκτης τιμών καταναλωτή έδειξε ότι το κόστος του φαγητού εκτός σπιτιού αυξήθηκε κατά 5,3% το τελευταίο έτος, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
«Αποθαρρύνουμε όσο πιο προσεκτικά μπορούμε»
Τα εστιατόρια δεν θέλουν να απαγορεύσουν το μοίρασμα, λέει ο Abraham Merchant, διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας διαχείρισης στη Νέα Υόρκη με 17 εστιατόρια.
Αντ’ αυτού, τα εστιατόριά του δοκιμάζουν διακριτικές στρατηγικές, όπως η δημιουργία πιάτων με μία μπουκιά, όπως ένα spring roll που προορίζεται για έναν, χωρίς να ξεφορτώνονται τις επιλογές που μπορούν να μπουν στη μέση.
«Είναι ένας αγώνας», λέει. «Αποθαρρύνουμε όσο πιο προσεκτικά μπορούμε».
Όταν οι πελάτες μοιράζονται λιγότερα πιάτα ή δεν παραγγέλνουν αλκοόλ, τα εστιατόρια είναι πιθανό να δυσκολευτούν να καλύψουν τις αυξημένες υποχρεώσεις, όπως το υψηλότερο κόστος εργασίας, λέει η Anne McBride από το James Beard Foundation.
Το 2022, το 21% των θαμώνων δήλωσε ότι μοιράστηκε ένα πιάτο για να μειώσει το κόστος ενός γεύματος μέσα στους προηγούμενους έξι μήνες και το 58% δήλωσε ότι θα συνεχίσει να το κάνει, σύμφωνα με έρευνα αγοράς της Datassential.
Περισσότερη στρατηγική
Η Tracy Borkum, ιδρύτρια του Urban Kitchen Group στο Σαν Ντιέγκο, αναδιαμόρφωσε φέτος το μενού των τεσσάρων εστιατορίων της με το όνομα Cucina, προσφέροντας μικρότερα και φθηνότερα πιάτα για να ενθαρρύνει το μοίρασμα.
Με πολλούς να μοιράζονται ήδη μερίδες μεγέθους ορεκτικών στα ιταλικά εστιατόρια, ήλπιζε ότι οι πελάτες της θα παρήγγελναν και θα μοιράζονταν περισσότερα μικρά πιάτα για να διατηρήσουν σταθερούς τους μέσους όρους των λογαριασμών.
Σε δύο τοποθεσίες, οι πελάτες παραπονέθηκαν για τις μικρότερες μερίδες χωρίς να παρατηρήσουν τις χαμηλότερες τιμές, λέει η Borkum. Ένας μεγάλος κεφτές που κόστιζε 15 δολάρια σερβίρεταθ τώρα σε τρεις μικρότερους και κοστίζει 12,50 δολάρια.
Ο Erik Niel εισήγαγε πρόσφατα πιάτα με καθαρή πρωτεΐνη στο εστιατόριο Easy Bistro and Bar. Το γαλλικό εστιατόριο προσφέρει τώρα είδη που είναι πιο χορταστικά και πιο εύκολα να μοιραστούν, συμπεριλαμβανομένου ενός ολόκληρου κοτόπουλου, λέει.
Η παγίδα είναι πως τα συνοδευτικά πιάτα έρχονται ξεχωριστά αντί με το κυρίως, οπότε όταν οι πελάτες μοιράζονται ένα κυρίως πιάτο, ενθαρρύνονται να παραγγείλουν περισσότερα.
Κωδικός QR
Η Erika Chavez, διευθύντρια μάρκετινγκ, όπως λέει απολαμβάνει την ιδέα του να μπαίνουν τα πιάτα στη μέση, ωστόσο ανησυχεί πως αυτό μπορεί να επιβαρύνει ορισμένους προϋπολογισμούς.
Σε μια πρόσφατη βραδινή έξοδο, κάθε φίλος στο τραπέζι έκανε την παραγγελία του μέσω κωδικού QR του εστιατορίου και όχι μέσω του σερβιτόρου. Το τραπέζι εξακολουθούσε να μοιράζεται τα πιάτα του, αλλά αυτό έκανε επίσης τους φίλους της να έχουν μεγαλύτερη επίγνωση του πόσο ξόδεψαν ανά γεύμα, επειδή μπορούσαν να δουν το δικό τους συνολικό ποσό.
Το αποτέλεσμα ήταν ένας τρόπος να μοιράζονται χωρίς το άγχος του «ποιος θα πληρώσει τι;», σημειώνει η Chavez.
Η Nori De Vega λέει ότι δοκίμασε διάφορες στρατηγικές για να εξοικονομήσει χρήματα για φαγητό έξω, αφού απολύθηκε από τη δουλειά της στις αρχές του 2023. Η 34χρονη από το Πόρτλαντ του Όρεγκον έγινε πιο προσεκτική όταν έβγαινε με φίλους επειδή ήταν δύσκολο να ελέγξει τι θα παρήγγελναν οι άλλοι, συμπεριλαμβανομένων των κοκτέιλ των 25 δολαρίων.
Αντί να μοιράζεται τα πιάτα με μια μεγαλύτερη παρέα, η De Vega, η οποία ξεκίνησε πρόσφατα μια νέα δουλειά στο μάρκετινγκ, λέει τώρα στους στενούς της φίλους ότι θα κρατήσει τον λογαριασμό της ξεχωριστά.