Σε χρόνια… γάγγραινα τείνει να εξελιχθεί η ασυνέπεια των ελλήνων οδηγών σχετικά με τη συντήρηση των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της αγοράς αυτοκινήτου, τα τελευταία χρόνια και εξαιτίας της μειωμένης κίνησης στα συνεργεία αυτοκινήτων, αλλά και λόγω της καταβαραθρωμένης αγοράς αυτοκινήτου την περίοδο της πανδημίας, ο στόλος οχημάτων στη χώρα μας κατέχει την αρνητική πρωτιά στα γερασμένα αυτοκίνητα.
Οπως επισημαίνουν, αυτό επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο εξαιτίας των ασυντήρητων οχημάτων, με τους έλληνες οδηγούς να είναι οι πιο ασυνεπείς.
Και όλα αυτά τη στιγμή που στους ελληνικούς δρόμους τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα πρωταγωνιστούν, παρά την ανανέωση του στόλου, εξαιτίας των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά. Ειδικότερα και σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνο Βήκα, οι Ελληνες παραμένουν ασυνεπείς όσον αφορά τον έλεγχο των ΚΤΕΟ.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας πλησιάζει τα 9 εκατομμύρια. Από αυτά ένα μεγάλο ποσοστό, σύμφωνα με τον Κ. Βήκα, που ξεπερνά το 30%, αφορά περίπου 2,84 εκατ. οχήματα τα οποία δεν προσέρχονται στη διαδικασία τεχνικού ελέγχου.
Οπως επεσήμανε προσφάτως ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, Γιώργος Βασιλάκης, στην Ελλάδα μόλις ένα πολύ μικρό ποσοστό παλαιών αυτοκινήτων αποσύρονται από την κυκλοφορία, την ώρα που στην Ευρώπη από τα 25 καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται, τα 20 οχήματα παλαιάς τεχνολογίας αποσύρονται στα κέντρα ανακύκλωσης. Eπίσης, μόλις ένα 5% των οχημάτων στην Ελλάδα κόβεται στα ΚΤΕΟ, με πολλά οχήματα ασυντήρητα να κυκλοφορούν και με τη σφραγίδα του ΚΤΕΟ στους ελληνικούς δρόμους.
Γερασμένος στόλος
Ειδικότερα, πάνω από 8,8 εκατομμύρια οχήματα όλων των κατηγοριών κυκλοφορούν στη χώρα μας. Εως τα τέλη του 2023 η Ελλάδα έχει τον πιο γερασμένο στόλο που αγγίζει τα 17 έτη. Αν από το παραπάνω σύνολο αφαιρεθούν τα καινούργια οχήματα τετραετίας (δεν ελέγχονται στο ΚΤΕΟ) και οι καταγεγραμμένοι (στο ΥΜΕ) διενεργούμενοι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ προκύπτει ότι 2,9 εκατ. οχήματα (32% των κυκλοφορούντων) δεν πηγαίνουν για τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.
Ακόμη πιο τραγική είναι η κατάσταση με την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, όπου το ποσοστό αποχής εκτιμάται ότι αγγίζει το 70%, στοιχείο που φανερώνει την αδιαφορία των ιδιοκτητών ΙΧ για τη ρύπανση του περιβάλλοντος. «Υπολογίζεται αντίστοιχα ότι περίπου 6 εκατ. οχήματα παραμένουν εκτός διαδικασίας ελέγχου ρύπων και έκδοσης ΚΕΚ, ήτοι ποσοστό περίπου 70% επί των κυκλοφορούντων» ανέφερε ο πρόεδρος των ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Σαφώς, τα γερασμένα και κακοσυντηρημένα οχήματα αποτελούν και την κινητή βόμβα για τους ελληνικούς δρόμους, έχοντας το μεγαλύτερο ποσοστό εμπλοκής στα τροχαία ατυχήματα που τους τελευταίους μήνες έχουν αυξητικές τάσεις. Οσο πιο παλιά είναι τα οχήματα, τόσο πιο ασυντήρητα είναι, επισημαίνει ο Κ. Βήκας, με πολλά αυτοκίνητα και τους ιδιοκτήτες τους να καταφεύγουν, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, σε λύσεις ανάγκης, με φθηνά ανταλλακτικά και κακής ποιότητας ελαστικά.
Ανησυχητικά είναι και τα στοιχεία που δημοσιεύει κατά διαστήματα και ο ΣΕΑΑ, που εδώ και πολλά χρόνια κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τον γερασμένο στόλο των οχημάτων. Ακόμη πιο δραματική είναι η κατάσταση στα επαγγελματικά οχήματα, όπου ο μέσος όρος αγγίζει τα 20 χρόνια όταν στην Ευρώπη είναι στα 13, αλλά και στα λεωφορεία, που ξεπερνά τα 18-20 χρόνια! Αν μάλιστα δεν δοθούν σημαντικά κίνητρα στην αγορά αυτοκινήτου, τότε ο ρυθμός ανανέωσης του στόλου θα συνεχίσει να κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς.
Ηλεκτρονική διασταύρωση
Ο πρόεδρος των ΚΤΕΟ τονίζει: «Από τα παραπάνω δεδομένα γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο τεχνικός έλεγχος ΚΤΕΟ καθίσταται ακόμη πιο αναγκαίος και δεν θα πρέπει να αποφεύγεται από κανέναν οδηγό, αφενός διότι πρωτίστως αφορά τη δική του ασφάλεια, αφετέρου διότι δύναται να επηρεάσει σοβαρά την κυκλοφορία στους δρόμους και να επιβαρύνει-μολύνει το περιβάλλον με υπερβολικούς αέριους ρύπους, επηρεάζοντας έτσι άμεσα και έμμεσα την υγεία όλων μας».
Πάντως, σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της κατάστασης είναι το σύστημα ηλεκτρονικής διασταύρωσης για τον αυτόματο εντοπισμό των παραβατών που δεν περνάνε ΚΤΕΟ, που φαίνεται να ξεκλειδώνει.
Πρόκειται για μια διαδικασία που ήταν στον πάγο από το 2015. Πρακτικά θα δίνει τη δυνατότητα αντιπαραβολής των βάσεων δεδομένων στο υπουργείο Οικονομικών όπου εκδίδονται τα τέλη κυκλοφορίας και της βάσης δεδομένων ελέγχων ΚΤΕΟ που τηρείται στο ΥΜΕ. Από αυτή τη διαδικασία δύναται να προκύψει εύκολα το σύνολο των ανέλεγκτων οχημάτων.