Μέχρι σήμερα τα περισσότερα ΜΜΕ στο Ισραήλ, έδιναν λίγο πολύ μια αισιόδοξη νότα για το Ισραήλ, όσον αφορά την έκβαση του πολέμου με τη Χαμάς.
Πολλοί Ισραηλινοί αναλυτές εκτιμούν ότι ο πόλεμος θα τερματιστεί με τους όρους του Ισραήλ, η Χαμάς θα εκμηδενιστεί ή εν πάσει περιπτώσει θα ηττηθεί και ότι οι όμηροι θα επιστρέψουν σπίτια τους.
Ωστόσο, με δημοσίευμά της στις 6 Ιανουαρίου, η ισραηλινή ιστορική εφημερίδα The Jerusalem Post –συντηρητικών αποχρώσεων-, φαίνεται να κρατά ένα πάρα πολύ μικρό καλάθι.
Με άρθρο του ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας The Jerusalem Post, Ντέιβιντ Μπριν αν και θεωρεί τρέλα να θεωρεί κανείς ότι θα χάσει το Ισραήλ, ωστόσο παραδέχεται ότι η τελική έκβαση μπορεί να καταλήξει να είναι πολύ «πιο υποκειμενική από ό,τι στις προηγούμενες κρίσιμες στιγμές της χώρας».
Ενώ σε προηγούμενους πολέμους, όπως του 1948, του 1967 και τους 1973, επιβεβαιωνόταν η αισιοδοξία περί νίκης του Ισραήλ, σήμερα τα πράγματα αλλάξανε.
Δίχως αμφιβολία, σύμφωνα με τον Μπριν, μια απόλυτη νίκη για το Ισραήλ θα σήμαινε, να μην έχει τον έλεγχο της Γάζας η Χαμάς, την επιστροφή των ομήρων, την «επανακατάληψη» της Γάζας από το Ισραήλ και τη δημιουργία μιας κυβέρνησης της Γάζας υπό την Παλαιστινιακή Αρχή. Από την άλλη μεριά, το χειρότερο σενάριο είναι απόσυρση του Ισραηλινού στρατού από τη Γάζα, την Χαμάς δυνατή να κρατά ακόμα τους ομήρους και Στρατό, και μια παύση των εχθροπραξιών υπό διεθνή επιτήρηση.
«Όλα αυτά είναι εύλογα σενάρια για την «επόμενη μέρα», μερικά από τα οποία σίγουρα θα απέκλειαν τον ισχυρισμό της νίκης, αλλά φαίνονται πιο ρεαλιστικά από μια ολοκληρωτική συντριβή της Χαμάς [που βαυκαλίζεται ο Νετανιάχου]» υποστηρίζει ο Μπριν.
Ο Ισραηλινός δημοσιογράφος εκτιμά ότι το σχέδιο-όραμα του Νετανιάχου περί επίτευξης «απόλυτης νίκης» και συνέχισης του πολέμου για «πολλούς ακόμη μήνες» είναι εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα για να πραγματοποιηθεί. Είναι «η διεθνής κοινότητα (ΟΗΕ) που, από τη μία πλευρά, απαιτεί άμεση κατάπαυση του πυρός χωρίς νίκη του Ισραήλ» και από την άλλη «ενισχύει το εγχώριο κίνημα των άλλοτε πολέμιων της δικαστικής μεταρρύθμισης που ένωσαν τις δυνάμεις τους με τις οικογένειες των ομήρων, για να ζητήσουν συνθηκολόγηση του Ισραήλ με τη Χαμάς με αντάλλαγμα τους ομήρους, καθώς και το συνηθισμένο “μενού” της προκήρυξης εκλογών και παραίτησης Νετανιάχου».
Ο Μπριν μάλιστα δεν θεωρεί αβάσιμους ακόμα και τους ισχυρισμούς όσον πιστεύουν ότι ο Νετανιάχου αρκείται με τη συνέχιση του πολέμου όσο το δυνατόν περισσότερο, για να αποφευχθεί η εξεταστική επιτροπή για τον ρόλο τους στην αποτυχία να αποφευχθεί η επίθεση της 7ης Οκτωβρίου. «Δεν μπορείς να αρνηθείς κατηγορηματικά τέτοιους παράξενους ισχυρισμούς όταν κάποιος τόσο διψασμένος για εξουσία όπως ο Νετανιάχου βρίσκεται στο τιμόνι».
Έτσι, με τις συνεχείς εκκλήσεις για τερματισμό του πολέμου και τις κυρίως αυξανόμενες απώλειες των Ισραηλινών στρατιωτών όμως ο αρχισυντάκτης της μεγάλης ισραηλινής εφημερίδας υποστηρίζει ξεκάθαρα ότι «η επόμενη μέρα» δεν σημαίνει απαραίτητα απόλυτη νίκη.
Για τον ίδιο, ο πόλεμος στη Γάζα του 2023-2024 δεν είναι ο πόλεμος του 1967, όπου οι Ισραηλινοί ξεπάστρεψαν πολλούς αντιπάλους ταυτόχρονα στο πεδίο της μάχης.
Σήμερα, όμως τα πράγματα αλλάξανανε δραματικά στη σημερινή Μέση Ανατολή, καθώς «οι αντίπαλοί μας είναι πολύ επικίνδυνοι [δεινοί] και οι περιορισμοί πολύ περίπλοκοι από γεωπολιτική άποψη, για να επιτρέψουν σε μια τέτοια ιδέα [όπως των προηγούμενων πολέμων] να εφαρμοστεί».
Ο ίδιος προειδοποιεί πως, δυστυχώς για τη χώρα του, η «επόμενη μέρα» στη Γάζα μπορεί να σημαίνει το ξεκίνημα ενός νέου πολέμου στον βορρά.
«Μόλις ο Ισραηλινός Στρατός μπορέσει να στρέψει μέρος του βλέμματός του από το νότο, θα αναγκαστεί να αντιμετωπίσει τον Λίβανο ως το επόμενο πεδίο μάχης στον συνεχιζόμενο πόλεμο για την ασφάλεια του Ισραήλ». Υπενθυμίζεται ότι καραδοκεί η πανίσχυρη Χεζμπολάχ και αυτό το γνωρίζει τόσο ο Ισραηλινός δημοσιογράφος, όσο και οι συμπατριώτες του.
«Η πραγματικότητα μπορεί να είναι πολύ πιο σκοτεινή – μια γκρίζα ζώνη για την οποία κανείς δεν είναι ευχαριστημένος, αλλά με την οποία θα πρέπει να ζήσουν όλες οι πλευρές» λέει ο φύσει απαισιόδοξος Ισραηλινός. «Για αυτό, δεν υπάρχει ποτέ «η επόμενη μέρα».